| کد خبر: 18542 |

پیوستن ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری طی سه سال آینده

تین نیوز |  معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور گفت : بر اساس بند )ق) تبصره (2) قانون بودجه سال ۹۳ و به موجب تفاهم‌‌نامه‌ای كه بین وزارت نفت و وزارت كشور منعقد شده است، تا ۳ سال آینده ۱۷هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اضافه می‌شود.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، هوشنگ خندان دل در بیست و چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری كشور سخن می گفت ضمن بیان خبر فوق افزود : بخش عمده هزینه این اتوبوس ها از طریق ظرفیتهای بند)ق) تبصره (2) قانون بودجه سال ۹۳ و با همكاری وزارت نفت و مابقی آن از سوی شهرداری ها تامین می شود و این موضوع این نوید را به ما می دهد كه طی سه سال آینده با همكاری بخش خصوصی و همراهی سازمان های اتوبوسرانی شهرداری ها شاهد یك بازسازی در ناوگان اتوبوسرانی شهری كشور باشیم.
 
وی افزود:اولویت اول در واگذاری این اتوبوس ها ، شهرهای پرجمعیت كشور با توجه به مشكلات موجود آنها در زمینه های آلودگی های هوا و زیست محیطی است.
 
رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشورهمچنین از انتشار مناقصه تهیه بیش از 1600 دستگاه اتوبوس در مطبوعات و  آغاز اقدامات اجرایی مرتبط با آن در روزهای اخیر خبر داد و گفت: امیدوارم این مسیر زودتر به نتیجه برسد و عملیاتی شود ، چرا كه اثر مثبتی خواهد داشت.
 
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر كشور، گفت‌: طی سال جاری تاكنون 85 میلیارد تومان یارانه بلیت حمل و نقل عمومی  به شهرداری‌ها پرداخت و درعین حال 45 میلیارد تومان نیز به مظور كمك به توسعه حمل‌ و‌نقل عمومی شهری به شهرداری‌ها پرداخت شده است.
 
وی در ادامه معاون با بیان اینكه تامین اتوبوس‌های مورد نیاز حمل و نقل شهری در راس اقداماتی است كه در برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد، گفت: اقرار می‌كنم كه در مرحله اول، نیازهای مالی را نتوانستیم برطرف كنیم اما تاكنون گام‌هایی برداشته‌ایم تا شرایط مالی بهتری برای سازمان‌های اتوبوسرانی فراهم كنیم. البته از نظر زمانی تناسب بهتری برای رفع نیازهای مالی فراهم كردیم و بخش دیگری از كمك‌ها نیز برای اول مهر پرداخت می‌شود تا مدیران سازمان‌های اتوبوسرانی بتوانند قدرت برنامه‌ریزی پیدا كنند.
 
خندان‌دل در بخش دیگری از سخنانش در بیست و چهارمین مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری كشور، گفت: در كشور ما شهرداری در موقعیتی برای ارائه خدمات قرار گرفته است كه در مواجهه با مردم نسبت به وزارتخانه‌ها می‌تواند وسیع‌تر عمل كند. به همین جهت هر اقدامی كه انجام شود، اثرات ملموس‌تری برای جلب رضایت مردم باقی می‌گذارد.
 
وی با بیان اینكه اتوبوسرانی‌ها برای خدمت‌رسانی در شهرداری همیشه مورد توجه بودند، افزود: این بخش یكی از قدیمی‌ترین و جزو اولین بخش‌ها در شهرداری‌ها بوده است كه اثرات مستقیمی برای جلب رضایت عمومی داشته است و نوسازی در این بخش نیز اثر بخش‌تر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: كارآمدی در مجموعه اداری بیشتر از آنكه به ابزارهای سخت‌افزاری متكی باشد از ابزارهای نرم‌افزاری تاثیر می‌گیرد، پس شیوه‌های انجام كار و توجه به نرم‌افزارهای به روز برای جلب رضایت عمومی موثرتر است. در این خصوص باید به این توجه كنیم كه چگونه به بازسازی نیروی انسانی كمك كنیم و با آموزش‌های درون سازمانی بتوانیم به بهبود ایفای نقش بپردازیم.
 
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور با تاكید بر اینكه حمل‌ونقل سالهاست كه از مفاهیم سنتی فاصله گرفته و به علم تبدیل شده است، گفت: امروزه موضوع شبكه‌های حمل و نقل عمومی مطرح است با توجه به شرایط كشور تا سالهای آینده وقتی صحبت از حمل و نقل عمومی باشد منظور ما اتوبوس است، چرا كه وسایل حمل و نقل عمومی دیگر فعلا نمی‌توانند جایگزین باشند، پس برای ارتقای منحنی رضایت‌مندی راهی جز بهبود امور اتوبوسرانی نداریم.
 
خندان دل با تاكید بر اهمیت نیروی انسانی در بهبود خدمات رسانی در اتوبوسرانی، اظهار كرد: كارآمد كردن نیروی انسانی با آموزش درون سازمانی باید در دستور كار مدیران اتحادیه‌های اتوبوس‌های شهری قرار بگیرد. همچنین در تمام اتوبوسرانی‌ها باید بخش برنامه‌ریزی تخصصی شكل بگیرد. علاوه بر آن نیز با دانشگاه‌های ذیربط ارتباط برقرار شود و مرتبا از مدل‌های تقاضای بروز استفاده شود.
 
وی در ادامه تاكید كرد:‌ با استفاده از مدل‌های به روز می‌توانیم از ارائه خدمات حمل و نقل در شهرهایی كه در معرض گسترش هستند استفاده كنیم، زیرا ایجاد زمینه جابجایی در حمل‌ونقل عمومی یكی از توقعات بجای مردم است.
 
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر كشور با تاكید بر اینكه اتوبوسرانی باید به عنوان طرف متعهد خود را به مردم بشناساند، افزود: این به آن معناست كه اگر فردی می‌خواهد از اتوبوس استفاده كند باید زمان مشخصی برای این كار در نظر بگیرد و این موضوع تنها با شناخت دقیق از تقاضا در خطوط مختلف به وجود می‌آید.
 
خندان‌دل با اشاره به اهمیت طراحی شبكه هوشمند برای اتوبوس‌رانی‌های شهری، گفت: در شبكه هوشمند اطلاعات دقیق از آنچه عرضه كردیم و راندمان آن و انواع تقاضا، تناسب بین عرضه و تقاضا و كارآمدی آن به مدیران ارائه می‌دهد.
 
خندان دل افزود:‌ تغییر تكنولوژی همیشه این امكان را فراهم می‌كند كه به نحوی به مردم خدمت ارائه دهیم تا كمتر در معرض آلایندگی قرار بگیرند چرا كه آلودگی در سلامتی مردم تاثیرگذار است.
 
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر كشور همچنین در حاشیه این برنامه  در جمع خبرنگاران رسانه ها در رابطه با احداث مترو برای شهرهای اقماری تهران، گفت: در مرحله نخست باید شرایط توسعه مترو را فراهم كنیم و سپس تصمیمات لازم را برای اتصال متروهای شهرهای اقماری به تهران اتخاد كنیم.
 
وی افزود: اصلاحاتی برای برای توسعه مترو انجام شده است و نسبت به تامین مالی برخی از پروژه‌های مترو اقداماتی صورت گرفته است.
 
خندان دل با اشاره به پرداخت یارانه بلیت حمل و نقل به شهرداری‌ها ، گفت: تاكنون در دولت یازدهم برای بهبود حمل و نقل عمومی شهرها 85 میلیارد تومان پرداخت شده است و همزمان با بازگشایی مدارس نیز رقم دیگری بابت یارانه بلیت به شهرداری‌ها پرداخت خواهد شد.
 
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر كشور، افزود: در راستای كاهش مشكلات زیست محیطی و آلودگی هوا نیز برنامه‌هایی از جمله جایگزین شدن موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی در دستور كار قرار گرفته است.
 
وی در ادامه اظهار داشت : طی نشست های متعدد و مذاكرات با مقامات مسوول وزارت نفت، پیشنهاد خرید 17 هزار دستگاه اتوبوس به دبیرخانه شورای عالی اقتصاد ارائه شد كه در صورت تصویب، طی 3 سال آینده به ناوگان حمل و نقل شهری تزریق خواهد شد.
 
خندان دل افزود : : بر اساس مجوز بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 در نیمه دوم فروردین امسال طی مذاكراتی با مسوولان وزارت نفت، تفاهم نامه فیمابین دو وزارتخانه منعقد شد.
 
 
وی ادامه داد: به موجب این تفاهم نامه مباحثی در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تاكسیرانی و مترو و برخی مسایل مهم دیگر نظیر جایگزینی موتورسیكلت های برقی به جای احتراقی(بنزینی) و دیگر اقدامات مرتبط در دستور كار قرار گرفت.
 
خندان دل افزود : براساس همین بند از قانون بودجه سال 93 بخش عمده از این منبع مالی برای تسویه سرمایه گذاری های مترو كلان شهرهایی كه در حال ساخت شبكه مترو مانند تهران هستند پرداخت خواهد شد.
 
 
وی با تاكید بر تصویب این پیشنهاد در شورای عالی اقتصاد گفت: رییس جمهور نیز در یكی از نشست های هیات وزیران مصمم به اجرای این طرح بوده است.
 
وی بیان كرد: البته بعد از طی مراحل قانونی، اجرای این طرح با همراهی بخش خصوصی داخلی امكان پذیر خواهد بود.
 
خندان دل با بیان اینكه این طرح باید با رعایت استانداردهای فنی و زیست محیطی اجرا خواهد شد، افزود: از موارد مورد نظر دولت در اجرای این طرح، كاهش مصرف سوخت در این شبكه، رعایت نكات ایمنی و استانداردهای رفاهی مناسب برای مسافران است.
 
وی با اشاره به واگذاری 17 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی كشور، گفت: در صورتی كه شورای اقتصاد كشور این تعداد اتوبوس را تا سه سال آینده تامین كند این اتوبوس‌های شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده خواهد شد. علاوه بر آن نیز 80 هزار دستگاه تاكسی و 70 هزار دستگاه ون نیز به این ناوگان افزوده می‌شود.
 
خندان دل ادامه داد: توجه ما برای خرید این خودروها به بخش خصوصی داخلی است ولی باید استانداردهای لازم را نیز لحاظ كنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.