| کد خبر: 185398 |

برای جلوگیری از بروز فاجعه دروازه قران شیراز،

26دقیقه از بارندگی شدید تا وقوع سیلاب زمان بود

نتیجه مطالعات و ارقام به دست آمده، تقریبا مشابه مطالعات شرکت آمایش بود که پیشتر انجام شده بود و در این طرح نیز ضرورت ساخت 2 بند تاخیری دو باره پیش‌بینی شده که این طرح نیز اجرا نشده است.

تین نیوز

رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: بر اساس فیلم دوربین‌های کنترل تصویری، 26دقیقه از بارندگی شدید تا وقوع سیلاب در محل دروازه قرآن زمان بود که این مدت برای تخلیه مسیر کافی است اما این کار انجام نشد.

به گزارش تین‌نیوز عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه دوشنبه در نشست شورای اسلامی شهر شیراز گزارشی از کمیته حقیقت یاب این شورا در مورد سیل پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز ارایه کرد و به علل و عوامل موثر در وقوع این حادثه پرداخت.

وی افزود: کم‌توجهی برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول به زمان تمرکز سیلاب، یکی از علل وقوع تلفات انسانی در این سیل بوده است.

موسوی ادامه داد: بر اساس فیلم‌های دریافتی از دوربین‌های کنترل تصویری که ضمیمه گزارش کمیته حقیقت‌یاب این شوراست، بارندگی شدید از ساعت 11:32روز پنجم فروردین 98 شروع شد و تا ساعت 11:46 به طول انجامید.

او گفت: بر اساس آمار کارشناسان، در این 14 دقیقه، 17 الی 24 میلی‌متر باران باریده، در حالی که سیلاب در ساعت 12:12 دقیقه به محدوده دروازه قرآن رسیده است و تا ساعت 12:22 به طول انجامیده، یعنی 26 دقیقه زمان تمرکز سیلاب بوده است که این مدت، نزدیک به محاسبه زمانی است که پیشتر انجام شده است.

وی تاکید کرد: در مطالعات گذشته طراحی مسیل دروازه قرآن، این زمان حدود 40 دقیقه محاسبه شده است و نکته حائز اهمیت این‌که مدت 26 دقیقه زمان کافی برای اطلاع رسانی و تخلیه مسیر خروجی بولوار قرآن بوده است.

موسوی به نقل از ایرنا شیراز، افزود: در طرح جامع مهار سیلاب که در سال 69 تهیه شده، دبی در نظر گرفته شده برای سیلاب در محل دروازه قرآن حدود 14 متر مکعب در ثانیه تعیین شده همچنین یک خط انتقال با لوله 1400 تا 2000 میلی متر و یک حوضچه آرامش و دریاچه تاخیری سیلاب به حجم ذخیره 50 هزار متر مکعب برای تاخیر سیل به مدت یک ساعت پیش بینی شده است.

او بیان کرد: در اجرا طرح یاد شده که یک دوره بازگشت 100 ساله برای آن تعیین شده، دریاچه تاخیری سیلاب ساخته نشده و طرح به صورت ناقص اجرا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: با توجه به سیل سال 83 ضرورت بازنگری طرح و مطالعات حوضه آبریز دروازه قرآن مشخص و به همین سبب در سال 87 با عقد قرارداد با مهندسان مشاور، آمایش مطالعات بعدی انجام شد.

وی ادامه داد: شرکت آمایش با توجه به پیشینه مطالعات قبلی، سیل پیش آمده و تکمیل اطلاعات در گذر زمان در حوزه هواشناسی، میزان دبی حداکثری آب 100 ساله را در مطالعات 12/63 متر مکعب بر ثانیه و شدت بارندگی را حدود 8/24 میلی متر بر ساعت در نظر گرفت.

موسوی اضافه کرد: نتیجه این مطالعات، پیشنهاد ایجاد و ساخت 2 بند تاخیری در ارتفاعات بالادست حوزه شهری و تکمیل خط انتقال آب سیلاب با افزایش یک خط دیگر به قطر 60 سانتی‌متر بود که این مطالعات نیز به دلیل عدم تایید نهایی و سایر موارد مدیریتی به اجرا نرسید.

وی، با اشاره به این‌که در سال 1391 مجددا از سوی مهندسان مشاور شرکت آبسار، مطالعات این حوضه انجام شد، گفت: نتیجه مطالعات و ارقام به دست آمده، تقریبا مشابه مطالعات شرکت آمایش بود که پیشتر انجام شده بود و در این طرح نیز ضرورت ساخت 2 بند تاخیری دو باره پیش‌بینی شده که این طرح نیز اجرا نشده است.

رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: دست‌اندازی‌های بالا دست و به صورت خاص عملیات راهسازی جاده خرامه به زیبا شهر نیز باعث ایجاد خاکریزهای دست ریز شده است و حجم سیلاب در بارش‌های اخیر نیز باعث شسته شدن خاک‌های دست ریز و غلظت بالای رسوبات در سیلاب و در نتیجه قدرت بیش از حد تصور سیلاب در تخریب خودروهای در مسیر شد.

موسوی، حجم بارندگی بی سابقه همراه با عدم تناسب دبی کانال موجود با دبی آب ورودی به مخزن (حوضچه) را باعث سرریز آب به خارج از مسیر و جاری شدت سیلاب در بلوار مجاور دروازه قرآن دانست و افزود: حجم سیلاب جاری شده از سمت غرب دروازه قرآن نیز این وضعیت را تشدید کرد.

او بیان کرد: کارشناسان، وسعت حوضه آبریز دروازه قرآن را حدود 28 هزار هکتار اعلام کرده اند که با توجه به حدود 17 الی 24 میلی‌متر بارش در 14 دقیقه و با در نظر گرفتن 26 دقیقه زمان تمرکز سیلاب و شیب تند مسیر، دبی سیلاب ورودی به کانال دروازه قرآن حدود 70 متر مکعب بر ثانیه بوده است که به هیچ عنوان کانال موجود که حداکثر برای عبور 20 متر مکعب بر ثانیه طراحی شده، پاسخگوی انتقال این حجم آب نبوده است.

رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز افزود: هیات منتخب کارشناسی کانون کارشناسان رسمی دادگستری که به درخواست این نهاد تعیین شده هم اینک در حال تهیه گزارش کاملی از علل وقوع حادثه و راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در سخنانی در نشست این شورا گفت: در شرایطی که سیل اخیر در این شهر، رنج و سختی را به مردم تحمیل می‌کرد و بسیاری در تلاش بودند از آلام سیل زدگان بکاهند، برخی می‌کوشیدند با تحقیر تلاش‌های امدادرسانان و انتشار شایعات و اخبار نادرست، بذر ناامیدی در جامعه بکارند.

سیداحمدرضا دستغیب افزود: این افراد که می‌توان از آن‌ها به عنوان فرصت‌طلب یاد کرد، سعی می‌کردند با رفتار خارج از انصاف خود، تلاش امدادگران را زیر سئوال ببرند.

وی، با اشاره به این‌که چنین افرادی، مطامع دنیوی و منافع سیاسی خود را در آوارگی مردم دنبال می کنند، بیان کرد: قصد این افراد گرفتن ماهی از سیل گل‌آلود شیراز برای منافع سیاسی خود بود اما همدلی مردم و مسئولان، تیغ بُرنده نفرت عمومی را نصیب آنان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: غم‌انگیزترین بهار دهه‎های اخیر را با سیلی ناخواسته در کشور و شهر شیراز به نظاره نشستیم و شیراز که به رسم دیرینه خود، شهره به مهمان‌نوازی بود، خشم طبیعت را به چشم خود دید و با تنی رنجور و چشمی گریان مهمانان نوروزی خود را بدرقه کرد.

دستغیب ضمن تسلیت درگذشت 21 نفر از هموطنان و شهروندان در حادثه سیل پنجم فروردین شیراز، افزود: اغلب مسئولان از بدو وقوع این حادثه در محل دروازه قرآن و در کنار مردم حضور داشتند.

وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز نیز موضوع این سیل و علت وقوع آن را با حساسیت ویژه در دستور کار قرار داده و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با همراهی کارشناسان امین دانشگاه، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی می کوشد به دلایل واقعی بروز این حادثه دست یابد.

دستغیب اضافه کرد: هر چند شمار دیگری از نهادهای دولتی و نظارتی، در این زمینه کمیته‌های کارشناسی تشکیل داده‌اند اما شورای اسلامی شهر شیراز وظیفه خود می‌داند با هدف پیشگیری از بروز چنین حوادثی در آینده و نیز اصلاح سیاست‌های مدیریت آب‌های سطحی، نحوه چگونگی و علل بروز سیل دروازه قرآن و شهرک سعدی را بررسی کند.

وی، همچنین ازمقام‌های قضایی مرتبط با موضوع سیل خواست تابا انصاف و عدل همیشگی و به دور از مسایل حاشیه‌ای نظرات کارشناسان رسمی و خبره را مد نظر قرار داده، و بار دیگر نشان دهند، خون درگذشتگان این حادثه و حقوق مردم قابل معامله با امیال برخی از سیاست‌ بازان قدرت‌طلب نیست.

دستغیب، همچنین پیشنهاد کرد، به یاد جان باختگان این حادثه و تلاش‌های امدادگران، مسئولان و مردم شیراز در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از سیل این شهر، یادمانی با عنوان مهربانی طراحی و در مکان مهمی از شیراز نصب شود.

بر اثر وقوع سیل پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز، 21 نفر جان باختند، 164 نفر مصدوم شدند و خسارت‌های بسیاری به خودروهای در حال عبور وارد آمد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.