| کد خبر: 18539 |

معاون وزیر راه اعلام کرد

طی ۱۰۰ سال ۲۰۰۰ ایرانی در سوانح هوایی جان باختند

تین نیوز | معاون وزیر راه میانگین عمر هواپیماهای کشور را بالای 20 سال عنوان و اعلام کرد:طی 100 سال 2000 ایرانی در سوانح هوایی جان باختند.
 
احمد مجیدی در نشست آموزشی مدیریت سوانح هوایی که امروز - چهارشنبه - در استانداری کرمانشاه برگزار شد، مهم ترین مشکل مدیریت بحران حال حاضر کشور را مدیران کشور عنوان و تصریح کرد: متاسفانه مدیران ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که حادثه ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد و همین موجب شده نتوان به درستی این باور که حادثه ممکن است برای هر کسی و در هر زمان و مکانی اتفاق بیفتد را به مردم منتقل کرد.
 
وی تاکید کرد: چنانچه این باور در مدیران ایجاد شود قطعا با جدیت بیشتری در جهت پیشگیری از حوادث گام برداشته و با اقدامات خود موجب می‌شدند تا در زمان حادثه کمترین خسارت مالی و جانی را داشته باشیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بلاخیز خواندن ایران اظهار کرد: این مسئله را باید بپذیریم که علاوه بر بلایای طبیعی، با حوادث انسان ساز بزرگی نیز در کشور مواجه هستیم.
 
مجیدی به سانحه هوایی اخیر کشور اشاره کرد و افزود: در این حادثه 39 نفر از هموطنانمان را از دست دادیم و التهاب و نگرانی بسیاری از آن سانحه در کشور ایجاد شد، در حالیکه در همان روز 61 نفر از دیگر هموطنانمان را در تصادفات جاده‌ای کشور از دست دادیم اما کسی از این مسئله ابراز نگرانی نکرد!
 
مجیدی اظهار کرد: مدیران ما باید برای حوادث طبیعی و انسان ساز برنامه‌ریزی کرده و خود را برای پیشگیری و مواجهه با آن ها آماده کنند تا بروز حوادث کمترین تلفات و نیز کمترین تبعات اجتماعی و شاید سیاسی را به دنبال داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه تجربیات مدیران کشور در حوادث مختلف مکتوب نشده و تنها سینه به سینه منتقل می شود، بر لزوم ثبت این تجریبات تاکید و اظهار کرد: تجربیات هر حادثه ای متفاوت است و ثبت آنها می تواند در حوادثی که مشابهت بیشتری داشته مورد استفاده قرار گیرد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در بحث مدیریت سوانح هوایی با اشاره به انجام اولین پرواز هوایی در ایران در سال 1292 اظهار کرد: از آن زمان تاکنون 2127 نفر در کشور جان خود را در سوانح هوایی نظامی و غیر نظامی از دست داده اند.
 
وی تصریح کرد: از این تعداد 977 نفر در سوانح هواپیماهای مسافربری، 860 نفر در حوادث هواپیماها و بالگردهای نظامی و 290 نفر نیز در انفجار هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی «وینسنت» آمریکا جان خود را از دست دادند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار تلفات سوانح هوایی در مقابل آمار فوتی های تصادفات جاده ای بسیار کم است.
 
مجیدی با اشاره به انجام 538 هزار و 683 نشست و برخاست هواپیماها در کشور در سال 1391 عنوان کرد: تعداد حوادث هوایی سال 1391 نسبت به این تعداد بسیار ناچیز است.
 
وی اظهار کرد: در حالی ایران را یک کشور حادثه خیز هوایی می دانند که بیشترین حوادث هوایی در کشور آمریکا اتفاق می‌افتد اما به دلیل داشتن تعداد 12 هزار فرودگاه و تعداد زیاد پروازها حوادث این کشور بازتاب کمی در جهان دارد.
 
مجیدی بهترین سال‌های کشور از نظر کاهش حوادث هوایی را سال‌های 1341 تا 1358 اعلام و تصریح کرد: در این زمان شرکت هواپیمایی ایران ایر تشکیل شد که رییس آن ریاست NGO شرکت‌های هواپیمایی دنیا (یاتا) را نیز بر عهده داشت.
 
وی تصریح کرد: با انقلاب ایران و آغاز تحریم‌ها مشکلات در زمینه حمل و نقل هوایی کشور آغاز شد که از جمله آن می توان به ممنوعیت فروش هواپیماهای زیر 15 سال ساخت به ایران اشاره کرد.
 
معاون وزیر راه با بیان اینکه ایران طی چند سال گذشته هشت فروند هواپیمای جدید خریداری شده است، عنوان کرد: از آنجا که این هواپیماها ساخت جدید هستند و کمتر از 15 سال عمر دارند به دلیل تحریم به آنها اجازه پرواز به خارج از کشور را نمی دهند.
 
مجیدی در ادامه خطای انسانی ناشی از هدایت هواپیما توسط خلبان و خدمه، نقص فنی هواپیما، نقص دستگاه های ناوبری، مدیریت و کارگروه ناوبری زمینی (مراقبت و استاندارد پرواز) و حوادث قهری را از جمله علل بروز سوانح هوایی عنوان کرد.
 
عامل انسانی علت بروز بیش از 90 درصد حوادث هوایی
مجیدی عامل انسانی را علت بروز بیش از 90 درصد حوادث هوایی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه این میزان در کشور ما بیشتر است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر از سیستم های کامپیوتری در هدایت هواپیما استفاده می شود، گفت: متاسفانه در بسیاری هواپیماهای کشور به دلیل قدیمی بودن، از مهندسین پرواز در کنترل هواپیما استفاده می شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین عمر هواپیماهای کشور را بالای 20 سال اعلام و تصریح کرد: زمانی که با هواپیماهای قدیمی اقدام به پرواز می کنیم و هدایت آن را به انسان‌ها می سپاریم باید ریسک خطای انسانی و سقوط آن را نیز بپذیرم.
 
مجیدی از وجود 89 فرودگاه قابل بهره برداری در کشور خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد بهره برداری و نگهداری 54 فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاه های کشور و بهره برداری و نگهداری 35 فردگاه دیگر نیز در اختیار سایر ارگان‌ها از جمله شرکت پست و شرکت نفت است.
 
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هفت فرودگاه دیگر نیز در کشور در حال مطالعه و ساخت قرار دارد.
 
وی با اشاره به وجود 365 موقعیت فرودگاهی در کشور عنوان کرد: از این موقعیت های فرودگاهی که در حال حاضر در اختیار فعالیت های کشاورزی کشور است می توان در مواقع اضطرار استفاده کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.