| کد خبر: 185359 |

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

سیل‌های اخیر بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور آسیب وارد کرد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر سیل بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور، گفت: ترمیم سریع راه‌های آسیب‌دیده و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر سیل بر 12 هزار کیلومتر از راه‌های کشور، گفت: ترمیم سریع راه‌های آسیب‌دیده و ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در نقاط مختلف کشور گفت: بعد از سال‌ها خشکسالی در رحمت الهی باز و سرزمین ما سیراب شد. طبیعتا این بارش‌ها موجب جاری شدن آب‌های سطحی شد و روان آب‌ها در 24 استان خساراتی را به بار آوردند و از جمله عزیزانی از دست رفتند. من به کسانی که عزیزان خود را در جریان این سیل از دست دادند، عرض تسلیت و با تمام  کسانی که مال و خانه و زندگیشان دچار آب‌گرفتگی شد، ابراز هم‌دردی می‌کنم.

اسلامی با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی متولی هواشناسی در کشور است، گفت: با روند توسعه‌ای که در سازمان هواشناسی اتفاق افتاده، این سازمان به طور دقیق قابلیت پیش‌بینی سامانه‌های بارشی را دارد. یعنی می‌تواند حجم بارش‌ها را برآورد کند و  در مورد طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها پیش‌آگهی، هشدار و اخطار دهد. بحمدالله این کار در نیمه دوم اسفند در استان‌های مختلف انجام شد و اطلاع‌رسانی‌ها موجب شد که ستادهای بحران جلسات اضطراری تشکیل دهند و تمهیداتی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف، اقدامات گوناگون پیشگیرانه انجام شد که نتایج خوبی در برداشت. در اثر این اقدامات، جز در شهر شیراز، جاری شدن سیل مردم را غافلگیر نکرد. در شهر شیراز نیز به‌رغم پیش بینی بارش‌ها، مدیران شهری تصور نمی‌کردند که در چنین نقطه‌ای از شهر رودخانه تصرف شده و موجب سیل می‌شود. 

آب گرفتگی 12 هزار کیلومتر راه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسدود شدن برخی از راه‌های کشور در اثر سیل اشاره کرد و گفت: در مناطقی که رودخانه ظرفیت حجم آب را داشت، آب به سلامتی عبور کرد. اما در مناطقی که رودخانه‌ها گنجایش نداشتند، مسیر آن‌ها تصرف شده بود و یا در حاشیه و حریم آن‌ها احداثاتی رخ داده بود، سیلاب رخ داد.

وی افزود: در حدود شش هزار نقطه، 12 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی که شامل برخی آزادراه‌ها نیز می‌شد، شامل آب بردگی، آب شستگی، فرونشست، ریزش و رانش شد و این اتفاق در شرایطی رخ داد که همزمان با سفرهای نوروزی و عبور و مرور زیاد مواجه بودیم.

اسلامی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بازگشایی انسداد مسیرها گفت: حدود 12 هزار نفر از راهداران با بکارگیری حدود 9 هزار ماشین‌آلات، ضمن انجام عملیات راهداری، با بکارگیری کلیه امکاناتی که سایر دستگاه‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی در اختیار سازمان راهداری گذاشتند، برای باز نگه داشتن راه‌ها اقدام کردند.

وی از اطلاع‌رسانی دقیق انسداد راه‌ها در اپلیکیشن و سامانه 141 خبر داد و افزود: راهداران با 221 نقطه‌ای که راه‌های اصلی دچار انسداد شد، با ایجاد راه جایگزین یا با رفع انسداد، مسیر را باز کردند. امروز از آن 221 نقطه، 210 نقطه باز هست. البته این به ان معنی است که در این مسیرها راه موقت برای عبور ایمن ایجاد شده است.

ترمیم سریع تخریب‌ها در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که برای ترمیم خسارت‌ها و پیشگیری از حوادث مشابه در این هدف سه گام به صورت موازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: اولین اقدام آسیب‌شناسی است. حجم بارش‌های اخیر بیش از 3 برابر دوره بلندمدت بود و این به آن معنی است که مفروضات مهندسی ما در برخی استان‌ها باید بازنگری شود. در این مناطق برای عبور آب به نحوی که پل‌ها آسیب نبینند، تمهیدات مکمل اتخاذ خواهد شد و به همین منظور کمیته فنی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است.

اسلامی ادامه داد: گام دوم ترمیم آسیب دیدگی‌ها است. این ترمیم‌ها شامل پروژه‌های گوناگونی است که در برخی از آن‌ها باید اقدامات استحکام بخشی در مسیر باقی مانده نیز صورت بگیرد. همچنین ترمیم و ایجاد ابنیه در راه‌های فرعی و روستایی و بهسازی این مسیرها که با آب شستگی مواجه بوده، با بکارگیری همه ظرفیت‌ها در دستور کار قرار دارد. 

وی افزود: گام سوم نیز اقداماتی است که باید برای احداث واریانت و گذر متفاوت در برخی مسیرها انجام دهیم. به عنوان مثال چند کیلومتر از جاده خرم‌آباد به پل‌دختر به طور کامل تخریب شده و باید جایگزینی برای آن احداث شود. بر اساس بررسی‌های اولیه برای آن‌که آسیب‌ها را به حداقل برسد، احتمالا باید تونل‌هایی در مقاطعی از این مسیر احداث شود. مطالعات اولیه این اقدام در دستور کار قرار دارد. 

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به منابع مالی مورد نیاز برای ترمیم مسیرهای تخریب شده گفت: این اقدامات منابع قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد که باید از سوی دولت تامین شود. در حال حاضر ستاد بحران و وزارت کشور اطلاعات آسیب‌های زیرساخت‌ها در اثر سیل را جمع آوری کردند و وزارت راه و شهرسازی مشغول تهیه گزارشی است که به هیات دولت ارائه کند.

وی با تاکید بر ضرورت ترمیم سریع راه‌های تخریب شده افزود: در ایم مسیر راهی به جز سرعت عمل نداریم. البته دقت و رعایت استانداردها هم باید ملاک عمل باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.