| کد خبر: 184896 |

یک کارشناس حمل‌ونقل:

◄ هشدارهای طبیعت در شهرسازی نادیده گرفته شد

مگر معنی شهر‌سازی این نیست که طراحی شهری به گونه‌ای انجام گردد که قبل از همه چیز امنیت مردم تامین شود؟

تین نیوز

 یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است سلاح ما برای مقابله با بلایای طبیعی تشکیل ستاد و فرستادن اس ام اس و انداختن تقصیر بر گردن اداره هواشناسی نیست، سلاح ما فقط تدبیر و عمل به آن است.

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان این مطلب را با توجه به وقوع سیل‌ در نقاط مختلف کشور و کشته‌شدن تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه سیل، در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: زور انسان به طبیعت نمی‌رسد و با زلزله و سیل و ... نمی‌توان مقابله کرد بلکه فقط می‌توان وقوع این حوادث را پیش‌بینی و پیشگیری کرد.

او افزود: در کشورمان همه خطرات را می‌بینیم اما پشت گوش می‌اندازیم. در دهه 50 در شمال تهران سیل آمد. در دهه 70 هم تکرار شد. 15 سال پیش هم سیل مشابهی در شیراز راه افتاد. همچنین به خیال تداوم خشکسالی بستر قم رود را به پارکینگ تبدیل کردیم و چند سال پیش سیل آمد و همه را برد.

این کارشناس ادامه داد: طبیعت قبلاً همه هشدارها را به ما داده اما ما به این هشدارها توجه نکرده‌ایم. طبیعت با چه زبانی باید بگوید در مسیر احتمالی سیلاب نباید ساخت و ساز کرد و نباید شهر را به داخل آن مناطق توسعه داد؟

به گزارش تین‌نیوز، وی خاطرنشان کرد: وقتی در مسیر سیلاب پارک و مجتمع تفریحی (شیراز) ساخته می‌شود چطور می‌شود آن همه مردم مسافر را در 10 دقیقه از محل تخلیه کرد؟ مگر نمی‌دانیم که دروازه شیراز در گودی قرار گرفته است؟

به گفته وی نمی‌توان پارک ساخت و به مردمی که از جریان سیل در بالادست خبر ندارند، گفت در پارک توقف نکنند.

قصابیان با تاکید بر این‌که در این کشور وزارتخانه‌ای وجود دارد که اسم شهرسازی را یدک می‌کشد، گفت: مگر معنی شهر‌سازی این نیست که طراحی شهری به گونه‌ای انجام گردد که قبل از همه چیز امنیت مردم تامین شود؟ مگر کار این وزارتخانه این نیست که استاندارد شهرسازی را تدوین و ابلاغ و بر اجرا نظارت کند؟

او افزود: چرا وقتی شهر به منطقه پر ریسک توسعه پیدا می‌کند کسی بر خورد نمی‌کند یا چرا در طراحی راه‌آهن به اصل اول طراحی خط آهن که عبور آب‌های سطحی است توجه نمی‌کنند؟

قصابیان تاکید کرد: اگر همچنان به نادیده گرفتن پیام‌ها و هشدارهای طبیعت ادامه داده و رفتارهایمان در شهرسازی اصلاح نشود باز هم سیل خواهد آمد  و باز هم همین آش و همین کاسه خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.