| کد خبر: 184890 |

◄ چند عامل شکل دهنده سیلاب‌های اخیر

مسئله بعدی و مهم دیگر عدم لایروبی و تنقیه پل‌ها و آبروها است که اگر گریزی به عملکرد شهرداری‌های کشور در طول سنوات گذشته شود کمتر از انگشتان دست نسبت به‌این‌گونه خدمات مهم شهری مواجه می‌شویم.

تین نیوز

حوضه‌های آبریز سطوحی هستند که سرشاخه‌ها و رگه‌های اصلی ‌شکل دهنده آب خط القعرها و نواحی پست جلگه‌ای و غیر جلگه‌ای را تشکیل می‌دهند.

از آنجایی‌که دبی مسیل‌ها و رودهای فصلی و غیرفصلی بر اساس مدت و شدت بارش‌ها در فصول مختلف سال متغیر است، طراحی پل‌ها و آبروها بر اساس دبی‌های سیلابی با دوره بازگشت چند ده ساله، یکی از مسایل مهم هیدرولوژیکی و هیدرولیکی پل‌ها و آبروهای راه‌ها و خیابان‌ها می‌باشد.

متاسفانه در برخی از طراحی‌ها در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود این مسئله مهم به‌دلیل هزینه‌های اولیه بیشتر در بعضی موارد نادیده گرفته می‌شود یا دهانه‌های پل‌ها را با ستون‌های میانی بیشتری جهت کاهش طول تیرها طراحی می‌کنند که تقلیل طول و ارتفاع پل‌ها را همراه داشته باشد.

اما متاسفانه دبی سیلابی در اثر کاهش این ابعاد ناگزیر موجب برگشت آب می‌شود که خسارات و حوادث ناشی از این پس زدن آب را به تاسیسات و زیرساخت‌های دیگر در روزهای اخیر مشاهده می‌کنیم.

مهمتر از این مسئله ساخت و سازهای حواشی و بالادست و پایین دست این پل‌ها است که در بسیاری از شهرهای کشور به‌دلیل عدم رعایت حریم رودخانه‌ها و رودهای فصلی این پدیده کاملا هویدا و آشکار است و کمتر کسی هم نسبت به آن واکنشی نشان می‌دهد.

مسئله بعدی و مهم دیگر عدم لایروبی و تنقیه پل‌ها و آبروها است که اگر گریزی به عملکرد شهرداری‌های کشور در طول سنوات گذشته شود کمتر از انگشتان دست نسبت به‌این‌گونه خدمات مهم شهری مواجه می‌شویم.

یا در برخی موارد، شهرداری‌های شهرهای مختلف کشور، در زمان توسعه بلوارهای شهری، جهت کاهش هزینه‌ها در بسیاری موارد نسبت به پر کردن طرفین آبروها و پل‌های خیابان‌های شهری اقدام می‌‌کنند.

با توجه به موارد گفته شده و حوادث اخیر لازم است تا به‌منظورر کاهش آثار بلایای طبیعی و جلوگیری از تکرار موارد مشابه نسبت به‌این موارد، دقت‌های لازم صورت پذیرد.

* کارشناس حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.