| کد خبر: 184605 |

◄ چند تفاوت‌ شناورهای تحت پرچم و شناورهای غیر پرچم

یک کشتی زمانی که صاحب پرچم کشور خودی و در بندر خودی باشد تحت پرچم و زمانی که داری پرچم بیگانه باشد در واقع تحت port است.

تین نیوز

فرق بین شناورهای تحت پرچم (flag) و شناورهای غیر پرچم (port) در بخش قوانین و مقررات و الزمات ملی و بین‌المللی چیست؟

برای پاسخگویی به این پرسش باید به تفاوت بین flag state وport state توجه شود.

هنگامی که کشتی‌ در یک کشور ثبت شده است،  یک state در واقع flag state خوانده می‌شود و کشتی پرچم آن کشور را حمل می‌کند و هر state مغایر با توضیح فوق در واقع port state است و یک کشتی زمانی که صاحب پرچم کشور خودی و در بندر خودی باشد تحت پرچم و زمانی که داری پرچم بیگانه باشد در واقع تحت port است به عنوان مثال یک کشتی در هنگ‌کنگ ثبت شده است و در بندر سنگاپور است. در این مثال هنگ‌کنگ flag state و سنگاپور port state  است.

هر عضو (flag state) از IMO که که نقش مدیریت یک port state را به عهده دارد باید افسران مربوط و لازمه port stat را در بنادر خود قرار دهد که افسران مذکور مطابق با قوانین بین‌الملل ملزم به عمل هستند و نه قوانین ملی

پس کشتی تحت flag ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل و ملی است که در بازرسی توسط flag موارد مطرح در قوانین ملی و بین‌الملل، مورد بازرسی قرار می‌گیرد ولی در بازرسی از کشتی تحت port تنها الزامات قوانین بین‌الملل مورد نظر است.

به عنوان مثال یک بازرس از flag state هنگ‌کنگ از یک کشتی  که در سنگاپور است براساس قانون  هنگ‌کنگ بازرسی می‌کند که این بازرسی از کشتی تحت پرچم آن کشور در بندری دیگر انجام می‌شود و بنابراین بازرسی مطابق با حداقل مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که توسط هنگ‌کنگ پذیرفته شده، به علاوه مقررات اضافی و ملی که توسط  هنگ‌کنگ تصویب شده، می‌باشد.

ولی افسر بازرس بندر سنگاپور در مورد تمامی کنوانسیون‌هایی که از سوی ilo و  (IMO) اعمال می‌شود، کشتی را مورد بازرسی قرار می‌دهد.

و همچنین از طرفی مثلا ایران یک کنواسیون یا بخشی از یک کنوانسیون را نمی‌پذیرد این کشتی به هنگام بازرسی توسط flag state از الزامات آن چیزی که ایران نپذیرفته، معاف است ولی به هنگام بازرسی توسط مثلاً بازرس port state  هند، بازرس مربوطه همچین معافیتی را نمی‌پذیرد و مطابق با الزامات بین‌المللی کشتی را بازرسی و ملزم به پیروی می‌کند.

البته در کشورهای پیشرفته، قوانین ملی فراتر از قوانین بین‌المللی بوده و الزامات قوانین ملی به مراتب سخت‌تر از حداقل الزامات بین‌المللی است.

* دریانورد

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عیسی پور 1 0

    درود بر تو کاپتان فریبرز عزیز
    مطلب بسیار خوب روان و اموزنده بود.
    سپاس