| کد خبر: 18454 |

◄عمر ناوگان ریلی کشور نصف می‌شود

تین نیوز | یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که طی سال‌های گذشته همواره مورد تاکید راه‌آهنی‌ها بوده بحث نوسازی ناوگان ریلی کشور است چراکه به گفته سکاندار بخش راه و ترابری کشور ناوگان ریلی روز به روز پیرتر می‌شود و با استانداردها فاصله دارد.

به گزارش تین نیوز، عمر بالای ۳۰ سال برخی از واگن‌های موجود باعث شده نوسازی ناوگان ریلی به یک ضرورت تبدیل شود تا جایی که برخی از مسئولان حرکت به سمت اهداف قانون پنجم توسعه را با توجه ظرفیت موجود عملی نمی‌دانند.

بابک احمدی معاون امور ناوگان راه‌آهن  اظهار داشت: ناوگان ریلی کشور، شامل ناوگان باری و مسافری است که در این سیستم متوسط سن ناوگان کشور حدود 30 سال است.

باید ابراز داشت کم نیستند رخدادها و سوانحی که بی تردید از كهنگی و فرسودگی قطارها در صنعت حمل و نقل ریلی نشات گرفته اند و این روزها مورد توجه رسانه ها هستند، تا بدان جا که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بسیاری از سخنرانی‌های خود از لزوم ایجاد تغییر دراین ناوگان گفته است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حداقل 500 تا 600 ناوگان در بخش ریلی فرسوده هستند که اگر بخواهیم استاندارد‌ها را رعایت کنیم باید سرمایه زیادی به این بخش تزریق شود تا نوسازی ناوگان را شاهد باشیم.

در این خصوص بابک احمدی معاون امور ناوگان راه‌آهن می گوید: با توجه به رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا (UIC)، نگرانی از بابت ایمنی در سیستم ریلی وجود ندارد، اما به دلیل آنکه سن ناوگان ریلی ما بالا است، کیفیت خدمات در بخش مسافری کاهش یافته است.

معاون امور ناوگان راه‌آهن  ابراز داشت: در حال حاضر 2 هزار دستگاه واگن مسافری با عمر متوسط 30 سال داریم که طبق اهداف سند بالادستی عمر آنها باید به 15 سال کاهش یابد، لذا در برنامه 8 ساله ی که راه آهن آنرا تدوین کرده است، 2 هزار و 500 دستگاه واگن‌ باید از ناوگان ریلی کشور خارج شود تا 3500 دستگاه واگن مسافری با سن 15 سال داشته باشیم.

اما در خصوص تامین منابع این امر به نظر میرسد استفاده از تسهیلات بانکی، کمک گرفتن از نهادهایی مانند صندوق توسعه و البته استفاده از منابع بخش خصوصی از محورهایی است که راه آهن امیدوار است از طریق آن‌ها منابع مورد نظر خود را تامین کند.

شایان ذکر است محسن پور سید آقایی مدیر عامل راه اهن چندی پبش اعلام کرده بود: مسوولان راه آهن ایران برنامه 8 ساله ای را تدوین کرده اند و بر اساس این برنامه مقرر شده ظرفیت راه آهن کشور طی 8 سال آینده 4 برابرشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دردآشنا 0 0

    سال تولید سالنهای مسافری قطارگرگان تهران - یک ۱۳۳۶(۵۰سال) می باشد - صرفاجهت اطلاع

  • محمد علی یواش رو 0 0

    جناب دکتر سلام البته حضرتعالی استاد و مدیر کاربلدی هستیداما فکر میکنم سبک سازی و چالاک سازی مجموعه و تعدیل نیروهای مازاد که با بوجود اوردن اداره های الکی با زیادی زا به سازمان تحمیل کرده ااند و سپردن امور همه را اهن به سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم سرعت بسیار کمی در راه اهن دارددیزل ها هنوز در اختیار راه اهن است و اگن های رجا هنوز تعین تکلیف نشده و در اختیار سازمان خصوصی سازی است و… نیروهای بیکار و علاف که در دوره سیاه دولت نهم و دهم وارد مجموعه شدنددر همهجا بچشم می خورنداینموارد سریعا باید اصلاح و اوضاع بنفع مردم مستضعف تغییر نماید انشاالله