| کد خبر: 184332 |

مدیرعامل راه آهن خبر داد:

◄ تدوین برنامه‌های ریلی سال آینده با هدف افزایش سهم بار و مسافر/ ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید

توسعه پایدار حمل و نقل ریلی با اتکای صرف به بودجه دولتی میسر نیست.

تین نیوز

شرکت راه‌آهن برنامه‌های بسیار جدی برای توسعه و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن در نشستی خبری با موضوع خدمات مسافری نوروز ۹۸ که در ایستگاه راه‌آهن مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: برنامه‌های تدوین شده، به ‌تناسب منابعی که محقق می‌شود به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، افزود: توسعه پایدار حمل و نقل ریلی با اتکای صرف به بودجه دولتی میسر نیست.

رسولی با تاکید بر این‌که بایدبه گونه‌ای عمل کنیم که سرمایه‌گذاران و کار آفرینان توجه بیش‌تری به حوزه حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند، ادامه داد: باید ورود به این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها جذاب‌تر شود.

وی با بیان این‌که آینده خوبی را از مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیر دولتی متصور هستیم، گفت : از سال ۱۳۹۳ تا کنون، توجه جدی‌تری از سوی مجلس و دولت به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی صورت گرفته و قوانین محکم و منابع ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است.

وی افزود: بخشی از این منابع صرف حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و بخش دیگر به دنبال تامین منابع برای اجرای پروژه‌های ریلی است.

وی با تاکید بر این‌که در ستاد راه‌آهن با استفاده از ظرفیت‌های به وجودآمده، بسته‌های حمایتی و مشوق برای بخش‌های مختلف حوزه ریلی تعریف کرده‌ایم گفت : خوشبختانه طی یک تا دو سال گذشته، چهارمین استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد و با افتتاح راه آهن قزوین – رشت بلیت، قطار مسافری تهران- رشت نیز فروخته شد.

۲۲ روز خدمت رسانی نوروزی

مدیرعامل راه‌آهن مدت پیک سفرهای نوروزی را ۲۲ روز اعلام و اظهار کرد: طی این مدت، برای ارائه خدمات مناسب و شرایط مطلوب‌تر سفرهای نوروزی، هم‌چنین ایمنی و کیفیت سفرها تلاش می‌شود.

رسولی درباره ویژگی‌های بارز خدماتی که امسال ارائه می‌شود، بیان کرد: ظرفیت صندلی در شبکه ناوگان ریلی ۱۵درصد افزایش‌یافته و قیمت بلیت قطار امسال نسبت به نوروز سال قبل تغییری ندارد.

مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد: علی‌رغم افزایش شدید هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تصمیم گرفتند نرخ بلیت‌ها را ثابت نگه‌دارند.

وی بابیان این‌که حدود ۵ هزار و ۱۷۰ قطار طی ۲۲ روز در سطح کشور خدمت‌رسانی خواهند کرد که این تعداد ۲ میلیون و ۱۰هزار صندلی ایجاد کرده، گفت: علاوه بر این، منسوجات قطارها تعویض شده، هم‌چنین با افزایش دو رام قطار ۵ ستاره، تعداد قطارهای ۵ ستاره به ۱۰ رام افزایش‌یافته است.

رسولی با یادآوری اجرای طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری برای اولین بار در سال جاری، تصریح کرد: رتبه هر قطار با درج ستاره روی بلیت مشخص شده است و شهروندان هنگام تهیه بلیت، می‌توانند از رتبه قطار آگاه شوند.

وی طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری را اقدامی مناسب در راستای احیای حقوق شهروندی دانست.

مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری این‌که سعی بر این بوده که در اکثر ایستگاه‌های پرتردد با استفاده از رمپ، تردد افراد سالخورده را سهولت بخشیم، افزود: موضوع تجهیز امکانات مسافری دارای اهمیت است به‌عنوان مثال در ایستگاه‌های محور تهران- مشهد به جهت حجم بالای سفر زائران امام رضا (ع)، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بازسازی و نوسازی شده و پله‌برقی و آسانسور نیز نصب شده است.

رسولی از بازسازی تعدادی واگن‌ مسافری در سال جاری خبر داد و گفت: به دنبال این اقدام ۲۷ واگن بازسازی‌شده به شبکه حمل‌ونقل ریلی اضافه می‌شوند.

وی در خصوص قطارهای مربوط به معلولان، تصریح کرد: در ایستگاه‌های پرتردد با توجه به منابع و اولویت‌های موجود از بالابرها و پله‌برقی استفاده می‌کنیم تا مسیرتردد افراد معلول و سالخورده فراهم شود.

خدمت‌گذاری با کیفیت تر سامانه ۵۱۴۹

رسولی با اشاره به این‌که امسال سامانه ۵۱۴۹ باکیفیت بیشتری به‌طور شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند، گفت: شهروندان علاوه بر کسب اطلاعات سفر، می‌توانند موضوعات خود را ثبت کنند که بازخورد آن برایشان پیامک می‌شود.

وی یادآور شد: اگر مسافری داخل قطار در حال سیر مشکلی داشته باشد، می‌تواند با تماس با این سامانه موضوع را به رئیس قطار اطلاع دهد تا بلافاصله مشکل برطرف شود.

رد پای اصحاب رسانه در موفقیت‌های ریلی

مدیرعامل راه‌آهن ضمن تشکر از حُسن همکاری رسانه‌ها در انعکاس خبرهای ریلی و توجه آنان به این بخش اظهار داشت: رد پای اصحاب رسانه در همه موفقیت‌های کشور مشهود و قابل مشاهده است و فعالان این بخش، نقش بسیار موثری در توسعه کشور، بهبود شرایط و اصلاح مسائل و تصمیمات مدیریتی دارند.

رسولی تعامل با رسانه‌ها را تبلور تماس نزدیک با مردم دانست و گفت: با دقت و توجه بیش از پیش به مسائل راه‌آهن بپردازید و امور مربوط به حوزه حمل‌ونقل ریلی را دنبال کنید.

وی با اشاره به این که همه خدمات در راه‌آهن باید در راستای خدمت‌رسانی به مردم و رعایت حقوق شهروندی باشد افزود: تعامل با رسانه‌ها می‌تواند موفقیت برنامه‌های پیشروی راه‌آهن را تضمین کند و مطالبی که از سوی رسانه‌ها درباره راه‌آهن منعکس می‌شود، انعکاس نقطه نظرات مردم و جامعه است که راه را برای بهبود بیش‌تر در راه‌آهن باز می‌کند.

سامانه فروش بلیت قطار کانکتی

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که بعضی از مسیرها همچون ارومیه- مشهد، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه می‌تواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راه‌آهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را با یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد.

رسولی درباره موضوع عدم افزایش قیمت بلیت بیان کرد: سطح خدمات سفر در چند سال گذشته ثابت نگهداشته شده، که این خود یک دستاورد به شمار می‌رود.

توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار

رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد: راه‌آهن با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه‌ ریلی و روستاها، مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش‌خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک با همت بخش‌خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده که مردم می‌توانند در ایام نوروز از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرند.

اتصال سبزوار و اسفراین به شبکه ریلی

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد، تصریح کرد: اتصال زاهدان به مشهد در حال انجام است، هم‌چنین از اتصال محور گرگان به مشهد که مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است حمایت می‌کنیم و در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور نیز به آن رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راه‌آهن است و سبزوار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اسفراین با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

جابه‌جایی ۲۶.۸ میلیون مسافر

رسولی در ادامه از جابه‌جایی حدود ۲۶.۸ میلیون مسافر در سال ۹۷ خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۳.۸درصد افزایش داشته است.

وی بااشاره به این‌که در محور تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد مسافر قطارهایی که امکان افزایش سرعت نداشتند از ریل خارج شدند خاطر نشان کرد: مدت زمان سفر دو ساعت کاهش یافته است و در تلاش هستیم که در مسیرهای مختلف نیز با بهبود ناوگان، شرایط را بهبود دهیم.

وی هم‌چنین با یادآوری این‌که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۴۸.۷ میلیون تن حمل بار داشته‌ایم گفت: این میزان نسبت به سال قبل ۹درصد افزایش داشته است.

سرپرست راه‌آهن رویکرد مهم در حوزه حمل بار را در سال ۱۳۹۸، اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی خواند و گفت: در سال آینده حدود ۳۵ مرکز بار را جزو اولویت خود قرار داده و حدود ۲۱۵ کیلومتر نیز خط فرعی پیش‌بینی کرده‌ایم.

عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره

مدیرعامل راه‌آهن از عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این مسیر حدود ۳۳ کیلومتر است به همراه یک پل که در سفر اخیر رئیس جمهوری امضا شده است.

وی افزود: هم‌چنین در مسیر رشت با اتصال رشت به آستارا مسیر ترانزیتی جدید ایجاد خواهد شد.

۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۹۷

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته، افزود: در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ کیلومتر خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو خطه کنیم و در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر دوخطه شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.