| کد خبر: 184036 |

◄ نخستین نشست عملیات ریز پرنده ها در مشهد

نخستین نشست توجیهی قوانین، مقررات و الزامات عملیات ریز پرنده ها در مشهدبرگزار شده است.

تین نیوز

برای اولین بار در سطح استان نشست توجیهی برای فعالان عرصه ی پهپادها برگزار شد

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از اداره روابط‌عمومی فرودگاه های استان خراسان رضوی؛ این نشست با هدف توجیه و تشریح قوانین و الزامات عملیات پروازی ریز پرنده ها برای فعالان این حوزه، معرفی گواهی نامه های جدید جهت بهره برداری از ریز پرنده ها، معرفی سایت های تفریحی مجاز برای عملیات تست و تمرین ریز پرنده ها، معرفی سامانه ملی ثبت اطلاعات ریزپرنده ها در سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت مقررات هوایی و ایمنی پروازها با مشارکت اداره کل فرودگاه های استان خراسان رضوی و با حضور جمعی از مسوولان استان و سازمان هواپیمایی کشوری در مشهد برگزار شد.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به مسوولان و فعالان این حوزه، گفت: استفاده از تکنولوژی ریز پرنده ها در صورت رعایت قوانین و دستورالعمل ها نه تنها تهدید نیست؛ بلکه بسیار مثمر ثمر، ارزشمند و در خدمت جوامع بشری است خواهد بود.

محمد باقر قاسم زاده در ادامه افزود: کاربرد تکنولوژی پهپادها در عرصه ی عملیات امداد و نجات در مواقع بروز بلایای طبیعی، کشت و صنعت، نقشه برداری، عملیات شناسایی و بسیاری موارد دیگر بیانگر اهمیت این فناوری جدید است.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه ساماندهی فعالیت ریز پرنده ها باعث نظام مند شدن این حوزه می شود، خاطر نشان کرد:

ما به دنبال وحدت رویه هستیم و بدون شک زمانی که فعالان این حوزه با مراجع امنیتی و فرودگاه ها در هماهنگی کامل باشند و نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند، با دریافت تاییدیه ها می توانند در چارچوب قانون و با ایمنی و امنیت کامل از ریز پرنده های خود بهره برداری نمایند.

سرپرست اداره کل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی سخنران بعدی این نشست بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ما با ساماندهی فعالیت ریز پرنده ها به دنبال ایجاد محدودیت و ممنوعیت نیستیم، بلکه خواهان انجام عملیات پروازی پهپادها در قالب قانون و مصوبات و دستور العمل های کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی و سازمان هواپیمایی کشور هستیم.

سیاح در ادامه به نقش موثر و سازنده ی پهپادها در امور مختلف پرداخت و گفت: استفاده از تکنولوژی ریز پرنده ها در موارد علمی، تجاری، امنیتی، ایمنی - امداد - نجات، کشاورزی، تفریحی، آموزشی و اطلاع رسانی بسیار مثمر ثمر و کارآمد خواهد بود و طبقه بندی و شناسه دار کردن فعالان این حوزه منجر به ایجاد امنیت برای شهروندان، فعالان و بهره برداران خواهد شد.

اسد اللهی، معاون امنیتی اداره کل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست، با بیان اینکه امنیت پیشران توسعه است، گفت: در تمامی عرصه ها ایمنی و امنیت حرف اول را می زند و الزام به رعایت این مقوله باعث پیشرفت امور و نتیجه گیری بهتر می شود؛ و قطعا حفاظت از هنجارها در حفظ و بقای امنیت تاثیر مستقیم دارد. وی به تشریح شیوه نامه و طریقه ی اخذ مجوز برای فعالان عرصه ی ریز پرنده ها پرداخت و گفت: ما برای فعالان این حوزه چه در بخش خصوصی و چه برای بخش دولتی قوانین و مصوباتی در نظر گرفته ایم که الزام به رعایت این قوانین منجر به هدفمند کردن، نظام مند کردن و در نهایت باعث تامین و حفظ حقوق فعالان و شهروندان می شود.

اسداللهی خاطرنشان ساخت:  رعایت حقوق شهروندان، حاکمیت و نظم و امنیت عمومی مورد کارشناسی قرار گرفته است و در نظر داریم در هر شهر، اماکن و پارک هایی را با هماهنگی مراجع امنیتی، برای تست و تمرین عملیات پروازی ریز پرنده ها و تفریح برای علاقه مندان به این حوزه مشخص کنیم.

سرهنگ عزتی جانشین عملیات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، گفت: ناجا مکلف شده است همزمان با توسعه ی تکنولوژی پهپادها، ضمن همکاری با فعالان قانونمند این حوزه، و همچنین استقبال از خدمات سازنده ی پهپادها در زمینه های مختلف؛ با سوء استفاده گران و مختل کنندگان امنیت جامعه برخورد قانونی کند.

سرهنگ عزتی حفظ امنیت جامعه و حریم خصوصی افراد را خط قرمز نیروی انتظامی عنوان کرد، و افزود: در موارد متعدد مشاهده شده است که توزیع کنندگان مواد مخدر، تیم های تروریستی و تعدی کنندگان به حریم شخصی و خصوصی افراد و سازمان ها از ریز پرنده ها استفاده کرده اند که ناجا به وظایف خود در برخورد با این افراد به خوبی و قاطعانه عمل خواهد کرد.

خدایی، قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری، دیگر سخنران این نشست، طی سخنانی گفت: ورود پهپادها به عرصه ی هوانوردی یک فرصت و ارزش است که باید با نظارت یک مرجع قانونگذار از خدمات آن بهره برداری کرد.

خدایی در ادامه افزود: باید الزامات طبقه بندی شده را در قالب دستورالعمل ها و مصوبات برای عموم و فعالان حوزه ی ریز پرنده ها تعریف کنیم.

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: ساماندهی عملیات پروازی ریز پرنده ها بمنظور پیشگیری از سوانح احتمالی و ایجاد مخاطرات امنیتی است و اگر فعالان از مقررات این حوزه اطلاع کافی داشته باشند با رعایت قوانین حریم ها و مناطق ممنوعه می توانند از پرنده ی خود بهره برداری داشته باشند.

آخرین سخنران این نشست – شرفی – مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری بود که از ابلاغ مصوبات و قوانین بروز مرتبط با پهپادهای غیر نظامی به دستگاه های امنیتی خبر داد و گفت: برای ساماندهی پهپادهای غیر نظامی و نظارت دقیق بر عملکرد فعالان و بهره برداران ریز پرنده ها، که تمامی اینها برای پیشگیری از سواستفاده های احتمالی دشمنان و مختل کنندگان امنیت است، باید مقررات به قوانین تبدیل شوند تا فاصله ی امن از نقاط حساس و حریم خصوصی ارگان ها و مردم مشخص شود.

وی ملاحظات امنیتی در بکارگیری از  ریز پرنده ها را اولویت کنترل کنندگان فضا و آسمان کشور دانست و گفت: رعایت قوانین و مقررات جاری و مصوب مرتبط با ملاحظات امنیتی، و حفظ نکات ایمنی پرواز و الزام به رعایت قانون شامل: اخذ مجوز مالکیت، پلاک گذاری پهپاد، تایید صلاحیت اپراتور پهپاد و همچنین اخذ مجوز و هماهنگی های لازم برای فعالان بخش خصوصی و دولتی همواره باید رصد شود تا به امنیت حریم هوایی و آسمان کشور و امنیت اجتماعی خدشه یی وارد نشود.

شرفی، پایش اطلاعات مربوط به اپراتورها و پهپادها را باعث شناسه دار کردن این حوزه دانست و گفت: سازمان هواپیمایی کشور موظف به نظارت بر فعالیت ریز پرنده ها برای جلوگیری و پیشگیری از مخاطرات هوایی و حفظ مصالح عمومی است و لازمه ی این امر تجمیع اطلاعات فعالان و مشخصات پرنده های بدون سرنشین است و بهره برداران باید نسبت به رعایت نکات ایمنی با توجه به عملکرد نوع پرنده مورد استفاده؛ به ثبت پهپادها در سامانه ی هوشمند ملی پهپادها در سازمان هواپیمایی کشوری سریعا اقدام کنند.

 این نشست با هدف رفع ابهامات و توجیه دستورالعمل ها، جلسه ی پرسش و پاسخ بین مسوولان و فعالان برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.