| کد خبر: 183968 |

نصب المان‌های میلیاردی با عمر حداقلی

طوفان خلاقیت شهرداری بندرعباس را بر باد داد!

تین نیوز

شهرداری بندرعباس با نصب تعدادی المان و سازه موجی از انتقاد و گلایه را به نحوه مدیریت بیت المال و اجرای طرح های آبکی و غیرکارشناسانه به راه انداخته است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از راه دانا؛ جلوه های بصری و ایجاد المان‌هایی متناسب با فرهنگ و اصالت شهرها یکی از ایتم‌های مبلمان شهری و منظرسازی به شمار می‌رود که در کنار توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی نقش بسزایی در القاء هویت شهری و تقویت حس مکان شهروندان دارد.

امروزه به واسطه عدم رعایت فاکتورهای شهرسازی بومی و ایجاد زیرساخت هایی نامتناسب با بطن جامعه به بهانه مدرنینه و نوگرایی بسیاری از جوامع بشری را دچار بحران هویت کرده که در گذر زمان این شکاف گسترده تر و عمیق تر می‌شود.

نمادها یا المان‌ها فارغ از نقش بسزایشان در ایجاد جلوه‌های بصری از مهم‌ترین بناهای شهری بشمار می روند که به عنوان تجربه قراردادی بین شهروندان، معناگذاری می شوند از این رو گاها حتی از خود شهر نیز پر اهمیت تر جلوه می‌کنند و هویت، شخصیت و عصاره شهر در یک ساختار را به نمایش می‌گذارند.

تلاش مسئولان حوزه شهرسازی در احداث و ایجاد المان‌هایی با فاکتور زیبایی موجب شده که بعضا بسیاری از اصول شهری در این سازه‌ها رعایت نشوند و در برخی موارد علاوه بر ایجاد حس نارضایتی عمومی خود به ضد فرهنگ نیز تبدیل شود.

سازمان شهرداری بندرعباس در چند سال اخیر در آستانه سال نو اقدام به نصب تعدادی نماد و المان در محیط پیرامونی شهر کرده که در برخی از این سازه‌ها حقا عنصر فرهنگ و اصالت را احیا کرده و موجب رضایتمندی شهروندان و مسافران شده است.

نصب ده‌ها سازه و مجسمه در پارک‌ها، میادین و بلوارهای شهر که رگه‌هایی از تاریخ و اصالت بندری را به نمایش می‌گذارد موجب آشنایی هرچه بیش‌تر شهروندان و گردشگران با تاریخ مسکوت هرمزگان است که با وجود برخی گمانه‌ها و حواشی این اقدام را قابل قبول می‌دانند.

شهرداری بندرعباس از اواخر اسفند سال ۹۴ در راستای زیباسازی شهر اقدام به نصب مجموعه ای از المان‌ها در نوار ساحلی شهر کرد که خانواده قورباقه، خانواده‌بندری، خانواده لاک پشت‌ها، پسر بازیگوش، صیاد مروراید، خرچنگ شاد، پنج فلامینگو، میرزاحسابگر، سرتیپ احمدخان و صیادان آفتاب از جمله المان‌های نصب شده در شهر  با اعتباری بالغ بر ۱۲میلیارد ریال بوده است.

اقدام در خور شهرداری در سال ۹۴ موجی از حس رضایتمندی بندری‌ها را به دنبال داشت که در روزهای اخیر با اقدام جدید این سازمان شیرینی کام شهروندان از المان‌های سه سال گذشته را تلخ کرده است.

شهرداری بندرعباس که در هفته های اخیر یکی از پرحاشیه ترین سازمان های دولتی کشور بوده اخیرا با نصب تعدادی المان و سازه موجی از انتقاد و گلایه را به نحوه مدیریت اعتبارات و هدر رفت بیت المال را به واسطه طرح های آبکی و غیرکارشناسانه به راه انداخته است.

طراحی و نصب یک نماد با زبان لاتین با هزینه سرسام آورش که هیچ تناسبی با فرهنگ بومی منطقه ندارد در شهری با وجود فرهنگ غنی مردمان جنوب تاسف و حیرت شهروندان را نسبت به تدبیر شهردار بندری به دنبال داشته است.

امینی زاده به عنوان پرحاشیه ترین شهرداری تاریخ بندرعباس و حتی کشور در ماههای اخیر با اقدامات عجیب خود موجب حیرت بسیاری شده که مشهورترین آن انتشار کلیپی از حضور شهردار در سطح شهر پس از بارندگی با چکمه های معرفش در جمع کارگران بود که هجمه انتقادات موجب شد تا امینی زاده ایم کلیپ را از پیج خود بردارد.

نصب المان جدیدی لاتین بندرعباس نیز که بالغ بر یک میلیارد تومان برای شهرداری خرج تراشی کرده ایراداتی به دنبال داشته که بیانگر هدر رفت هزینه بیت المال در این تصمیم است.

جنس المان جدید از ورق های فلزی با قابلیت زنگ زدگی است و در پایه و اتصالات پوسیدگی به چشم می آید، سازه هر الفبا بصورت مشبک است که در معرض بادهای موسمی از سمت دریا دچار انحراف و یا سقوط می شود همچنین هیچ حفاظی به المان ها متصل نیست  و بتن ریزی پایه ها به صورت نامنظم،بدشکل و نامناسب صورت گرفته است.

گذشته از مشکلات فنی این سازه، رطوبت بالای نوار ساحلی بندرعباس که بعضا تا ۱۰۰درصد نیز می رسد،وجود ذرات نمک در هوا و برخورد امواج دریا در ایام طوفانی عمر این المان را به کمترین زمان ممکن کاهش می دهد.

ایجاد سازه های جدید در ساحل بندرعباس و گل آرایی بر روی پایه های فلزی اقدام دیگر شهرداری بندرعباس است که در حرکتی غیراصولی صدها گلدان گل آپارتمانی بهمراه پارچه های رنگی در نوار ساحلی بندرعباس نصب و جانمایی شد که حتی یک روز هم دوام نیاورد.

وزش بادهای شدید و طوفان چند شب گذشته موجب تخریب این سازه ها شد و هزاران گل آپارتمانی پرپر شد که  هدر رفت میلیاردها اعتبار از خزانه بیت المال موجب شد.

فاطمه جراره عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از هزینه های غیر اصولی شهرداری اظهار کرد:در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات مالی، هیچ ضرورتی برای چنین هزینه‌های گزافی نیست. هفته پیش شهردار طرحی را به تصویب شورا رساند که برخی املاک شهرداری را جهت تامین بودجه به فروش برسانند. اگر آنقدر وضع مالی بد است که ما مجبوریم سرمایه‌های آیندگان را بفروش برسانیم پس این کارها چیست؟

علی ای حال شرایط و قرائن حکایت از عمر یک یا دو ساله این سازه دارد این در حالی است که المان ها معمولا طول عمری بیش از ۵۰سال دارد حال مهندسین شهرداری باید پاسخ دهند که چه طول عمری برای این المان های میلیاردی پیش بینی کرده اند و آیا هزینه های سنگین برای یک المان موقت چه توجیهی داشته باشید.

منبع: سايت خبری راه دانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.