| کد خبر: 183951 |

پیشنهاد تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه توسط حناچی

با توجه به ازکارافتادن و متروک شدن کارخانه سیمان ری، پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه هیأت دولت پیشنهاد تبدیل این کارخانه بزرگ را به موزه صنعت سیمان و مرکز گردشگری مطرح کرد.

تین نیوز

با توجه به ازکارافتادن و متروک شدن کارخانه سیمان ری، پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسه هیأت دولت پیشنهاد تبدیل این کارخانه بزرگ را به موزه صنعت سیمان و مرکز گردشگری مطرح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت در اوایل قرن حاضر، با توجه به توسعه سریع زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ساختمان‌سازی، نیاز به سیمان در ایران افزایش چشمگیری داشت و به همین دلیل در سال 1312، کارخانه سیمان ری به‌عنوان اولین کارخانه سیمان ایران و خاورمیانه افتتاح شد؛ اما این کارخانه به دلیل مسائل زیست‌محیطی و توسعه شهر در سال 1364 برای همیشه تعطیل شد.

قرارگیری کارخانه سیمان در بافت تاریخی و قدیمی شهرری و نیز هم‌جواری با بناهای تاریخی و ارزشمندی چون تپه باستانی دژ رشکان، برج تاریخی طغرل، باروی تاریخی شهرری، چشمه‌علی و گورستان تاریخی ابن‌بابویه و بقعه بی‌بی زبیده، حرم شاه عبدالعظیم و کاروانسراهای عباسی و قاجاری و درنتیجه موقعیت ویژه برای گردشگران و خدمات توریستی، به این مکان جایگاه ارزشمندی بخشیده است.

افزون بر این، در این کارخانه ازنظر معماری نیز حجم‌های عظیم بناهای بتنی با فرم‌های خالص هندسی از قبیل استوانه و مکعب مستطیل در ترکیبی خالص کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند که سبک راسیونالیستی صنعتی را به نمایش می‌گذارند.

این بنا ازلحاظ تاریخی، معاصر با ساختمان دانشگاه تهران و موزه ملی است و نماد تاریخ تکنولوژی صنعت سیمان محسوب می‌شود. بنای مزبور در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و هم‌اکنون از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود.

با توجه به محل قرارگیری و وسعت این مجموعه و همچنین مکان مناسب ازنظر گردشگری، شهرداری تهران پیشنهاد صدور مجوز استفاده از این کارخانه به‌منظور مرمت، بازسازی و تبدیل آن به موزه صنعت سیمان و مجموعه گردشگری با کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به مردم تهران، شهرری و منطقه جنوب شرق تهران و گردشگران داخلی و خارجی به مدت ۹۰ سال را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت‌وزیران ارائه نموده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.