◄ توصیه یک کارشناس به مجریان: اجتناب از احداث خطوط ریلی موازی
هزینه کردن برای احداث خطی به طول بیش از هزار کیلومتر که ریل دیگری به موازات آن وجود دارد دور ریختن سرمایه هنگفتی است که میتواند در مسیرهایی هزینه شود که اصلا ریل ندارند.
یک کارشناس حملونقل در پاسخ به این پرسش که ساخت راهآهن چابهار- سرخس چقدر اولویت دارد، گفت: راهآهن چابهار-سرخس اولویت کشور نیست.
به گزارش تیننیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران تیننیوز، نوشت: اگر منظور از اجرای این پروژه، اتصال ریلی ترانزیتی هندوستان به افغانستان باشد تمام کردن راهآهن چابهار- زاهدان به طول 600 کیلومتر کفایت میکند و بار چابهار هم میتواند توسط این ریل به زاهدان برسد.
وی با تاکید بر اینکه از آن بهبعد راه ریلی هم به طرف افغانستان و هم به طرف مشهد و سرخس وجود دارد، اظهار کرد: مسیر زاهدان-کرمان-بافق-طبس-تربت حیدریه هم اکنون برقرار است و از تربت حیدریه هم به طرف کاشمر و هم به طرف سنگان راه ریلی وجود دارد و هنوز از همه ظرفیت این 2 خط استفاده نمیشود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: هزینه کردن برای احداث خطی به طول بیش از هزار کیلومتر که ریل دیگری به موازات آن وجود دارد دور ریختن سرمایه هنگفتی است که میتواند در مسیرهایی هزینه شود که اصلا ریل ندارند.
قصابیان ادامه داد: اکنون وضعیت اعتبارات و سرمایهگذاری در کشور آنقدر بد است که حتماً و قطعاً باید از احداث خطوط موازی اجتناب و خطوط نیمه تمام و زمین مانده از جمله خواف-هرات، خرمشهر-شلمچه، راهآهن غرب به سمت عراق، راهآهن رشت-آستارا در مسیر کریدور شمال – جنوب و ... را تمام کرد.
وی در پاسخ به این دیدگاه که کشتیهایی که از سمت جنوب شرق آسیا و هند به مقصد افغانستان و آسیای میانه تردد دارند هم اکنون باید به بندرعباس رفته و از آنجا به بافق مشهد آسیای میانه بروند و راهآهن چابهار زاهدان مشهد بندرعباس را حذف و مسیرشان در دریا و خشکی را حداقل 600 کیلومتر کوتاهتر میکند گفت: بدیهی است که پهلو گرفتن کشتیها در چابهار نسبت به بندرعباس بهتر است اما بحث بر سر اولویت نداشتن خط زاهدان به سرخس است.
قصابیان در مورد اینکه احداث راهآهن مذکور برای توسعه شرق کشور و مناطق محرومه آن است نیز بیان کرد: احداث ریل در یک منطقه محصول توسعه است نه دلیل آن.
او تاکید کرد: نمیتوان اول خطوط ریلی را احداث کرد و پس از آن به امید توسعه نشست، این کار ضایع کردن امکانات کشور است.
این کارشناس ادامه داد: توسعه ابتدا باید شروع شده، نیاز بهوجود بیاید و سپس امکانات و از جمله ریل به منطقه برود. نمونه آن هم اینکه با کشف و بهرهبرداری از معدن سنگآهن سنگان ریل به آنجا رفت. اگر معدنی نباشد ریل به چه درد میخورد؟
به گزارش تیننیوز، او در مورد این دیدگاه که راهآهن شرق میتواند راهی برای شکستن تحریمها باشد زیرا منافع کشورهای قدرتمندی مثل هند و جنوب شرق آسیا را به خاک ما گره میزند و اگر خط رشت آستارا هم افتتاح شود منافع اروپاییها هم به خط چابهار زاهدان گره خواهد خورد، اظهار کرد: بدون احداث خط زاهدان-سرخس هم میتوان تحریم شکنی کرد و نیازی به احداث خطی به موازات مسیرهای موجود نیست.
قصابیان تاکید کرد: بدون احداث خط زاهدان-سرخس هم کشورهای قدرتمندی مثل هند و جنوب شرق آسیا به خاک ما گره میخورد و اگر خط رشت آستارا هم افتتاح بشود منافع اروپاییها هم به این خط چابهار- زاهدان گره خواهد خورد و بدون احداث خط زاهدان- سرخس هم کشورهای اروپایی لازم نیست دور اروپا، تنگه جبلالطارق، دریای مدیترانه، کانال سوئز، دریای سرخ، تنگه باب المندب به سمت شرق را بروند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.