| کد خبر: 183868 |

رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد مطرح کرد؛

◄ تأکید بر اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور و لایروبی اروند رود

مبادلات اقتصادی دو کشور باید از 12 به 20 میلیارد دلار برسد.

تین نیوز

رئیس جمهور با بیان اینکه سفر عراق به دعوت رسمی رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشورانجام می‌شود، گسترش روابط دو جانبه را مهم‌ترین هدف این سفر عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالم که خداوند توفیق داده تا به زیارت عتبات عالیات نایل شویم که آرزوی همه مسلمانان و بویژه شیعیان و خواسته ایرانیان است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از برنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود: روابط ایران و عراق یک روابط ویژه‌ای است، مردم ایران در طول سالیان گذشته در یک آزمایش بزرگی سربلند بودند و آن اینکه مردم منطقه هر کجا مشکلی پیدا کردند و از ملت و دولت ایران کمک خواستند، مردم و دولت ایران با همه توان به کمک آن‌ها شتافت.

حسن روحانی تاکید کرد: ما در روزهای بسیار سخت کنار مردم عراق بودیم و امروز نیز که روزهای صلح و امنیت این کشور است، باز هم در کنار ملت عراق هستیم.

رییس جمهور  افزود: از لحاظ تمدنی، فرهنگی و تاریخی دو ملتی هستیم که در طول قرن‌ها و حتی  هزاران سال در کنار هم بوده ایم  و همیشه یک روابط بسیار خوب و برادرانه با هم داشتیم و این نکته‌ای است که شاید غربی‌ها درک نکنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط دو ملت یک روابط نمونه است. در سال 7 – 8 میلیون ایرانی و عراقی به کشور همدیگر تردد دارند و این نشان می دهد که دو ملت چقدر بهم نزدیک‌اند.

حسن روحانی گفت: امروز با عراق، تقریباً در همه زمینه‌ها از جمله رفت و آمد، حمل و نقل، ترانزیت، گردشگری، زیارت، تجارت، سرمایه‌گذاری، مسایل سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی رابطه داریم  و شاید موضوعی نیست که بتوانیم در روابط دوجانبه آن را در نظر نگیریم.

حسن روحانی ادامه داد: امروز روابط اقتصادی ما حدود 12 میلیارد دلار در سال است و این روابط را به راحتی در سال‌های آینده می‌توانیم به 20 میلیارد دلار برسانیم. عراق بسیاری از نیازهایش را می‌تواند از ایران تأمین کند، ایران نیز می‌تواند نیازهایش را از عراق تأمین کند.

رئیس جمهور با بیان این‌که روابط نزدیک ما می‌تواند به نفع دو کشور باشد، تصریح کرد: طرح‌های مهمی هم در دست است، موضوع ترانزیت، اهمیت خاصی دارد، علاقمند هستیم که راه‌های ما اتصال بهتری پیدا کند. راه‌آهن ما به راه‌آهن عراق متصل شود که این هم به نفع زائران  و هم به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود.

حسن روحانی با بیان این‌که علاقمندیم هر چه سریع‌تر لایروبی اروند رود شروع شود، گفت: طبق معاهده 1975این لایروبی به نفع دو کشور و شهرهای بصره و خرمشهر و آبادان است.

رئیس جمهور افزود: امروز کشتی‌های کوچک و متوسط می‌توانند از این رودخانه عبور کنند در حالی که اگر لایروبی شود، ممکن است کشتی تا حد 20 هزار تنی هم بتواند در این آب ها رفت و آمد کند و در اسکله‌ها پهلو بگیرد.آبادانی بصره، آبادان و خرمشهر برای ما مهم است. این هم جزو مواردی است که در مباحث دو کشور مطرح خواهد شد.

روحانی  با اشاره به حضور تجار و بازرگانان در این سفر، گفت: در بغداد یک نشست و فروم اقتصادی  برگزار خواهد شد، علاوه بر این با عشایر و نخبگان و سیاسیون عراق هم ملاقات خواهیم داشت و همچنین به زیارت  حرمین شریفین در کربلا و نجف مشرف خواهیم شد.

منبع: خبرگذاری برنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.