| کد خبر: 183810 |

سیاست‌های غلط اقتصادی 97میلیارد دلار را به باد داد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که سیاست‌های غلط ارزی دولت روحانی در سال ۹۷ میلیاردها دلار را به باد داد، گفت: سر برآوردن پیاپی سلطان‌ها در کشور اسباب شرمندگی همه ماست که نمونه آن سلطان سکه، قیر، شکر و غیره است.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که سیاست‌های غلط ارزی دولت روحانی در سال ۹۷ میلیاردها دلار را به باد داد، گفت: سر برآوردن پیاپی سلطان‌ها در کشور اسباب شرمندگی همه ماست که نمونه آن سلطان سکه، قیر، شکر و غیره است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی قربانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 19 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به نمایندگان گفت: ما وکلای مردم براساس اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کرده‌ایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی باشیم و همواره به استقلال، اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشیم و از قانون اساسی دفاع کرده و در اظهارات خود استقلال کشور و آزادی مردم و مصالح آن ها را مدنظر قرار دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به استناد اصل 67 قانون اساسی در آغاز پنجمین دهه پیروزی انقلاب باید ضمن تشریح و تبیین دستاوردهای بزرگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نداشته‌ها، مشکلات و تنگناهای روح‌آزار را که مردم صبور ایران را به ستوه آورده با صدای رسا به گوش مسئولان ارشد نظام برسانیم و با پافشاری بر اجرای اصول قانون اساسی از تمام ظرفیت های میثاق ملی برای احقاق حقوق مردم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید صادقانه و شجاعانه به نسل جوان بگوییم که با وجود تمام دستاوردها و خدمات ارائه شده پس از انقلاب به ویژه در مناطق محروم کشور شرایط امروز کشور در آغاز پنجمین دهه انقلاب زیبنده مردم و انقلاب نیست، ادامه داد: پذیرفتنی نیست که مردم کشور با پیشینه و پرشکوه ایران که با انبوه سرمایه های انسانی و طبیعی در جهان سرآمد است، اینگونه روزگار بگذراند و با ابرچالش‌های فقر، بیکاری، تورم لجام گسیخته، بحران آب و محیط زیست و مشکلات بانکی و بودجه‌ای روبرو باشد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیایید برای همه ناتوانی‌ها، بدعهدی‌ها، نارسایی‌ها و ناکامی‌ها از مردم صبور و سربلند ایران صمیمانه عذرخواهی کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مشکلات کشور نتیجه سوء مدیریت بوده و تنها 20 درصد ناشی از تحریم ها و مشکلات خارجی است، افزود: مشکل ما کمبود اعتبارات نیست چرا که براساس آخرین آمار نقدینگی جاری کشور بالغ بر  ۱۷۵۰ هزار میلیارد تومان است پس مشکل، کاهش فروش نفت نیست، مگر در دولت‌های نهم و دهم بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار نفت نفروختیم که برابر با فروش نفت از زمان مظفرالدین شاه قاجار تا سال 84 بود اما به دلیل اعمال سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم در پایان دولت با منفی ۶ درصد رشد اقتصادی، تورم ۴۰ درصدی و دو برابر شدن تعداد فقرا روبرو شدیم.

قربانی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر سیاست‌های غلط ارزی در دولت روحانی در سال 97 میلیاردها دلار را به باد نداد؟، ادامه داد: مگر ۱۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص نیافت، اما به دلیل سوء مدیریت و رانتخواری عده‌ای سودجوی خائن به کشور طی یک سال گذشته گوشت گوسفند ۹۸ درصد، گوشت گاو ۸۸ درصد، گوشت مرغ ۸۷ درصد، برنج ۷۵ درصد و رب گوجه‌فرنگی ۲۳۱ درصد گران شد؟

وی با بیان اینکه در حالی که میانگین تورم در دنیا 2 درصد است، تورم نقطه به نقطه در ایران در بهمن ماه از 43 درصد گذشته است، تاکید کرد: امروز نابرابری‌های اجتماعی، شکاف طبقاتی کارکنان دولت، تبعیض بین کارکنان دولت و بی‌مهری نسبت به بازنشستگان به سوهان روح این عزیزان و خانواده‌های آن ها تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سقوط ۸۵ درصد بازنشستگان زیر خط فقر مایه تاسف و شرم‌ساری‌ماست، افزود: تاسف‌بارتر این است که بازنشسته‌ای با مدرک دکترا در یک دستگاه دولتی ۲۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما فرد دیگر در دستگاه دیگر دولتی 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرد آیا این تبعیض ها ناروا عدالت است.

وی با بیان اینکه در کشوری با این همه تنگناهای اقتصادی عده‌ای فرصت‌طلب با رانت و فساد، میهن را به تاراج می‌دهند، ادامه داد: متاسفانه اقدامات انبوه دستگاه‌های نظارتی کشور موثر واقع نمی‌شود و سر برآوردن پیاپی سلطان‌ها در کشور اسباب شرمندگی همه ماست که نمونه آن سلطان سکه، قیر، شکر و غیره است.

قربانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کارمندان زیر 3 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور 12 میلیون بیکار رسمی و غیررسمی وجود دارد که این شرایط ثمره سوءمدیریت، عدم نظارت، غارت بیت المال، خروج سرمایه از کشور، رانت و فساد و و پرداخت حقوق های 45 میلیون تومانی و پاداش های پایان خدمت یک میلیارد تومانی است این در حالی بوده که برخی از مردم نان خود را در میان زباله ها جستجو کرده و با ناله روزگار سپری می کنند.

وی افزود: شرم آور است از محل صندوق ذخیره فرهنگیان به 4 نفر بیش از 3 هزار میلیارد تومان وام پرداخت می شود اما فرهنگیان برای دریافت یک وام 20 میلیون تومانی باید از هفت خوان رستم بگذرند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خراسان شمالی با 9 دهم درصد اعتبارات ملی رتبه 31 کشور را داراست، ادامه داد: این در حالی است که زیرساخت های اصلی استان در حوزه راه، راه آهن و فرودگاه با مشکلات حادی روبه رو است.

وی خطاب به روحانی گفت: چهار بانده کردن جاده بجنورد به جنگل گلستان که جزء مصوبات سفر جنابعالی بوده هنوز به اتمام نرسیده و بیش از 3 سال علی برکت الله در آغاز عملیات فاز 2 پتروشیمی می گذرد اما هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

قربانی با بیان اینکه علیرغم تاکیدات وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک نمایندگان و استاندار خراسان شمالی، هنوز تعداد پروازهای بجنورد- تهران افزایش نیافته است، افزود: عدم تکمیل راه میامی- جاجرم گرمه و بجنورد به یک معضل بزرگ و اسباب ترس مردم و سند ناتوانی دولتمردان منطقه تبدیل می شود که باید در احداث آن تسریع شود.

وی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: شهرستان راز و جرگلان با 301 کیلومتر مرز مشترک و 70 هزار جمعیت فاقد بیمارستان است و علیرغم قول های مکرر هیچ اقدامی برای پایان دادن به این وضعیت صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه در خراسان شمالی در بهمن ماه به 51 درصد رسیده که رتبه سوم کشوری را داشته است، تاکید کرد: باید دستور داده شود که این گرانی و بی سر و سامانی که ریشه در عدم اقتدار و ناتوانی برخی دولتمردان دارد پایان داده شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتبارات توازن ملی و استانی به منظور کاهش فاصله استان های توسعه یافته و در حال توسعه در قانون پیش بینی شده در حالی که در سال 97 تنها 14 درصد این اعتبارات توسعه یافته است، افزود: این در حالی است که 50 درصد اعتبارات استان خراسان شمالی و دیگر مناطق کمتر توسعه یافته کشور از محل توازن ملی و استانی است که باید تخصیص ها انجام شده تا وضعیت زیرساخت های استان بهبود و زمینه جذب سرمایه گذاری افزایش یافته تا منجر به رونق اقتصادی و کاهش تورم و افزایش اشتغال شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.