| کد خبر: 183736 |

◄ پاناما مجوز ثبت پرچم کشتی‌های مرتبط با ایران را لغو کرد

پاناما به‌دلیل قوانین سهل‌گیرانه‌ای که در مورد ثبت پرچم سایر کشورها دارد اغلب این کار را انجام می‌دهد اما هم‌اکنون تحت فشار دولت امریکا مجوز ثبت پرچم برای بیش از 60 کشتی که با ایران در ارتباطند را لغو کرده است.

تین نیوز

اداره دریانوردی پاناما(AMP)  حدود یک هفته پیش، در همکاری با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، 60 کشتی مرتبط با ایران را از حق برافراشتن پرچم پاناما محروم کرد.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل دریایی در گفت‌وگو با شیپنا در این‌باره گفت: پاناما به‌دلیل قوانین سهل‌گیرانه‌ای که در مورد ثبت پرچم سایر کشورها دارد اغلب این کار را انجام می‌دهد اما هم‌اکنون تحت فشار دولت امریکا مجوز ثبت پرچم برای بیش از 60 کشتی که با ایران در ارتباطند را لغو کرده است.

غلامحسین امیری اضافه کرد: این مساله از اساس هم به نپذیرفتن قوانین مبارزه با پولشویی توسط کشور ما برمی‌گردد؛ چراکه طبق دستوری که رییس‌جمهور پاناما به اداره دریانوردی این کشور داده است ثبت پرچم پاناما از کشتی‌های مرتبط با تامین مالی تروریسم دیگر مجوز قانونی ندارد.

امیری اضافه کرد: در این شرایط، این‌که این کار چقدر برای دولت پاناما درآمد ایجاد کرده است بماند اما پاناما به همراه چند کشور دیگر مثل قبرس و مالت و... همیشه به دنبال فعال بودن در مبحث مارکتینگ حمل‌ونقل دریایی و به‌دلیل برخی از قوانین سخت‌گیرانه دریایی در سایر کشورها، در ثبت پرچم فعالیت داشته‌اند.

امیری پیامد این اتفاق را برای ایران، سخت‌تر شدن حمل‌ونقل کالا از طریق دریا عنوان کرد و افزود: به هر ترتیب لازم است که دولت ایران هرچه سریع‌تر تصمیمی درباره این موضوع بگیرد وگرنه اقتصاد نیمه‌جان صنعت دریایی روز به روز با فشار تحریم‌های بین‌المللی و هم‌چنین فشار دستورالعمل‌های داخلی ضعیف خواهد شد.

گفتنی است که بیش از 8 هزار کشتی در سراسر جهان تحت پرچم پاناما فعالیت می‌کنند و ثبت پرچم به‌وسیله پاناما هزینه‌های کمتر و در نتیجه توجیه اقتصادی بیشتری برای مالکان و اداره‌کنندگان کشتی‌ها و نفتکش‌ها دارد.

طبق گزارش خبرنگار شیپنا، کشورهای توولو، تانزانیا، مالت، تانزانیا، زنگبار از جمله کشورهایی هستند که به دلیل فشارهای امریکا، درصدد هستند که اجازه ثبت پرچم‌های خود را به کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی ندهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.