| کد خبر: 183704 |

اهمیت بالای سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به بغداد

سفیر تهران در بغداد تأکید کرد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد نقطه عطفی در روابط ۲ کشور خواهد بود و تهران در زمینه صادرات به عراق، بالاتر از چین و ترکیه قرار دارد.

تین نیوز

 سفیر تهران در بغداد تأکید کرد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد نقطه عطفی در روابط ۲ کشور خواهد بود و تهران در زمینه صادرات به عراق، بالاتر از چین و ترکیه قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، امروز شنبه به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر حکیم، مراسم روز شهید عراقی در بغداد در حال برگزاری است.

 ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در حاشیه مراسم این روز در جمع خبرنگاران تأکید کرد که خرسند است از اینکه برای سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به عراق آماده می‌شود.

مسجدی با بیان اینکه روحانی به همراه یک هیئت اقتصادی و سیاسی برای یک سفر سه روزه عازم عراق خواهد شد، گفت که مباحث مختلفی را با مسئولان و مقامات عراقی خواهند داشت.

سفیر تهران در بغداد با بیان اینکه هدف این سفر، تقویت روابط فیمابین دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است، اعلام کرد که همکاریهای وسیعی بین تهران و بغداد وجود دارد، ولی تقویت این همکاریها محور این سفر خواهد بود.

وی تأکید کرد که در این سفر، توافقاتی در موضوعات مختلف انجام خواهد شد: از جمله راه آهن خرمشهر به بصره، موضوع گسترش شهرکهای صنعتی، بحث روادید، موضوع قرارداد 1975 الجزایر، مسائل گمرکی و همکاریهای درمان و بهداشت و وزارت سلامت.

مسجدی سفر روحانی به عراق را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور دانست و تصریح کرد که این سفر یقینا برای دو ملت عزیر جمهوری اسلامی ایران و عراق نتایج ثمربخشی به همراه خواهد داشت.

این مسئول ایرانی پیش‌بینی کرد که روحانی با رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس ملی عراق و با حضرت آیت الله العظمی «سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان در نجف دیدار خواهد کرد و مذاکرات دو جانبه‌ای بین وزاری ایرانی و عراقی صورت خواهد گرفت.

سفیر ایران در عراق درباره قرار داد الجزایر نیز اعلام کرد که موضوع، اجرایی شدن قرارداد الجزایر است؛ زیرا باید اجرای قرارداد را شروع کرد و اقداماتی مانند لایروبی اروند رود، تخلیه کشتیهای غرق شده و احیای بنادر خرمشهر، آبادان و بصره را انجام داد.

مسجدی در خصوص مسئله روادید هم اظهار داشت که برای تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و اقتصادی، سندی تنظیم شده که مشمول برخورداری از تسهیلات روادید می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما درخواستمان لغو روادید است، خاطر نشان کرد که دوستان عراقی برای این موضوع آمادگی ندارند و این مسئله به خاطر فراهم نبودن زیر ساخت و مسائل امنیتی است.

سفیر تهران در بغداد با اشاره به برگزاری نمایشگاههای مشترک اقتصادی بین ایران و عراق، ارائه کالاها و صنعت ایرانی، تصریح کرد که نمایشگاه دائمی جمهوری اسلامی در محل نمایشگاههای دائمی بغداد در حال اجراست و هر ده روز هر صنعت ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

مسجدی پیش‌بینی کرد که ایران تا سال آینده 40 نمایشگاه در عراق خواهد داشت و اعلام کرد که «ما در سال گذشته قریب به دو و نیم میلیارد افزایش تجارت با عراق داشتیم... فروش برق و گاز توسعه پیدا کرده است... و توسعه روابط اقتصادی اهمیت بسیاری برای تهران دارد».

وی با بیان اینکه ایران رتبه اول را در بازارهای عراق دارد،گفت بغداد اولین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی است و چین و ترکیه پشت سر تهران قرار دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که ظرفیتهای دو کشور بیشتر از اینهاست و هدف گذاری تهران این است که به حجم تجارت با عراق به 20 میلیارد دلار در سال برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.