| کد خبر: 183683 |

حفاظت از باغ‌های تهران با صدور ساخت‌وساز در آن‌ها

معاون نظارت شورای شهر تهران اعلام کرد که شورای شهر برای حفظ باغات تهران مجبور شد که به ساخت و ساز در 62باغ رای مثبت دهد.

تین نیوز

معاون نظارت شورای شهر تهران اعلام کرد که شورای شهر برای حفظ باغات تهران مجبور شد که به ساخت و ساز در 62باغ رای مثبت دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، افشین حبیب‌زاده در مورد چرایی رای شورا به ساخت وساز در ۶۲ باغ در تهران براساس مصوبه لغو شده برج_باغ با بیان این‌که این روزها این موضوع حساسیت زیادی را ایجاد کرده است، گفت: شهریورماه سال ۱۳۹۶ بعد از آنکه به شورای شهر وارد شدیم دو طرح را به شورای شهر آوردیم که یکی از آنها را جلوگیری از صدور مجوز ساخت در باغات بود که اعلام وصول شد و نهایتاً ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۹۶ طرحی تحت عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه‌ی لایحه تغییر ضوابط ساخت‌وساز در باغ در راستای جلوگیری از صدور مجوز ساخت در باغات به تصویب رسید.

وی که به این استفساریه رای مثبت داده است با بیان این‌که براساس قانون این مصوبه باید ظرف مدت ۱۰ روز در هیات تطبیق فرمانداری مورد بررسی و تایید قرار می‌گرفت، اظهار کرد: متاسفانه باید در هفتم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ مصوبه تایید شده شورای شهر در مورد لغو مصوبه برج باغ به همه شهرداری ابلاغ می‌شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی این مصوبه مهم در نهم اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد و بنا به گفته هاشمی رییس شورای شهر هنگامی که شورا متوجه شد که لغو این مصوبه ابلاغ نشده است، پیگیری کرد تا هر چه زودتر ابلاغ شود.

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: در اواخر بهمن‌ ماه و اوایل اسفندماه سال جاری لایحه جایگزین برج باغ تحت عنوان خانه باغ که سطح اشغال را از ۳۰ به ۱۵ درصد رساند و تعداد طبقات نیز حداکثر چهار طبقه شد به عنوان جایگزین مصوبه برج باغ مورد تصویب و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که شهرداری نباید لغو مصوبه برج باغ را دیر ابلاغ می‌کرد، چرا که در این زمان برخی از مالکان نسبت به تسویه‌حساب عوارض اقدام و حقوق متفقه ایجاد کردند، گفت: این یک تخلف است و باید رسیدگی شود.

حبیب‌زاده با بیان این‌که متاسفانه بعد از فروردین‌ماه ۱۳۹۷ نیز برخی از شهرداران مناطق نسبت به دریافت عوارض برج باغ اقدام کردند و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بعد از لغو مصوبه پول گرفته‌اند، ادامه داد: برایمان جای سوال است که چرا شهرداری‌های مناطق آن هم سیستمی از مالکان عوارض گرفتند و ما حالا باید در این اوضاع اقتصادی این پول‌ها را برگردانیم.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان این‌که اعضای شورای شهر مجبور بودند بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند، اظهار کرد: از زمان لغو مصوبه برج باغ و متوقف شدن ارائه‌ پروانه تا امروز، ۵۷۰ باغ درخواست صدور پروانه دادند که تنها استفساریه در مورد تعیین تکلیف ۶۲ پرونده‌ای بود که قبل از اسفندماه تشکیل شده و عوارض خود را به صورت کامل و سیستمی پرداخت کرده بودند که تنها پرینت پروانه ساخت مانده بود و از آن زمان تاکنون کارشان خوابیده بود.

وی با بیان این‌که مالکان می‌توانستند به دلیل توقف کارشان آن هم بیش از ۱.۵ سال به دیوان عدالت اداری بروند و شکایت کنند، ادامه داد: اگر دیوان عدالت اداری با این پرونده‌ها موافقت می‌کرد مجبور بودیم به ۵۷۰ درخواست ساخت‌وساز در باغ رای مثبت دهیم، چرا که برای این افراد حقوق مکتسبه ایجاد شده بود.

حبیب‌زاده با بیان این‌که شورای شهر به ساخت‌وساز در ۶۲ باغ رای مثبت داد تا ۵۰۸ باغ دیگر را نجات بدهد، گفت: این مصوبه برگ افتخاری برای شورای شهر است، هرچند که حدود ۱۶ هکتار از باغات تهران تحت تاثیر ساخت‌وساز قرار می‌گیرند، اما همان طور که گفتم بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پول این مالکان را پس ندادید، اظهار کرد: برای آنکه برای مالکان حقوق مکتسبه ایجاد شده بود و ما باید به تعهدات‌مان عمل می‌کردیم.

معاون نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با متخلفان در شهرداری تهران که لغو این مصوبه را دیر ابلاغ کردند، ادامه داد: نوع برخورد در شهرداری تهران همراه با رأفت است، چرا که طبق مقررات داخلی باید این افراد به کمیته تخلفات معرفی و برخورد اداری با آنها می‌شد، اما اگر قرار باشد برخورد بیشتری در خارج از چارچوب شهرداری انجام شود، می‌بایست شهرداری تهران این افراد را به قوه قضاییه معرفی کند.

وی افزود: از زمانی که شورای شهر پنجم مدیریت شهری را برعهده گرفته است تمام تلاش‌مان را برای حفظ باغات انجام داده‌ایم و نظارت دقیق‌تری بر روی ساخت‌وساز در این ۶۲ باغ انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    شیپور رو از دهانه گشادش زدن همینه ها!!
    62 تا باغ رو تخریب می کنن تا توش ساختمان بسازن و خیلی ریلکس می گن داریم حفاظت می کنیم!!