| کد خبر: 183492 |

◄ پارک حاشیه‌ای هوشمند به زودی در تهران آغاز می‌شود

به طور کلی، شهر هوشمند شهری است که با هدف افزایش کیفیت زندگی و مدیریت بهتر شهر از ابزارهای فناورانه استفاده می‌کند.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران صبح امروز با حضور در برنامه زنده «طلوع» که از شبکه چهار سیما پخش شد ضمن تشریح مسیر هوشمندسازی تهران، وعده سرویس‌های نوین و هوشمندی مثل پارک حاشیه‌ای را به شهروندان تهرانی داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران، فرجود در آغاز برنامه ضمن ارائه تعاریفی از شهر هوشمند گفت: به طور کلی، شهر هوشمند شهری است که با هدف افزایش کیفیت زندگی و مدیریت بهتر شهر از ابزارهای فناورانه استفاده می‌کند. هوشمندی ضمن افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری شهرها را نیز افزایش می‌دهد. اما مهم‌ترین ویژگی که خط ارتباطی میان این شاخص‌ها محسوب می‌شود داده محوری است. شهر هوشمند در واقع شهری است که بر مبنای داده مدیریت می‌شود.

او در پاسخ به این‌که تهران در چه مرحله‌ای از هوشمندسازی است، افزود: هوشمندسازی تهران کار جدیدی است و برنامه «تهران هوشمند» تازه آغاز شده است. باید کارهای بسیاری انجام داد تا تهران در رنکینگ‌های جهانی این حوزه قرار گیرد. ما در حال حاضر باید از مفهوم شهر الکترونیک گذر کرده و وارد حوزه #شهرهوشمند شویم. برای این منظور نیازمند زیرساخت‌های مختلفی در حوزه های فنی، سرمایه گذاری، مشارکت بخش خصوصی، زیرساخت‌های قانونی، استانداردها، ابزار و زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی هستیم.

او با تاکید بر اهمیت نقش آفرینی استارتاپ‌ها در حوزه نوآوری شهری،ابراز داشت: از سال پیش که برنامه تهران هوشمند آغاز شد تا کنون موضوع مشارکت با استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، شتاب دهنده‌ها، دانشگاه‌ها، کسب و کارهای نوین و نوآور شهر پررنگ بوده است. در واقع ارتباط میان شهرداری با تمامی بازیگران اکوسیستم نوآوری تقویت شده است. ما سعی کرده‌ایم حداقل در حوزه موضوعاتی که به نیازها و چالش‌های شهر مربوط می‌شود از این اکوسیستم خلاق حمایت کرده و کارهای مشترکی تعریف کنیم.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص خدمات نوینی مثل سامانه «تهران من» و «باهم» که در حوزه هوشمندی تهران ارائه می‌شود، تصریح کرد: سامانه «تهران من» در ابتدای راه اندازی به مسئله خدمات مربوط به طرح ترافیک پرداخت اما کانسپت کلی این سامانه، فرای آن است. در واقع تهران من درگاه واحد خدمات شهری است. از موضوعی که مربوط به حمل و نقل و ترافیک است آغاز شد اما کم‌کم موضوعات مربوط به شهرسازی، پرداخت عوارض، سامانه ارتباطی ۱۳۷ و قرار گرفتن پروانه‌های صادره شهرسازی در سال ۹۷، شارژ کارت مترو و... نیز به آن اضافه شده یا در آینده نزدیک افزوده خواهد شد. پلتفرم مشارکتی «باهم» نیز با محور مشارکت شهروندی و ارائه راهکار، طرح‌ها و ایده‌های نوین با موضوع رفع چالش‌های کلیدی شهر و با هدف جمع کردن نخبگان شهری گردهم شکل گرفته است.

او در ادامه ضمن اشاره به مشخص کردن اولویت‌های شهر تهران و تعریف پروژه‌های مختلف در هر بخش افزود: شهروندان به زودی می‌توانند شاهد راه‌اندازی پارک حاشیه‌ای هوشمند در تهران باشند. پارک حاشیه‌ای در بستر نرم‌افزاری که متصل به سامانه $تهران_من خواهد بود می‌تواند برای یافتن جای پارک به شهروندان کمک کند.

فرجود سپس در توضیح سایر پروژه‌های جدید شهرداری تهران در مسیر هوشمندسازی، گفت: ما در حوزه پرداخت‌های خرد شهری در حال همکاری با استارتاپ‌ها هستیم. به ویژه برای خرید و شارژ کارت بلیت الکترونیک بدون نیاز به مراجعه حضوری و توسط بارکد دوبعدی و یا با اپلیکیشن‌های پرداخت، پروژه‌هایی تعریف شده است. در مورد برخی از پروژه‌ها نیز شهروندان به طور غیرمستقیم ذینفع هستند.

مدیرعامل سازمان فاوا در پاسخ به پرسشی درباره این‌که کدام یک از عوامل سیاسی، انسانی و فناوری در شکل گیری و توسعه یک شهر هوشمند مؤثرتر است،گفت: در واقع باید تمامی این عوامل در کنار هم قرار گیرد. تأکید ما همیشه این است که شهر هوشمند تنها مبتنی بر فناوری تعریف نشود. فناوری لازم است اما کافی نیست. در تهران اگر مسئله آلودگی هوا و ترافیک را جزو اولویت‌ها به حساب آوریم باید تمرکز خود را بر آن بگذاریم. خوشبختانه با کمک معاونت حمل و نقل و ترافیک برای کاهش آلودگی قدم‌هایی برداشتیم از جمله کنترل آلاینده‌های ورودی به شهر و تعریف طرح ترافیک جدید که پشت همه این طرح‌ها مطالعات و تحلیل‌های داده‌ای بسیاری موجود است.

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پایان از همه استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و نوآور دعوت کرد ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه خود را برای رفع چالش‌های شهری به ایمیل smart@tehran.ir ارسال  کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.