| کد خبر: 18344 |

زنجیره از هم گسیخته گردشگری سلامت در اکو

تین نیوز | گردشگری سلامت به عنوان شاخه ای نوظهور و صنعتی پاک و بی آلاینده بشمار می رود اما حلقه های این زنجیره در بین کشورهای اکو، ناقص و از هم گسیخته است.
 
 کشورهای منطقه اکو شش درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند ولی وضعیت کنونی کشورهای اکو با توجه جمعیت و وسعت و استعداهای فراوان با وضعیت ایده آل فاصله دارد.
 
گردش مالی بخش گردشگری در جهان سالانه شش هزار و 500 میلیارد تومان است و درآمد ارزی حاصل از تردد گردشگری در سال 2013 میلیادی از محل جابجایی بیش از یک میلیارد گردشگر به هزار و 250 میلیارد دلار رسیده است.
 
بین هفت تا 10 درصد درآمد کشورها از محل گردشگری و 9 تا 10 درصد اشتغال نیز از این محل تامین می شود و این نشان می دهد که گردشگری یک صنعت سبز و سالم است و سرمایه گذاری در آن بسرعت به بازدهی می رسد. 
وضعیت کنونی کشورهای عضو با توجه به جمعیت، وسعت و استعدهای فراوانی که دارند با وضعیت ایده آل و جهانی، فاصله زیادی دارند که برای حل این معضل و افزایش سالانه یک درصد تجارت بین منطقه ای باید برنامه ریزی شود.
 
در حال حاضر سهم کشورهای اکو از درآمد گردشگری سلامت بیش از 100 میلیارد دلار در حالی سهم ایران از این وضعیت حدود 420 میلیون دلار تخمین زده می شود.
 
به تاکید کارشناسان، راه اندازی تورهای مشترک، بیمه مشترک، صدور روادید، خط ریلی و سهولت در رفت و آمد، معرفی قابلیتها و توانمندیها سبب توسعه گردشگری سلامت در کشورهای عضو اکو می شود.
 
در حال حاضر به دلیل ناشناخته بودن توانمندیهای درمانی موجود در کشورهای عضو اکو بسیای از بیماران این منطقه برای درمان به کشورهای غیر اکو سفر می کنند، این درحالیست که هزینه درمانی در کشورهای منطقه بسیار پایین تر از کشورهای خارج از آن است.
 
خدمات گردشگری پایدار باشد
   معاون برنامه ریزی و نظارت نظام پزشکی کشور در این زمینه گفت: خدماتی که ارائه می دهیم پایدار باشد و باید بر پایه محصول به گردشگری سلامت نگاه کرد.
 
 محمد جهانگیری بیان داشت: در گردشگری سلامت متاسفانه به بازار زیاد فکر می کنیم و به محصول چندان نمی نگریم.
 
وی استراتژیهای توسعه زیرساختهای سلامت را مهم برشمرد و گفت: باید دسترسی و بازاریابی گردشگری سلامت، توسعه منابع انسانی، تحقیق و توسعه، حفاظت از سایتهای تاریخی برنامه ریزی شود.
 
لزوم ایجاد بیمه مشترک
  رئیس اداره گردشگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت:  ایجاد بیمه مشترک و صدور روادید برای توسعه گردشگری سلامت در منطقه اکو ضروری است.
 
حسن راشکی تصریح کرد: بیشتر کشورهای عضو اکو برای دریافت خدمات درمانی به کشور غیر از عضو اکو مراجعه می‌کنند که برگزاری این کنفرانس می‌تواند در تجمیع بیماران و سریز کردن آنها به سمت کشورهای عضو اکو سوق دهند.
 
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان کرد: برای توسعه گردشگری سلامت می توان اقدامی مناسبی برای تسهیل در امر ویزا انجام شود.
 
وی اضافه کرد: توسعه راههای دسترسی می تواند در توسعه خدمات گردشگری سلامت موثر باشد و ایجاد بیمه مشترک بین کشورها نیز در توسعه گردشگری این بخش موثر است.
 
راشکی با اشاره به توانمندی بخش خصوصی برخی کشورهای افزود: از ظرفیت بخش گردشگری برخی از کشورهای عضو اکو نیز می توان استفاده کرد چون این توانمندی‌ها در بین بسیاری از کشورها از جمله ایران وجود دارد.
 
این مسئول یکی از مولفه برای توسعه گردشگری سلامت نزدیکی و همجواری عنوان کرد و گفت: کشورهای  عضو اکو این قابلیت را دارند و می‌شود از این قابلیت برای توسعه گردشگری کشورهای عضو استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه گردشگری سلامت در جهان بیش از  صد میلیارد دلار گردشگر مالی گردشگری سلامت است گفت: کشورهای اکو در این زمینه نقش اساسی دارند و خدمات قابل توجهی توسط کشورهای عضو اکو دریافت می‌شود و صنعت گردشگری سلامت در بین کشورهای عضو اکو نیاز به توجه بیشتری دارد.
 
مریم قانع پور کارشناس گردشگری سلامت نیز به خبرنگار مهر درباره گردشگری سلامت در کشور مالزی می گوید: در گذشته خدمات درمانی در مالزی توسط درمانگران سنتی انجام می شود و اکنون توسط وزارت بهداشت انجام می شود.
 
وی گفت: بخش دولت و بیمارستاهی خصوصی سیستم سلامت مالزی را تشکیل می دهند و دولتی بودن خدمات سبب می شود تا گردشگران از این کشور استفاده کنند.انی در ایران گفت: این صنعت در ایران نوپا ست و در سال 84 حدود 17 هزار بیمار را توانست پذیرش کند و ایران توانمندیهای بالایی دارد ولی تبلغیات مناسبی در زمینه توریسم درمانی نداشته است.
 
مشخص نبودن قیمت خدمات در ایران
  وی گفت: ایران توانایی ارائه خدمات به روز را دارد و یکی از چالشهایی که ایران با آن روبروست مشخص نبودن قیمت خدمات است و از آنجاییکه گردشگر دنبال دریافت خدمات ارزان استف بسته های خدماتی با شرایط مناسب باید تهیه شود.
 
قانع پور گفت: ایجاد هماهنگی لازم بین سازمانهای ذیربط، فراهم اوردن امکاات پزشکی از راه دور، تبلیغ مراکز درمانی، سهول پرداخت هزینه ای درمانی را از جمله راهکارها برای توسعه توریسم درمانی مطرح کرد.
وی درباره بررسی مقایسه های گردشگری گفت: گردشگری سلامت، سفر سازمان یافته ای است که برای دسترسی سلامت فرد صورت می گیرد و با توجه به کم هزینه بودن، بسیاری از کشورها، تمرکز بر روی گردشگری سلامت داشته اند و بسیاری زا بیماران تمایل دارند خدمات را از کشورهای توسعه دریافت می کنند.
وی گفت: بالا بودن قیمت در کشور خود و طولانی بودن زمان انتظار از جمله عواملی است که برخی ترجیح می دهند به کشورهای دیگر برای درمان سفر کنند.
 
لزوم تدوین استراتژی گردشگری کشور
  فاطمه اسماعیل مشرفی دیگر کارشناس گردشگری سلامت نیز درباره مطالعه تدوین استراتژی گردشگری سلامت کشور، گفت: گردشگری یکی از مسائل مهمی است که به بهبود کیفیت زندگی گردشگری می کند که یکی از انواع گردشگری سلامت است.
 
وی افزود: به عنوان نمونه در مرکز ناباروری یزد خدمات پزشکی برای ناباروری در جهت توسعه پایدار به گردشگران انجام می شود و هزنیه بالای سلامت در کشور سبب شده تا حجم بالایی از توریستها را داشته باشیم و وجود بورکراسی اداری از جمله مشکلات است.
 
 امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد مورد توجه است و درآمدهای گردشگری هفت درصد کل تجارت جهانی را شامل می شود و  گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری و به عنوان زیربخشی از گردشگری حائز اهمیت است، گردش مالی گردشگری سلامت سه برابر هزینه های گردشگر است و به این دلیل از اولویت خاصی در برنامه ریزی جهانی برخورددار است.
 
 
 درآمد جهانی گردشگری سلامت در سال 2012 به 100 میلیارد دلار رسیده است که درآمدهای کشورهای اکو ناچیز است و باید به آن توجه شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.