| کد خبر: 183329 |

◄ تجاری‌سازی کریدور شمال-جنوب

معاون وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همکاری نزدیک و اتخاد فعالیت‌های تجاری میان کشورهای عضو کریدور تاکید کرد.

تین نیوز

مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب صبح امروز در تهران با حضور ۱۲ کشور عضو این کریدور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز در این مراسم شهرام آدم‌نژاد معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تاریخچه این کریدور گفت: همان‌طور که مستحضرید از سال دو 2هزار میلادی تا امروز امضای توافق‌نامه کریدرو حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال-جنوب میان کشورهای ایران، هند و روسیه به‌عنوان بنیان‌گذاران شکل گرفت و سپس با پیوستن 14 عضو، شش اجلاس شورای هماهنگی برگزار شد که با توجه به‌اتفاق نظر ذی‌نفعان اقتصادی و صاحب‌نظران درزمینهٔ صرفه‌جویی‌های قابل‌ملاحظه زمان و هزینه در این مسیر در مقایسه با سایر مسیرهای سنتی تصمیماتی موثر در راستای فعال‌سازی کریدور اتخاذ و اجراشده است.

وی ادامه داد: در رویداد حاضر به‌عنوان هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هم‌زمان با برگزاری هشتمین نشست کارشناسی و با توجه به درک کشورهای عضو از آخرین وضعیت تجاری و تبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش هر چه بیش‌تر کشورها در راستای تسهیل و تقویت ارتباطات و تعاملات موثر میان سرمایه‌گذاران بازرگانان در قالب ایجاد و توسعه فضای کسب‌وکار، کار ملی و منطقه‌ای کشورهای عضو به‌عنوان موتور پیشران توسعه ترانزیت یکی از اهداف اساسی مورد پیگیری خواهد بود.

آدم‌نژاد به رویکرد تجاری‌سازی کلیه مسیرهای جایگزین در کریدورد اشاره کرد و گفت: به‌منظور فعال‌سازی این کریدور بازیابی حلقه‌های ضعیف یا مفقوده در طول زنجیره در دستور کار قرار دارد که ازجمله اقدامات راهبردی در این زمینه را می‌توان به توسعه مسیرهای دریایی بنادر شمال ایران جهت اتصال به بنادر حاشیه دریایی‌خزر از طریق برقراری خطوط کشتیرانی منظم اشاره کرد چراکه این امر سبب تقویت مسیرهای کریدور شمال-جنوب و جنوب غرب جهت اتصال به دریای سیاه خواهد شد.

معاون وزیراه و شهرسازی بر ضرورت همکاری نزدیک و اتخاد فعالیت‌های تجاری میان کشورهای عضو کریدور تاکید کرد و گفت: همکاری نزدیک میان دولت‌ها و ارتباطات تجاری مستحکم میان بخش‌های خصوصی فعال ایران به کشورهای عضو به‌منظور بازاریابی یا تقویت حلقه‌های مفقوده در زنجیره کریدور بسیار مهم است.

آدم‌نژاد در خصوص ایجاد زنجیره مراکز لجستیکی نیز گفت: مکان‌یابی و احداث مراکز لجستیکی در طول کریدور ترانزیتی ایران جهت برقراری ارتباطات لجستیکی و کاهش زمان و هزینه زنجیره تامین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها در دستور کار قرار دارد.

او به جذابیت‌های توریستی کریدور اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه ترانزیتی بار، بحث راه‌اندازی و تقویت گردشگری در طول کریدور نیز در حال پیگیری است و توافقات اولیه با برخی از همسایگان انجام‌شده است و طرح این موضوع با سایر کشورهای عضو نیز در دستور قرار دارد.

آدم‌نژاد موضوع حمل‌و‌نقل پایدار و لزوم حفاظت از محیط‌زیست و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را یکی دیگر از مباحث در حال پیگیری عنوان کرد و افزود: افزایش سهم حمل بار توسط ریل و اتصال بنادر کشور به خطوط ریلی برخی از اقداماتی است که می‌توان در این حوزه نام برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مدیریت واحد و یکپارچه در این کریدور شمال-جنوب در سطح کشور را مهم دانست و توضیح داد: علاوه برساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در حوزه‌های مختلف ازنظر فرآیندی و نرم‌افزاری نیز در ایران به دنبال ایجاد توسعه مزیت‌های رقابتی در کل زنجیره حمل‌و‌نقل کریدور جهت تسهیل و روان‌سازی ترانزیت هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.