| کد خبر: 182776 |

◄ ترس‌از کاهش ارزش پول‌ملی دلیل افزایش قیمت خودرو

وزیر صنعت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرده است.

تین نیوز

وزیر صنعت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرده است. عبدالله رضیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام این خبر گفت: به همین دلیل کمیسیون صنایع تصمیم گرفت کمیته‌ای ویژه برای رصد بازار و ارائه راهکارهای پیشنهادی به مجلس تشکیل دهد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، رضیان با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع با حضور وزیر صنعت گفت: در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن و اعضای برخی از کمیسیون‌های دیگر مجلس که در حاشیه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برگزار شد، آقای رحمانی توضیحاتی درباره دلایل رشد مجدد قیمت خودرو و موفقیتش برای افزایش تولید خودرو در شرکت‌های خودروسازی ارائه کرد که هرچند توضیحات وزیر صنعت از منظر اقتصادی واقعیتی انکارناپذیر است؛ اما پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ضعف ناتوانی دستگاه تحت مدیریتش برای کنترل این وضعیت، نبود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به اعتقاد رحمانی افزایش قیمت موج دوم گرانی خودرو ریشه در سیاست‌ها و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ندارد بلکه این نقدینگی ۲۵۰ هزارمیلیارد تومانی سرگردان است که برای حفظ ارزش خود به سمت کالاهای مختلف ازجمله خودرو و ارز سوق پیداکرده به همین دلیل طی چند روز اخیر شاهد رشد مجدد قیمت خودرو و نرخ ارز هستیم.

او افزایش تعداد ثبت‌نام‌های خودروسازان به بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و تداوم ثبت‌نام‌های خودروسازان را نشان از افزایش تقاضا در بازار خودرو دانست و ادامه داد: باوجودی که طبق توضیحات مدیران شرکت‌های خودروساز، میزان تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو از ۱۲۰۰ دستگاه در روز به بیش از ۴۱۰۰ دستگاه در روز افزایش‌یافته؛ اما هجوم به بازار برای خرید و ثبت‌نام خودرو به حدی زیاد است که افزایش تولید نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته ایشان معتقد است بازار به این وضعیت باقی نمی‌ماند و به‌دلیل افزایش سه برابری ظرفیت تولید در شرکت‌های خودروسازی و تحویل خودروهای ثبت‌نام‌شده به مشتریان، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.

دفاع وزیر صنعت از آزادسازی قیمت خودرو

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع از دفاع وزیر صنعت از افزایش قیمت خودرو به پنج‌درصد قیمت بازار سخن گفت و افزود: رحمانی معتقد است این شیوه قیمت‌گذاری خودرو موجب شد نقدینگی به‌جای سرازیر شدن به جیب دلالان و واسطه‌ها به‌حساب خودروسازان واریز شود. رحمانی درعین‌حال قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت را رد کرد و نوسانات قیمتی را ناشی از تحولات قیمتی حاشیه بازار دانست.

رضیان گفت: به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس، وزارت صنعت با این استدلال عملاً تنظیم بازار خودرو را به دلال‌ها و واسطه‌ها سپرده است که به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

تشکیل کمیته ویژه رصد بازار خودرو

او از تصمیم رئیس کمیسیون صنایع برای تشکیل کمیته‌ای ویژه به ریاست سخنگوی کمیسیون خبرداد و افزود: قرار شد این کارگروه که متشکل از اعضای کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگان سایر کمیسیون‌های تخصصی خواهد بود به‌صورت مرتب وضعیت بازار خودرو و مسائل مرتبط با آن را با حضور خودروسازان و متولیان دولتی صنعت خودروسازی رصد و پیشنهادات خود را برای غلبه بر نابسامانی‌های قیمتی در بازار خودرو به کمیسیون صنایع و معادن ارائه دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس متذکر شد: به‌نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت هیچ برنامه‌ای برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.