| کد خبر: 182704 |

یک کارشناس حمل‌ونقل مطرح کرد:

◄ ترانزیت و توریسم؛ دو بال دستیابی به اقتصاد بدون نفت

در همه زمینه‌ها کوتاهی کرده‌ایم و میدان را به رقبا باخته‌ایم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت برای کشور هستیم چیزی بهتر از ترانزیت و توریسم نیست.

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری، اظهار کرد: ترانزیت در کنار و بهتر از خیلی از منابع دیگر یک منبع در آمد ارزی برای کشور است که نباید کشور را از این منبع درآمد پاک و اشتغال‌زا محروم کرد.

او تاکید کرد: در حالی‌که بسیاری از کشورها اصلا امکان ورود به این بازار را ندارند، به‌دلیل قرار گرفتن ایران در جغرافیای خاص، ترانزیت به یک مزیت نسبی و منحصر به‌فرد برای کشورمان تبدیل شده است.

این کارشناس گفت: کشور ما ویژگی‌هایی دارد که آن را مناسب ترانزیت می‌کند که بقیه ندارند، کشور ما در مسیر عبور حمل‌و‌نقل حجیم از شرق به غرب و از شمال به جنوب است.

او ادامه داد: این حجم بزرگ حمل‌و‌نقل، همه کشورهای اطراف ما را به وسوسه قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی به‌خصوص کریدورهای ریلی قرار داده است.

قصابیان افزود: اگر تزانزیت اهمیت حیاتی نداشت رقبای منطقه‌ای ما برای دور نگه داشتن ایران را از کریدورهای بین‌المللی این همه تلاش و سنگ اندازی نمی‌کردند.

 او خاطرنشان کرد: اظهر من‌الشمس است که اساس امر اقتصادی است و هر کریدوری که ارزان، ایمن و سریع‌العبور باشد، انتخاب می‌شود و به همین دلیل رقبای ما دائما تلاش می‌کنند هزینه عبور بار از ایران را گران کنند.

این کارشناس با انتقاد از سستی یا جلوگیری از توسعه زیرساخت‌های ترانزیت، گفت: در همه زمینه‌ها کوتاهی کرده‌ایم و میدان را به رقبا باخته‌ایم.

وی با بیان این‌که بار چین به اروپا از شمال دریای خزر عبور می‌کند حال آن‌که می‌توانست از ایران عبور کند، اظهار کرد: همچنین افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان به اروپا فرستاد و کشورهای اکو از ارسال بار به به خلیج فارس ابا دارند تا از پا گرفتن این کریدور مهم جلوگیری کنند.

قصابیان تاکید کرد: پاکستان نیز  در ترانزیت گاز به هند سنگ‌اندازی کرد که  همه این‌ها فضای رقابتی شدید در حوزه ترانزیت و تلاش رقبا برای از میدان به در کردن ایران  را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    بزرگترین مشکل ایران در عرصه ترانزیت نداشتن برنامه استراتژیک است . ما در ایران نتوانستیم مسایل اسیاسی منطقه ای را با مسایل اقتصاد منطقه ای جدا کنیم و هر روز مشکلات ما در این عرصه زیاد میشود . شما به اخبار تین نیوز نگاه کنید هر روز ما شاهد انزوا در عرصه حمل و نقل هستیم