| کد خبر: 182651 |

◄ ایلام بی‌بهره از شبکه ریلی

مرز مهران در استان ایلام پرترددترین مسیر زائران عتبات عالیات است؛ اما این استان تنها استان غربی کشور است که هیچ بهره‌ای از شبکه ریلی سراسری کشور نبرده است و تاکنون هم زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم نشده است.

تین نیوز

مرز مهران در استان ایلام پرترددترین مسیر زائران عتبات عالیات است؛ اما این استان تنها استان غربی کشور است که هیچ بهره‌ای از شبکه ریلی سراسری کشور نبرده است و تاکنون هم زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم نشده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، ایلام به‌واسطه کوهستانی بودن و کم‌توجهی مسئولان طی سال‌های گذشته دارای مشکلات بسیار زیادی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که بخشی از محرومیت‌های امروز استان به دلیل نبود همین زیرساخت‌ها است.

راه‌های استان هرچند در سال‌های اخیر توسعه پیداکرده‌اند، ولی به دلیل کوهستانی بودن و هزینه بالای راه‌سازی، بسیاری از این پروژه‌ها سال‌ها طول می‌کشند تا منجر به نتیجه شود.

ضعف‌های زیرساختی در جاده‌ها، نبود آزادراه، مشکلات پروازهای فرودگاه و... اهمیت وجود راه‌آهن در استان ایلام که سالانه فقط ۴.۵ میلیون زائر عتبات عالیات از آن عبور می‌کنند نمود این مشکلات را دوچندان کرده است.

هم‌اکنون که راه‌آهن غرب درحال تکمیل است و این خط ریلی تا استان کرمانشاه رسیده، فرصت بسیار مناسبی برای برخورداری استان ایلام از راه‌آهن و پیوستن این استان به شبکه ریلی فراهم‌شده است.

حضور زائران عتبات عالیات در طول سال برای گذر از مرز مهران و هم‌چنین صادرات کالا به عراق در این مرز ساخت راه‌آهن را در استان توجیه‌پذیر کرده است؛ اما باید دید بالاخره این خواسته به‌حق مردم استان برای خروج از بن‌بست جغرافیایی محقق می‌شود.

هرچند در سال ۱۳۹۲ توسط رئیس‌جمهور وقت یک‌بار پروژه راه‌آهن ایلام کلنگ‌زنی شد، ولی هیچ‌وقت این پروژه آغاز نشد و به نظر می‌رسد به دلیل نبود سرمایه‌گذار این کلنگ‌زنی فقط نمایشی بوده است.

پروژه راه‌آهن ایلام تا سه ماه آینده اجرایی می‌شود

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم مسئولان استان ایلام توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای اعم از بزرگراه و آزادراه، ریلی و فرودگاهی است که بر همین اساس به‌طورجدی مسئله متصل شدن استان به پروژه راه‌آهن در سطح ملی پیگیری شده است.

سلیمانی بیان داشت: اتصال ایلام به شبکه راه‌آهن کشور خواسته به‌حق مردم است و این مسئله در سطح ملی با همکاری افراد دلسوز نتیجه داده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

او افزود: اولین سفر وزیر راه‌وشهرسازی پس از انتصاب به استان ایلام بود، ایشان در این سفر قول داد در شاخص‌های مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی به استان توجه ویژه داشته باشد.

استاندار ایلام اظهار داشت: پس از جلسات متعددی که با وزیر راه‌وشهرسازی داشتیم، اول عنوان شد که راه‌آهن استان نیاز به مصوبه ماده ۲۳ یعنی مجوز سازمان برنامه‌وبودجه دارد، ولی پس از بحث و تبادل‌نظر زیاد جمع‌بندی این شد که راه‌آهن ایلام به راه‌آهن غرب الحاق  شود و خودبه‌خود مسیر ماده ۲۳ طی شده است.

او گفت: درنهایت عنوان شد که باید پروژه راه‌آهن استان آغاز شود، با وزیر راه‌وشهرسازی و معاونین توافق شد که قسمتی از پروژه راه‌آهن که مشاور کار مطالعاتی آن را انجام داده به مناقصه گذاشته شود.

سلیمانی تصریح کرد: این قسمت که فاز اول راه‌آهن استان بوده و قرار است به مناقصه گذاشته شود، ۱۷ کیلومتر خط ریلی از  سمت اسلام‌آباد غرب به‌طرف ایلام است.

۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار فاز اول راه‌آهن استان ایلام

او ادامه داد: آخرین نامه‌ای که ما در این زمینه دریافت کرده‌ایم این بوده که یک فراخوان مناقصه دومرحله‌ای گذاشته شود که مرحله اول ارزیابی کیفیت متقاضیان و مرحله دوم کار انتخاب متقاضیان اجرای پروژه است.

استاندار ایلام گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار فاز اول طرح راه‌آهن استان ایلام است و ردیفی که در بودجه برای این طرح پیش‌بینی‌شده ۱۵ میلیارد تومان است. مابقی اعتبار طرح یا توسط دولت پرداخت می‌شود و یا اینکه تضمین بازپرداخت توسط دولت به بخش خصوصی داده می‌شود.

او گفت: ما اصرار داشتیم این پروژه قبل از عید آغاز شود و الآن هم می‌توانیم این کار را شروع کنیم، اما برنامه مسئولان این است که پروژه راه‌آهن در سفر رئیس‌جمهور به استان آغاز شود که به‌احتمال بسیار قوی در اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ خواهد بود.

استاندار ایلام افزود: قطعاً پروژه راه‌آهن استان تا سه ماه آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود.

او ادامه داد: کل پروژه راه‌آهن استان نیز ۷۲ کیلومتر است، ولی در آینده می‌توان خط ریلی از استان به شهر مهران و درنهایت شهرهای مذهبی عراق متصل کرد که باعث جهشی بزرگ در استان می‌شود.

ایلام به آزادراه متصل می‌شود

او افزود: مسئله بسیار مهم دیگر در استان پیگیری متصل شدن استان به آزادراه‌های کشور است، اولین مورد آزادراه کرمانشاه-حمیل-ایلام-مهران است که این پروژه چند وقت پیش در کرمانشاه توسط وزیر راه‌وشهرسازی کلنگ زنی و عملیاتی شده است.

سلیمانی تصریح کرد: بحث دوم متصل شدن استان به آزادراه پل زال-دهلران-مرز چیلات است که در این رابطه قول‌هایی داده‌شده است.

او با اشاره به این‌که مسئولان ملی هم اهتمام ویژه به اجرای آزادراه ایلام-نجف دارند، گفت: درنهایت اجرای این پروژه‌های تمامی شهرستان‌های استان را از زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای بهره‌مند می‌کند.

استاندار ایلام گفت: علاوه‌بر آزادراه، ماده ۵۶ (مصوبه دولت برای واگذاری طرح به بخش خصوصی با تضمین بازپرداخت هزینه‌ها) برای اجرای پروژه بزرگراه مهران-دهلران-اندیمشک اخذشده است.

او افزود: این پروژه ۲۳۰ کیلومتری در دو فاز اجرایی می‌شود، فاز اول از مهران تا دهلران و فاز بعدی از دهلران تا اندیمشک است که این مهم هم باعث تحول در زیرساخت‌های ارتباطی استان می‌شود.

استاندار ایلام گفت: فراخوان این طرح نیز انجام‌شده است البته در قسمت‌هایی در حوزه دهلران وزارت راه با همکاری وزارت نفت این کار را شروع کرده است.

سلیمانی افزود: تحول بعدی از حوزه راه‌های استان اجرای تونل کبیرکوه به طول ۶.۵ کیلومتر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تونل‌های کشور است که تا چند ماه آینده عملیات حفاری آن به اتمام می‌رسد.

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در  ارتباط با پروژه راه‌آهن اظهار داشت: استان ایلام نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است و نمایندگان استان در مجلس به‌طورجدی مسائل توسعه جاده‌ها و راه‌آهن استان را پیگیری می‌کنند.

راه‌آهن ایلام یک مطالبه عمومی است

جلال میرزایی با اشاره به اینکه راه‌آهن مطالبه عمومی مردم و مسئولان و نمایندگان استان است، گفت: همه مقدمات و اعتبارات این پروژه فراهم‌شده و قطعاً این پروژه به‌زودی در استان کلید می‌خورد.

او تصریح کرد: ایلام دارای امن‌ترین مرز زمینی ایران است و گذرگاه اصلی عتبات عالیات محسوب می‌شود، قطعاً وجود راه‌آهن می‌تواند منجر به توسعه خدمات به زوار عتبات عالیات نیز شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان داشت: از طریق رایزنی با کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه‌وبودجه درحال افزایش اعتبارات طرح راه‌آهن استان هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.