| کد خبر: 182483 |

◄ فروش ویزای کار جعلی ۴۸ میلیون تومانی/عمان ویزای کاری ندارد

روابط خوب ایران و عمان باعث شده مهاجرت کاری به عمان اخیرا متقاضیان ایرانی بسیاری پیدا کند اما اخیرا کارشناسان گردشگری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردند که عمان ویزای کاری ندارد.

تین نیوز

روابط خوب ایران و عمان باعث شده مهاجرت کاری به عمان اخیرا متقاضیان ایرانی بسیاری پیدا کند اما اخیرا کارشناسان گردشگری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردند که عمان ویزای کاری ندارد.

فعالان گردشگری حوزه ایران-عمان نسبت به سواستفاده برخی از دلالان برای بردن ایرانی‌های جویای کار جنوب کشور به عمان هشدار دادند. آن‌ها در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کردند که چیزی به نام «ویزای کار» در عمان وجود ندارد. با وجود این دلالانی هستند که با همدستی برخی شرکت‌های حاضر در عمان ویزای 350 ریالی را به جویندگان کار 1500 ریال عمان می‌فروشند.

ابراهیم محفوظی یکی از فعالان بازار  عمان می‌گوید: هیچ کدام از این افراد با این ویزا نمی‌توانند هیچ جا شغلی پیدا کنند، آنها در نهایت می‌توانند در عمان آزادانه بچرخند. به گفته او و برخی دیگر از فعالان ایرانی در این کشور، سواستفاده از جویندگان ایرانی کار توسط برخی از دلالان ایرانی، باعث شلوغ شدن دادگاه‌های خلوت عمان شده پیش از آن‌که فعالان این حوزه در گفت‌و‌گو با «ایران» از دلنگرانی خود برای از دست دادن بازار عمان سخن بگویند، سفارت ایران در عمان هم نسبت به این موضوع هشدار داده بود. این فعالان هم درخواست دارند که مسئولان اجازه ندهند بازار عمان هم دچار اتفاقاتی چون بازار ترکیه، گرجستان، صربستان، ارمنستان و... شود. اتفاق‌هایی که باعث شد تا صربستان لغو ویزای ایرانی‌ها را پس بگیرد.

محفوظی می‌گوید: بهتر است دولت ایران از عمان بخواهد که ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکند.فعالان زیادی مثال می‌آورند که شاهد ورود ایرانی‌ها به عمان بوده‌اند که حتی یک ریال با خودشان پول ندارند.

محفوظی هم می‌گوید: من خودم شاهد بودم که پلیس عمان به مسافر ایرانی کمک کرده تا وارد خاک عمان شود. وقتی کسی توان مالی ندارد چرا وارد می‌شود؟

این فعال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار ایرانی در عمان را سرازیر شدن آدم‌های بیکار و بی‌پول به این کشور می‌داند که به یکی از تهدیدات جدی برای گردشگری و فروش صنایع دستی ایران تبدیل شده است!

محفوظی اعتقاد دارد که گردشگران ایرانی برای ورود به عمان باید آنالیز شوند، ویزای فرودگاهی برای ایرانی‌ها لغو شود و آن‌ها از طریق دفاتر گردشگری وارد کشور شوند. چون دفاتر به نوع حضور مسافر ایرانی در عمان متعهد می‌شوند. او وقوع دزدی و دعوا بین ایرانی‌ها را یکی از آسیب‌های جدی برداشتن ویزا می‌داند و می‌گوید:«عمانی‌ها خودشان می‌گویند با ورود این قشر از ایرانی‌ها، دادگاه‌ها پر شده از پرونده شکایت ایرانی‌ها از ایرانی‌ها.»

او هشدار می‌دهد اگر مسئولان دیر بجنبند، ایران بازار عمان را مثل بازار عراق، ترکیه، گرجستان و... از دست می‌دهد. محفوظی می‌گوید:«برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند در این کشور مثل امارات(دوبی) ویزای کار می‌دهند در عمان چیزی به نام «ویزای کار» وجود ندارد. در عمان تنها شرکت‌ها می‌توانند درخواست نیروی کار داشته باشند، براساس درخواست یک شرکت، نیروهای کار با ویژگی‌های مشخص استخدام می‌شود. بنابراین ما چیزی به نام ویزای کار آزاد در عمان نداریم ولی متأسفانه مردم این آگاهی را ندارند و فکر می‌کنند اگر بیایند کار پیدا می‌کنند.»

او می‌گوید: یک سری شرکت‌ها هستند که مجوز استخدام نیروی انسانی اضافه دارند، متأسفانه برخی از این شرکت‌ها با دلال‌ها همکاری می‌کنند و ویزای کارمندهایشان را به افرادی که نمی‌شناسند می‌فروشند اما هم مشکل برای فرد خریدار پیش می‌آید، چون با آن ویزا نمی‌تواند هیچ جا کار پیدا کند، تنها می‌تواند در آن کشور آزاد بچرخد و هم اگر دولت عمان متوجه شود، شرکت هم با مجازات رو به رو می‌شود، چون فرد را استخدام نمی‌کنند.

این شرکت‌ها به گفته محفوظی در عمان فعالیت دارند اما لزوماً صاحب آنها عمانی نیست. صاحبان این شرکت‌ها می‌تواند هندی، ایرانی یا هرجای دیگری باشند.

 او قیمت واقعی ویزای کار را که تنها شرکت‌ها با شرایط مشخص می‌توانند به فردی مشخص بدهند 300 ریال عمانی اعلام می‌کند اما می‌گوید:«دلالان این ویزا را که تنها یک سال اعتبار دارد به افراد ناآگاه به قیمت 1500 ریال عمانی می‌فروشند که به پول ما چیزی حدود 48 میلیون تومان می‌شود.» 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.