| کد خبر: 182199 |

ایران جزو ۸ کشور برخوردار از چرخه کامل سوخت هسته‌ای در دنیاست

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این‌که ایران جزو ۸ کشور برتر چرخه کامل سوخت هسته‌ای دنیاست، گفت:‌ به لحاظ فنی ایران هیچ مشکلی برای توسعه دانش هسته‌ای ندارد.

تین نیوز

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این‌که ایران جزو ۸ کشور برتر چرخه کامل سوخت هسته‌ای دنیاست، گفت:‌ به لحاظ فنی ایران هیچ مشکلی برای توسعه دانش هسته‌ای ندارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، محمد سعیدی در این باره اظهار کرد:‌ در بحث هسته‌ای در منطقه تنها کشوری هستیم که نیروگاه 1000 مگاواتی هسته‌ای داریم؛ این نیروگاه تماما الان توسط نیروهای ایرانی بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در واقع ما توانسته‌ایم به دانش بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای که در دنیا بسیار بسیار های تک است، دست یابیم.

وی با بیان این‌که از نظر چرخه سوخت هسته‌ای ایران جزو 8 کشور برتر دنیا است، افزود: ما توانسته‌ایم چرخه کامل سوخت هسته‌ای را ایجاد کنیم؛ یعنی تبدیل کیک زرد به UF4 (تترا فلوروئید اورانیوم) و UF6 (هگزا فلوراید اورانیوم) و تولید اورانیوم 3.5 تا 5 درصد. این اورانیوم برای نیروگاه‌های آب سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این‌که حدود 15 سال سابقه حضور در سازمان انرژی اتمی را دارد، گفت: چرخه تولید اورانیوم را فقط 8 کشور دنیا در اختیار دارند و ایران جزو این کشورهاست. این یک فناوری مهم و اساسی برای کشور به شمار می‌آید.

سعیدی با بیان این‌که در حوزه بایوفناوری ایران جزو 12 کشور برتر دنیاست، اظهار کرد: در حوزه نانوتکنولوژی جزو 20 کشور برتر دنیا هستیم که این موضوع هم‌اکنون در صنایع مختلف آثار خود را نشان داده است. نانو فناوری توسط دانشگاه‌های ایرانی توسعه یافته و چیزی نبوده که بتوانیم آنرا از خارج وارد کنیم.

وی درباره غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم نیز گفت: به لحاظ فنی ایران هیچ مشکلی برای  توسعه دانش هسته‌ای ندارد، زمانی تصمیم‌ گرفتیم اورانیوم 20 درصدی تولید کنیم و توانستیم. زمانی هم تصمیم گرفتیم که غنی‌سازی اورانیوم بالای 20 درصد را انجام ندهیم. در مجموع به لحاظ فنی و تکنیکی هیچ مشکلی برای غنی‌سازی اورانیوم نداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.