| کد خبر: 182172 |

فرودگاه‎های ایران در چهل سالگی انقلاب:

◄ فرودگاه‎های بیرجند و طبس؛ فرصت‎های توسعه‎ای خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی از وجود دو فرودگاه بیرجند و طبس برخوردار است که بهره‎گیری مناسب از آن‌ها، فرصت‎های زیادی را برای توسعه و رونق کسب‌وکار و تبادلات فرهنگی داخلی و حتی خارجی فراهم می‎کند.

تین نیوز

استان خراسان جنوبی از وجود دو فرودگاه بیرجند و طبس برخوردار است که بهره‎گیری مناسب از آن‌ها، فرصت‎های زیادی را برای توسعه و رونق کسب‌وکار و تبادلات فرهنگی داخلی و حتی خارجی فراهم می‎کند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از  روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به‌منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه بیرجند و طبس را می‎خوانیم.

فرودگاه بیرجند را می‎توان یکی از فرصت‎های استان خراسان جنوبی دانست که می‎تواند با انتقال کالا و مسافران برای توسعه این استان نقش زیادی را ایفا کند. این فرودگاه در حال حاضر 21 پرواز هفتگی در قالب 42 پرواز رفت‌وبرگشت در مسیرهای مختلف در آن انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت‎های موجود در سال 96 برای اولین بار پروازهای حج تمتع نیز از این فرودگاه انجام شد.

فرودگاه بیرجند در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری زیادی مانند نصب دستگاه  ناوبری VOR، تدوین طرح جامع فرودگاهی به‌عنوان سند بالادستی تا افق 1420، تدوین طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت 3500 مترمربع، مطالعه و طراحی ترمینال بین‌المللی پروازهای خارجی، ارتقای سطح درجه‎بندی فرودگاه از B1 به A3 در بین فرودگاه‌های کشور، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان،‌ استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، احداث اتاق تشریفات، نصب دکل‌های روشنایی و تکمیل روشنایی محاوط و پارکینگ‌های لندساید و ایرساید، نصب کنسول‌های برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی،‌ بهسازی واحد تقرب پرواز،‌ بهسازی واحد شبکه پیام‌های هوانوردی AFTN، احداث هلی پد (محل نشستن هلیکوپتر)، جداسازی کامل ایرساید و لندساید در سایت قدیم، بهسازی سایت VOR و ساخت و تکمیل ورودی جدید فرودگاه بوده است.

این فرودگاه هم‌چنین در حوزه خدماتی و رفاهی به مسافران اقدام به احداث نمازخانه و سرویس‎های بهداشتی، تعویض روکش صندلی‌های ترمینال، محوطه‌سازی‌ و بهسازی معابر فرودگاه، بازسازی و ارتقای فضای سبز و احداث گلخانه، افزایش ظرفیت پارکینگ خودرو به سه هزار خودرو، ایجاد رواق جلوی ترمینال برای رفاه حال مسافران، بهسازی مامورسراها و امکانات اقامتی فرودگاه،‌ احداث سایبان پارکینگ خودروها و غیره کرده است.

فرودگاه طبس یکی دیگر از فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی است که در سال 72 به بهره‎برداری رسید و در طی سالیان اخیر برای استانداردسازی این فرودگاه پروژه‌های زیادی مانند احداث باند فرودگاه، ‌احداث ساختمان ترمینال مسافری جدید،‌ احداث منازل سازمانی،‌ نصب سامانه VOR-DME، احداث ساختمان NDB  و نصب سیستم مربوطه، ساخت ساختمان RCAG، ساخت ایستگاه آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما، ساخت ساختمان رادار و نصب سیستم مربوطه اجراشده است.

هم‌چنین بهسازی ساختمان رادار، محوطه‌سازی سایت رادار و اجرای فنس پیرامونی و بهسازی سایت‌های VOR -DME  و RCAG، نصب سیستم صاعقه‌گیر و سیستم اعلان حریق برای سامانه‎های کمک ناوبری، احداث جاده دسترسی مستقیم ایستگاه ایمنی زمینی به باند، تجهیز ایستگاه عملیات آتش‌نشانی و نجات فرودگاهی، خرید و نصب دو دستگاه موتور ژنراتور برق اضطراری از دیگر طرح‎های اجراشده در فرودگاه طبس هستند.

توجه به خدمات رفاهی به مسافران در این فرودگاه نیز منجر به تعویض مانیتورهای ترمینال مسافری، تهیه و نصب روکش چرمی صندلی‌های فرودگاهی موجود، تهیه 50 عدد چرخ‌دستی حمل بار مسافر، تهیه 150 عدد صندلی فرودگاهی، احداث پارکینگ خودرو، تهیه و نصب رولر برای دستگاه‌های ایکس ری پلیس و سپاه به جهت حفاظت از بار مسافران و همچنین توسعه و تجهیز نمازخانه‌ها و سرویس‎های بهداشتی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.