| کد خبر: 18212 |

پروژه‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی ۲۶.۳۷ درصد عقب‌تر از برنامه زمانی اجرا می‌شود

تین نیوز | سرپرست دفتر فنی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه‌های عمرانی به طور متوسط 26.37 درصد عقب‌تر از برنامه زمانی اجرا می‌شود و به همین میزان از دستیابی به اهداف تعیین ‌شده فاصله دارد.
 
ناظم یونسی در جلسه شورای فنی استان اظهار کرد: در سال گذشته برای اجرای 22 پروژه عمرانی ملی در بخش راه استان، سه هزار و 661 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد که از این اعتبار، 760 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
 
وی با بیان این که پروژه‌های باند دوم سراب - بستان‌آباد، راه اصلی کنارگذر میانه، چهارخطه کردن محور سرچم - میانه، راه اصلی کنارگذر ایلخچی و کنارگذر غربی تبریز بیشترین تخصیص اعتبارات عمرانی را داشتند، افزود: هفت پروژه بخش راه از جمله آزادراه تبریز - سهند، آزادراه تبریز - ارومیه و آزادراه مراغه - هشترود نیز فاقد تخصیص اعتبار بوده‌اند.
 
یونسی اضافه کرد: 100 درصد اعتبارات تخصیص یافته پروژه‌های ملی بخش راه استان در سال 92 جذب شد و علاوه بر آن یک‌هزار و 266 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران و مشاوران این بخش باقیمانده است.
 
سرپرست دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هشت پروژه بزرگ بخش راه شامل راه‌آهن میانه - تبریز، آزادراه تبریز - بازرگان، قوری‌گل تبریز، آزادراه مراغه - هشترود، راه‌آهن سراب، آزادراه تبریز - ارومیه، بزرگراه اهر - تبریز و بزرگراه تبریز - اسپیران - نوردوز، 80 درصد اعتبارات مورد نیاز بخش راه را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی افزود: با توجه به موافقت‌نامه‌های مبادله شده در سال 92، پیش‌بینی متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بخش راه در پایان این سال، 73.94 درصد بود در حالی که پیشرفت واقعی این پروژه‌ها 47.57 درصد اعلام شده است.
 
یونسی ادامه داد: تفاوت این دو عدد نشان می‌دهد که پروژه‌های بخش راه استان به طور متوسط 26.37 درصد عقب‌تر از برنامه زمانی اجرا می‌شود و به همین میزان از دستیابی به اهداف تعیین‌ شده فاصله دارد.
 
وی گفت: از عمده‌ترین دلایل افزایش مدت زمان اجرای پروژه‌ها و عقب افتادن از برنامه زمانی، نارسایی در تامین اعتبارات و تعدد پروژه‌ها نسبت به اعتبار موجود است.
 
یونسی افزود: در صورت تخصیص اعتبار عمرانی طبق روال سال 92 و در شرایطی که هیچ کار جدیدی در پروژه‌های بخش راه انجام نشود، تنها تسویه مطالبات پیمانکاران نزدیک دو سال طول خواهد کشید و 33 سال زمان لازم است تا 19 پروژه ناتمام بخش راه به بهره‌برداری برسد.
 
وی گفت: با توجه به شرایط موجود در تامین اعتبارات عمرانی، اولویت‌بندی پروژه‌ها و استفاده از منابع مالی غیردولتی برای تکمیل و اجرای آنها ضروری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.