| کد خبر: 182099 |

تلاش برای برقراری پرواز آکتائو-گرگان تا عید

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان از تلاش برای پرواز آکتائو گرگان تا ایام عید خبر داد.

تین نیوز

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان از تلاش برای پرواز آکتائو گرگان تا ایام عید خبر داد.

حبیب‌الله ملکوتی‌فر با بیان اینکه آکتائو مرکزی است که می‌تواند کالا را به  منطقه  اوراسیا منتقل کرد، گفت: ۴۸۰  مایل دریایی بندر آکتائو قزاقستان با ما فاصله دارد و این بندر تا آستانه که پایتخت قزاقستان است ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و بسیار این استان‌ها به کشور و استان گلستان نزدیک‌تر هستند.

او با بیان این‌که آکتائو علاوه بر موضوع اقتصادی برای ما از نظر استراتژیک اهمیت دارد، تاکید کرد: در این استان برای ۱۰سال آینده فکر شده و برای تجارت خود آینده‌نگری می‌کنند و اگر امروز تجار ما در این منطقه ورود پیدا نکنند آینده تجارت را در قزاقستان از دست می‌دهد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان تاکید کرد: برخی تجار ایرانی در قزاقستان زمین نیز به آن واگذار می‌شود ولی ورود جدی پیدا نمی‌کنند و این مهم کار را برای تجارت برای ایرانی‌هایی که می‌خواهند به شکل جدی سرمایه‌گذاری کنند سخت‌تر می‌شود.

ملکوتی افزود: این گله از دولت‌های جمهوری اسلامی است که اساسا هیچ دولتی به خزر نگاه استراتژیک نداشتند و اگر نگاه ما به خزر استراتژیک بود حضور ما در منطقه خزر بسیار پررنگ‌تر بود.

ملکوتی با بیان این‌که در تابستان به این مهم تاکید داشتم و هنوز قیمت بازار اینگونه ملتهب نشده بود، افزود: ۴۰۰ دام زنده به عنوان تست با خط ریلی فرستادیم و یک راس از گوسفندان تلف نشده و باز با این وجود تجار این کار « یورکی یولان»  و  «میری» که در استان این تجارت را انجام دهند گفتند صرفه اقتصادی داشته است.

وی با بیان این‌که توانایی ارسال ۱۰۰ هزار دام زنده به این استان از قزاقستان وجود داشت، گفت: تاجر ایرانی بیان کردند که در استان برای  ورود دام زنده ایجاد مشکل شده است.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان افزود: نیاز است که به قوانین کشور ها آشنا باشیم و وقتی وارد یک کشور می‌شوید با سرکنسولگری آن کشور تماس بگیرد و این قوانین را بشناسیم و مشاورهای لازم را تجار ایرانی دریافت کنند.

به مشکل صدور ویزا و کوتاه شدن زمان آن توسط قزاقستان اشاره کرد و  افزود: برای ویزا یک فرمولی  ایجاد کردند و بیان کردند که اگر اتاق بازرگانی درخواست داشته باشند در مدت ۴۸ ساعت این ویزا انجام می‌شود.

ملکوتی برای حل مشکلات ارزی بین ایران و قزاقستان گفت: اتاق تهاتر جواب داده و مشخص نیست در آینده نزدیک مشکل نقل و انتقالات ارزی ما در آینده نزدیک حل شود.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور قزاقستان تاکید کرد: درخواست کردیم کشتی‌های «رو‌رو» را راه‌اندازی کنند تا ترکمنستان را در بحث معاملات خود با قزاقستان حذف کنیم.

ملکوتی  در پاسخ به یکی از تجار برای سنگ‌اندازی ترکمنستان در تغییر بوژی‌ها با کشور قزاقستان گفت: در بحث ریلی چاره‌ای نداریم و باید از خط راه‌آهن  کشور ترکمنستان استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.