| کد خبر: 182087 |

فرودگاه‎های ایران در چهل سالگی انقلاب:

◄ فرودگاه شیراز؛ دروازه تمدن باستانی ایران

فرودگاه شیراز به‌عنوان فرودگاهی که در منطقه‌ای سراسر تاریخی قرارگرفته است جایگاه ویژه‎ای در صنعت گردشگری ایران دارد و نقطه ورود و خروج گردشگران فراوانی از سراسر جهان به ایران محسوب می‎شود.

تین نیوز

فرودگاه شیراز به‌عنوان فرودگاهی که در منطقه‌ای سراسر تاریخی قرارگرفته است جایگاه ویژه‎ای در صنعت گردشگری ایران دارد و نقطه ورود و خروج گردشگران فراوانی از سراسر جهان به ایران محسوب می‎شود.

به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به‌منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه شیراز و فرودگاه‎های تحت پوشش اداره کل فرودگاه‎های استان فارس را می‎خوانیم.

فرودگاه شیراز در سال 1342 آغاز به کارکرد. این فرودگاه به‌عنوان یک فرودگاه بین‎المللی، با وسعت 811 هکتار دارای دو باند با طول‎های 4332 و 4271 متر و عرض 45 متر است که امکان نشست‌وبرخاست هواپیماهایی پهن‌پیکر رادارند و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری NDB، DVOR-DME و ILS بهره می‎برد که باعث افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه شده‎اند.

پارکینگ هواپیمای این فرودگاه ظرفیت پذیرش 16 هواپیما را داراست و وجود دو ترمینال و همچنین یک ترمینال خارجی جدید 22000 هزار مترمربعی در دست احداث است.

فرودگاه شیراز در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری زیادی نظیر بهسازی و نوسازی سیستم‎های کمک ناوبری فرودگاه از قبیل DVOR -DME-ILS-NDB، خرید و نصب سامانه راداری PSR/MSSR و سامانه اتوماسیون مربوطه، احداث برج و اپروچ جدید فرودگاه و تجهیز آن به کامل‌ترین تجهیزات و سامانه‎های نظارت فرودگاهی، احداث شبکه کامل فیبرنوری و برقراری ساختار پایدار در شبکه ارتباطی فرودگاهی و خارج فرودگاه، نوسازی تجهیزات امنیتی و ایمنی فرودگاهی و به‎روزرسانی آن در چندین نوبت با جدیدترین و دقیق‎ترین سامانه‎های بازرسی فرودگاهی در دنیا، نصب و به‎روزرسانی و نوسازی شبکه ارتباطات کلامی فرودگاهی و فضای کشور و نصب و به‎روزرسانی سامانه هواشناسی فرودگاهی در جهت افزایش ضریب ایمنی فرودگاهی بوده است.

هم‌چنین انجام تعمیرات اساسی کلیه سامانه‎های الکترونیکی فرودگاهی بدون اتکا به خارج از کشور و در مواردی حتی ساخت تجهیزات هوانوردی و رسیدن به خودکفایی، انجام عملیات وارسی پروازی بدون اتکا به خارج از کشور، توسعه اپرون فرودگاه در سه مرحله و افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیما به 16 موقعیت پارک، بهسازی سطوح پروازی، ایجاد شبکه جدید سیستم فاضلاب و ایستگاه پمپاژ فاضلاب، ایجاد شبکه گازرسانی و ایستگاه تقلیل فشار گاز در فرودگاه، گسترش شبکه برق‎رسانی و سیستم توزیع آب در سطح فرودگاه، توسعه ترمینال و افزایش مساحت ترمینال، بهسازی ترمینال خارجی فرودگاه شیراز، احداث ترمینال بین‎المللی 22000 متری، احداث پارکینگ طبقاتی، توسعه ساختمان آتش‌نشانی و افزایش خودروهای عملیاتی اطفای حریق، خرید و نصب 13 دستگاه مولد برق اضطراری در فرودگاه و ایستگاه‎های ناوبری، توسعه و بهسازی آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما و نوسازی ترانسفورماتورهای توزیع برق به تعداد 20 دستگاه از دیگر فعالیت‎های این فرودگاه محسوب می‎شوند.

لامرد، جهرم، فسا و داراب فرودگاه دیگر تحت پوشش اداره کل فرودگاه‎های استان فارس هستند. فرودگاه لامرد دارای باندی با طول 3054 متر و عرض 45 متر است و در آن تجهیزات کمک ناوبری VOR-DME و NDB نصب‌شده است.

این فرودگاه دو ترمینال قدیمی و یک ترمینال جدید با مساحت 5500 مترمربع و اپرونی به مساحت 14000 مترمربع دارد. پروازهای داخلی این فرودگاه از سال 1363 و پروازهای خارجی آن از سال 1375 آغازشده است و در طول این سال‎ها فعالیت‎های زیادی در آن انجام‌شده است که می‎توان به فنس‎کشی محیطی و ساخت دیوار حفاظتی و تهیه سند تک‌برگ اراضی فرودگاه، نصب و نگهداری سیستم روشنایی باند، استقرار تاسیسات سوخت‌گیری به‌منظور حل مشکل سوخت‌گیری هواپیماها و هلی کوپترها و نصب دستگاه‎های گیرنده، فرستنده و رکوردر و سرورهای مربوطه اشاره کرد.

فرودگاه جهرم نیز باندی با طول 2366 متر و عرض 45 متر و یک ترمینال پروازهای داخلی دارد که در آن عملیات بهسازی سطوح پروازی شامل تطویل باند و درزگیری سطوح پروازی و نیز خرید و نصب تجهیزات تاسیساتی ترمینال مسافری با توجه به برقراری پرواز در آن اجراشده است.

فرودگاه فسا نیز دارای باندی با طول 1946 متر و عرض 30 متر و فرودگاه داراب دو باند با طول‎های 1700 و 1200 متر و عرض 30 متر هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.