| کد خبر: 182066 |

واکنش سازمان بنادر به ابهامات انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان؛

دخالتی در انتخاب مدیران نداریم

چندی پیش «جهان‌صنعت» در گزارشی با عنوان ابهام جامعه دریایی نسبت به انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان؛ عدم شفافیت سازمان بنادر-یکشنبه ۱۴ بهمن‌ماه» بر اساس دغدغه‌های جامعه دریایی به انعکاس ابهامات انجمن مهندسی دریایی در مورد نحوه انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان پرداخت.

تین نیوز

چندی پیش «جهان‌صنعت» در گزارشی با عنوان ابهام جامعه دریایی نسبت به انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان؛ عدم شفافیت سازمان بنادر-یکشنبه ۱۴ بهمن‌ماه» بر اساس دغدغه‌های جامعه دریایی به انعکاس ابهامات انجمن مهندسی دریایی در مورد نحوه انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، در این گزارش بر اساس اظهارات رییس انجمن سوالاتی در مورد نحوه انتخاب و تشکیل جلسات موسسه رده‌بندی ایرانیان مطرح شده بود. سازمان بنادر در واکنش به این سوالات، اساسا ابهامات مطرح شده توسط انجمن مهندسی دریایی را «فعالیت صنفی و سیاسی، اجتماعی» عنوان کرده و درج مطالب صنفی توسط این انجمن را فاقد جنبه قانونی می‌داند. سازمان بنادر از سوی دیگر در پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد انتخابات موسسه رده‌بندی ایرانیان اعلام کرده است که تنها در صورتی که میان اعضای این موسسه و سازمان بنادر تضاد منافع وجود داشته باشد ورود می‌کند و در غیر این صورت دخالتی در انتخاب مدیران این موسسه ندارد. پاسخ تفصیلی این سازمان را بر اساس قانون مطبوعات در ادامه می‌خوانید.

با نگرش به ماده یک از فصل اول اساسنامه انجمن مهندسی دریایی ایران که اعلام می‌دارد «ماده ۱: به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به علوم صنایع، انجمن مهندسی دریایی ایران که از این پس در این اساسنامه «انجمن» نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد»

و هم‌چنین ماده ۲ از فصل اول نیز به شرح ذیل، اهداف ایجاد انجمن مذکور را صرفا علمی و پژوهشی عنوان می‌نماید که این موضوع مطابق با قوانین و مقررات به تایید و ثبت کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز رسیده است.

«ماده ۲: انجمن موسسه‌ای غیرانتفاعی است و در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فنی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیات‌مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد»

مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران موسسات و انجمن‌ها در سه دسته با شرح وظایف و اهداف مشخص شده در اساسنامه و مطابق با قانون تشکیل می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند:

۱- انجمن‌ها و موسسات علمی، پژوهشی و آموزشی که مرجع صدور مجوز تاسیس و نظارت بر آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد، ۲- موسسات و انجمن‌های مردم‌نهاد (NGO) که عمدتا در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور دارند و مرجع صدور مجوز تاسیس و نظارت بر آنها وزارت کشور می‌باشد و ۳- انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و کارگری که عموما به فعالیت‌های حقوقی و قانونی به منظور فراهم آوردن شرایط مطلوب‌تری جهت توسعه صنف مورد نظر و خواسته‌های صنفی کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شوند و مرجع صدور مجوز تاسیس و نظارت بر آنها، وزارت رفاه، تعاون و امور اجتماعی می‌باشد.

با توجه به این‌که انجمن مهندسی دریایی ایران، با اهداف علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه‌ صنایع دریایی مطابق با اساسنامه تشکیل گردیده، و تنها مجوز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را دارا می‌باشد لذا مطابق با قانون، انجام هرگونه فعالیت صنفی و سیاسی اجتماعی در کشور توسط این انجمن غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم محسوب می‌شود. نظر به این موضوع درج مقاله و یا هرگونه مطالب صنفی توسط افرادی که به هر شکل به انجمن مذکور وابستگی دارند و در قالب هیات‌مدیره و یا ارگان دیگر آن در جراید و مجاری ارتباط جمعی نیز مغایر با قانون می‌باشد. مضاف بر اینکه انجمن مذکور آخرین انتخابات خود در سال ۱۳۹۵ تاکنون درگیر مسائل داخلی خود بوده و طی مدت مذکور این سازمان نامه‌های متعدد تحت دو مدیرعامل یا دو رییس هیات‌مدیره دریافت می‌کند که بهتر است انجمن یاده شده ابتدا به اصلاح و حل مشکلات و معضلات داخلی خود بپردازد سپس برای سازمان‌های دولتی نسخه بپیچد که البته باز تاکید می‌گردد در صلاحیت انجمن مذکور نیست. با این حال این سازمان به عنوان مرجع دریایی و بندری کشور، بر خود لازم می‌داند در رابطه با موسسه رده‌بندی ایرانیان و مطالب درج شده در مقاله فوق‌الذکر در این ارتباط مواردی را به شرح ذیل اعلام نماید:

۱- موسسه رده‌بندی ایرانیان، بر اساس اساسنامه ثبت شده مطابق قانون تجارت، موسسه‌ای غیرانتفاعی است که به ارائه خدمات و بازرسی‌های فنی و ایمنی و رده‌بندی کشتی‌ها و شناورها می‌پردازد.

۲- سازمان بنادر و دریانوردی در قبال تاسیس و فعالیت این موسسه و موسسات مشابه، از دو جنبه مسوولیت‌هایی را به شرح ذیل برعهده دارد که در هر کدام به روش‌های مختلف نظارت و ارزیابی‌های لازم بر فعالیت آن موسسه انجام می‌پذیرد:

الف) تاسیس و ثبت موسسه براساس

قانون تجارت که مطابق با آیین‌نامه مربوطه مصوب شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور از منظر لجستیک، انطباق مفاد اساسنامه با الزامات مرتبط با فعالیت مورد نظر و احراز شرایط فنی و تخصصی مرتبط توسط هیات مدیره و مدیرعامل موسسه، توسط سازمان مورد ارزیابی اولیه و تایید و به صورت دوره‌ای نظارت می‌گردد. در این رابطه از نظر این سازمان، صرف‌نظر از موضوعات حقوقی و ثبتی موسسه، اساسنامه و اعضای هیات امنا و هیات مدیره همگی از متخصصان و مدیران باسابقه دریایی کشور می‌باشند، و لذا دارای شرایط مندرج آیین‌نامه مربوطه می‌باشند. از این رو، تشکیل مجمع و هیات امنا و مصوبات آن نیز در انطباق کامل با اساسنامه تایید شده و ثبتی بوده، و لذا صدور تاییدیه سازمان از این منظر بلامانع است.

ب) انجام بازرسی‌ها و صدور گواهینامه‌های قانونی برای ناوگان تحت پرچم ایران که به اصطلاح RO نامیده می‌شود و نیاز به مجوز سازمان براساس مفاد کنوانسیون SOLAS و آیین‌نامه اجباری مربوطه مصوبIMO می‌باشد.در این ارتباط، این سازمان در ابتدای مراحل صدور تاییدیه با انجام بررسی‌های کارشناسی دقیق و ممیزی از ارکان موسسه، مجوز لازم را براساس مقررات وقت IMO برای موسسه صادر نموده است و در دوره‌های شش‌ماهه و یکساله با انجام ممیزی‌های دوره‌ای و همچنین دریافت کلیه گزارش‌های بازرسی‌های صورت پذیرفته توسط موسسه، بازرسان سازمان و کارشناسان کنترل و بازرسی کشتی‌ها و بنادر ایرانی و خارجی، نظارت مستمر بر فعالیت‌های موسسه دارد، و در صورت لزوم، اقدامات تنبیهی و تذکرات لازم به موسسه صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب، این سازمان دخالتی در نحوه انتخاب مدیران موسسه نداشته (مطابق با آیین‌نامه RO) و فقط در صورت حضور افرادی از صنایع مرتبط که دارای تضاد منافع می‌باشد، در مراجع تصمیم‌گیر، کارکنان و بازرسان موسسه، آن را به صورت یک عدم انطباق منظور نموده و تا زمان مهلت داده شده برای رفع نقص پیگیری‌های لازم صورت می‌پذیرد که در این رابطه نیز با نگرش با اعضای هیات مدیره موسسه مشخص می‌شود که نامبردگان هرچند در سنوات گذشته در پست‌های مدیریتی صنعت‌ دریانوردی حضور داشته‌اند، ولی در حال حاضر به درجه بازنشستگی نائل آمده و هیچ‌گونه فعالیت تجاری مرتبط با فعالیت‌های موسسه که شائبه تضاد منافع را به وجود آورد، ندارند.

در پایان اعلام می‌دارد این سازمان موضوع تاسیس موسسات رده‌بندی واحد و مطابق با استانداردهای قانونی ملی و بین‌المللی و با استفاده حداکثری از پرسنل موسسه رده‌بندی موجود را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.