| کد خبر: 182047 |

◄ گزارش تین‌نیوز از روند ساخت مجتمع‌های خدماتی

توسعه مجتمع‌های رفاهی-خدماتی درحالی انجام می‌شود که به نسبت ساخت راه‌های جدید، فراوانی بسیار کمی دارد و پاسخگوی نیاز مسافران و کابران جاده نیست.

تین نیوز

بر اساس گزارش جدید سازمان راهداری از سال 77 تاکنون740 مجتمع خدماتی – رفاهی بین‌راهی احداث و بهره‌برداری شده است که این رقم در سال گذشته 735 مورد بوده است؛ به عبارت دیگر، در مدت زمان یک سال گذشته، 5 باب مجتمع خدماتی-رفاهی به آمار و ارقام مجمتع‌های کشور اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز و بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از سال 77 تاکنون تعداد 740 مجتمع خدماتی – رفاهی بین‌راهی با اخذ موافقت اصولی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 حمیدرضا شهرکی‌ثانوی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری با بیان این خبر، گفته است: با احداث این مجتمع‌ها به‌طور متوسط در هر 118 کیلومتر یک مجتمع خدماتی-رفاهی در حال بهره‌برداری وجود دارد که این توزیع و پراکنش در آزادراه‌ها در هر 27 کیلومتر، در بزرگراه‌ها در هر 61 کیلومتر و در هر 84 کیلومتر از راه‌های اصلی، یک مجتمع وجود دارد.

وی تعداد مجتمع‌های در حال ساخت را 449 باب اعلام کرد و افزود: با احتساب این مجتمع‌ها، تعداد مجتمع‌های در حال ساخت و بهره‌برداری جمعاً به 1189 باب افزایش می‌یابد که توزیع و پراکنش آن‌ها به هر 74 کیلومتر خواهد رسید.

با این حال او در اسفند ماه سال گذشته گفته بود تعداد 735 مجتمع خدماتی – رفاهی در طول 8300 کیلومتر از راه‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است و تعداد 435 مورد هم در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 به بهره‌برداری برسد.

شهرکی ثانوی گفته است: تعداد 827 فقره موافقت اصولی احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی و تیر پارک نیز در مرحله استعلام از سایر ارگان‌های ذی‌ربط است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط بخش خصوصی در زمینهٔ احداث و بهره‌برداری از 740 باب مجتمع را بالغ‌بر 41 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بهره‌برداری از این مجتمع‌ها، تعداد 140 هزار و 46 نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجادشده است.

وی هم‌چنین بیان‌کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه احداث و توسعه این مجموعه‌ها، حمایت‌ها و تسهیلاتی را در احداث راه‌های دسترسی ورودی و خروجی، نصب تابلوهای راهنما اطلاع‌رسانی در طول محورها، واگذاری اراضی منابع ملی، معافیت از پرداخت عوارض تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها، واگذاری مالکیت عرصه اراضی ملی پس از احداث و غیره فراهم کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد عطااپور 0 0

    با تشکر از آقای شهرکی و تلاشهای فوق تخصصی و دلسوزانه ایشان . لطفا یک سایت گزارشات و تبادل نظر بین مجتمع های خدماتی موجود و متقاضیان راه اندازی نمایید تا بدینطریق امکان تبادل نظر و رفع موانع احتمالی برطرف و به اهداف مشترک که ایجاد رفاه و ایمنی و کسب رضایت ذینفعان میباشد زودتر تحقق یابد. ۴ سال است درخواست احداث تیر پارک نموده اما به دلایلی نا درست از سوی واحد ایمنی وحریم راههای استان تهران از صدور مجوز ممانعت می شود.درخواست رسیدگی و تسریع در صدور مجوز اولیه می نماییم. با آرزوی توفیق

  • ناشناس 0 0

    دو معضلی که مردم را داخل این مجتمع ها آزار میدهد،
    اول جانمایی بسیار بد توالت با نمازخانه هاست .
    به طوری که اکثرا توالت ها را چسبیده به نمازخانه ها میسازند.
    محل نمازخانه و توالت باید مجزا و به دور از یکدیگر باشد تا شان محل عبادت حفظ شود ولی متاسفانه در بسیاری از مجتمع های خدماتی این جداسازی رعایت نمیشود.
    این مسئله آنقدر شکل زشتی پیدا کرده که ورود ستاد اقامه نماز در این موضوع را میطلبد.

    با عرض معذرت فراوان،
    دومین معضل،

    نحوه احداث توالت های ایرانیست.
    طبق شواهد معلوم است پیمانکاران محترم بدونه دانش، برای احداث توالتها اول کاسه توالت را جاگذاری کرده و در مرحله دوم اقدام به چیدن دیوار توالت میکنند.
    شکل به دست آمده برای استفاده کننده مظلوم به گونه ایست که از یک طرف بدن خود، باید به دیوار کنار توالت بچسبد و از طرف دیگر با فضای باز 2 متری روبروست.
    لطفا اگر مجتمع بین راهی احداث میکنید و دانش معماری ندارید این کار را به دست معماران واقعی بسپارید تا دست کم بتوانند توالتهای بدونه عیب بسازند.

  • محك 0 0

    آيا نقشه اي از موقعيت مجتمع هاي رفاهي و خدماتي وجود دارد ؟