| کد خبر: 182010 |

فرودگاه‎های ایران در چهل سالگی انقلاب:

◄ فرودگاه گرگان، فرصتی برای توسعه مناطق شمالی کشور

فرودگاه گرگان یکی از فرودگاه‎های مناطق شمالی کشور است که با سرعت زیادی به‌سوی توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمت‎رسانی خود به مردم استان گلستان پیش می‎رود.

تین نیوز

فرودگاه گرگان یکی از فرودگاه‎های مناطق شمالی کشور است که با سرعت زیادی به‌سوی توسعه و گسترش کمی و کیفی خدمت‎رسانی خود به مردم استان گلستان پیش می‎رود.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به‌منظور بیان دستاوردهای ایران در این سال‎ها، روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه‎های کشور کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به فرودگاه گرگان و کلاله را می‎خوانیم.

فرودگاه گرگان یکی از فرودگاه‎های قدیمی کشور است که قدمت آن به 50 سال قبل برمی‌گردد. این فرودگاه ابتدا در زمینی به مساحت 100 هکتار و دو باند خاکی چمنی به شکل متقاطع و به طول 1000 متر احداث شد و به‌عنوان پایگاهی برای هواپیماهای سم‌پاش شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وابسته به وزارت کشاورزی و همچنین در مقطعی توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت به‌منظور ارسال مبادلات پستی مورداستفاده قرار می‎گرفت.

این فرودگاه تا سال 1374 فاقد هرگونه تجهیزات فرودگاهی و کمک ناوبری بود تا اینکه با ساخت باند 2300 متری و تجهیز امکانات لازم در آن، در سال 1379 به‌عنوان فرودگاه مسافری آغاز به کارکرد.

این فرودگاه اکنون به‌عنوان یک فرودگاه مرز هوایی، با وسعت 327 هکتار دارای باندی با طول 3300 متر و عرض 45 متر است که امکان نشست‌وبرخاست هواپیماهایی تا رده بویینگ 747 رادار است و از وجود سامانه‎های کمک ناوبری NDB، DVOR، DME، ILS،MSSR و RCAG بهره می‎برد که باعث افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه شده‎اند.

پارکینگ هواپیمای آن ظرفیت پذیرش چهار هواپیما رادار است و باوجود یک ترمینال به مساحت 4500 مترمربع می‎تواند 600 هزار مسافر را در سال پذیرش کند.

این فرودگاه در 9 ماهه سال 97 نشست‌وبرخاست 2349 پرواز، اعزام و پذیرش حدود 138 هزار مسافر و ارسال و پذیرش حدود یک‌میلیون و 120 هزار کیلوگرم بار و مرسوله پستی را تجربه کرده است.

فرودگاه گرگان در طول سال‎های پس از انقلاب شاهد اجرای طرح‎های ساخت ابنیه و سامانه‎های کمک ناوبری زیادی نظیر بهسازی و تطویل باند از 2300 متر به 3300 متر، توسعه اپرون با ظرفیت پذیرش هم‌زمان چهار فروند هواپیما، ترمینال، نصب چراغ‎های تقرب دقیق (PALS) خرید، نصب و راه‎اندازی سیستم کمک ناوبری ILS، نصب و راه‎اندازی سیستم کمک ناوبری DVOR\DME، نصب و راه‎اندازی رادار MSSR در ارتفاعات درازنو، توسعه اراضی فرودگاه از 100 هکتار به 294 هکتار و سپس به 327 هکتار و احداث واحد سوخت‌گیری، ساخت ساختمان‎ جدید ایمنی زمینی و افزایش CAT فرودگاه، ساخت ساختمان‎های پلیس، سپاه و تکنیکال بلاک بوده است.

همچنین پروژه‎های ساخت ترمینال بین‎المللی با مساحت 9000 مترمربع، پارکینگ حجاج و پاویون، توسعه اپرون به مساحت 15000 مترمربع و ساخت منبع بتنی و محوطه‎سازی فرودگاه از پروژه‎های در دست اقدام این فرودگاه است.

این فرودگاه همچنین برای افزایش کیفیت خدمات خود به مسافران و رفاه بیشتر آن‌ها اقدام به بهسازی سرویس‎های بهداشتی در ترمینال عمومی، ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی، بهسازی نمازخانه‎های ترانزیت داخلی و طبقه فوقانی ترمینال عمومی، محوطه‎سازی ایرساید و لندساید، زیباسازی غرف تجاری ترمینال عمومی، به‎روزرسانی و اصلاح شبکه هوایی و روشنایی بلوار ورودی، جدول‎کشی و رنگ‎آمیزی بلوار ورودی، نصب روکش چرم برای صندلی‎های انتظار سالن عمومی ترمینال، نصب تابلوهای جدید راهنمای مسافران، راه‎اندازی سامانه پیام کوتاه 199، راه‎اندازی مرکز تماس و سامانه جامع اطلاع‎رسانی 199، ساماندهی تاکسیرانی فرودگاه، ساماندهی پارکینگ خودرو، به‎روزرسانی و تغییر پوسته پورتال فرودگاه در راستای بهبود و تسهیل فرآیند اطلاع‎رسانی به مسافران و تغییر بستر ارتباطی فرودگاه از کابل مسی به فیبر نوری کرده است.

فرودگاه کلاله نیز تحت پوشش اداره کل فرودگاه‎های استان گلستان است که در ابتدای دهه سال 1350 به عنوان فرودگاه اختصاصی یکی از وابستگان خاندان پهلوی برای انجام پرواز هواپیماهای شخصی و سمپاشی احداث شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 74 به عنوان فرودگاه مسافری بهره‎برداری و در اردیبهشت 84 رسماً به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد.

وسعت این فرودگاه 315 هکتار است که با داشتن باندی به طول 2217 متر قابلیت پذیرش هواپیمایی تا رده فوکر 100 را دارد که در آن سامانه‎های کمک ناوبری NDB و DME نصب‌شده است.

فرودگاه کلاله یک ترمینال داخلی به مساحت 750 مترمربع دارد و دو فروند هواپیما می‎تواند در اپرون آن پارک شود.

این فرودگاه در 9 ماهه سال 97 میزبان نشست‌وبرخاست 24 هواپیما، اعزام و پذیرش 760 مسافر و ارسال و پذیرش 4980 کیلوگرم بار بوده است.

فرودگاه کلاله در طول این سال‎ها شاهد فعالیت‎های زیادی برای توسعه خود بوده است که می‎توان به ساخت برج و تکنیکال بلاک به مساحت 800 مترمربع، توسعه ترمینال از 450 به 750 مترمربع، تطویل باند از 1000 متر به 2217 متر و بهسازی سطوح پروازی، نصب دستگاه کمک ناوبری NDB جدید، نصب دستگاه کمک ناوبری DME، احداث موتورخانه برق اضطراری، احداث ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی و پلیس فرودگاه، اجرای فیبرنوری، احداث جایگاه آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما، بهسازی و محوطه‎سازی محوطه ورودی ترمینال و احداث پارکینگ خودرو مشایعین و بدرقه کنندگان اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.