| کد خبر: 181995 |

تصویر پیشرفت در ساخت آزادراه های کشور پس از انقلاب

ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راه های مهم مواصلاتی بین قاره ها به شمار می رود.

تین نیوز

پس از انقلاب توسعه راه ها مخصوصاً در بخش جاده ای به سرعت افزایش یافت، به طوری که پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر آزادراه آن هم در اطراف پایتخت وجود داشت؛ اما هم اکنون ایران دارای دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه است.

به گزارش تین نیوز، ایران به دلیل قرارداشتن در مسیر استراتژیک آسیا و اروپا و دسترسی به دریاهای آزاد یکی از راه های مهم مواصلاتی بین قاره ها به شمار می رود. از سوی دیگر وجود منابع انرژی فراوان، موقعیت طبیعی و وجود فلات ایران باعث شده ایران از موقعیت کم نظیری در حمل ونقل برخوردار باشد.

ساخت راه ها و جاده های متعدد در دهه های اخیر که به طور عمده شمال و جنوب کشور را به یکدیگر متصل می کند، خود بیانگر این موضوع است که هنوز ایران در شاهراه شرق به غرب جهان قرار داشته و دسترسی ایران به دریاهای آزاد از یک سو و داشتن ساحل گسترده در شمال یکی از مهم ترین امتیازات ایران در حمل ونقل ترکیبی است. بر اساس بررسی های انجام شده ایران می تواند سالانه تا حدود دو میلیارد تن کالا و حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی در صورت گسترش زیرساخت های حمل ونقل جاده ای و ریلی از ترانزیت کالا به دست آورد. البته این رقم به غیراز درآمدهای جانبی مانند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، فروش سوخت و مهمانسراهای بین راهی و... است.

سیدمحمدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه ها، با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها آزادراه رسمی که در کشور وجود داشت مربوط به تهران-کرج بود، گفت: «آزادراه تهران-قم در دوران پیش از انقلاب نیمه تمام رها شده بود و ما توانستیم در اوایل انقلاب آن را به بهره برداری کامل برسانیم.»

او افزود: «پیش از انقلاب تنها ۳۴۶ کیلومتر آزادراه در اطراف تهران وجود داشت، اما هم اکنون میزان آزادراه ها به دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.»

میرشفیع اظهار کرد: «در ۱۵ سال آینده طول آزادراه های کشور را باید به ۱۰ هزار کیلومتر برسانیم که از این میزان دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست اجراست.»

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه وشهرسازی چندی پیش به مسیرهای آزادراهی در حال ساخت اشاره کرد و گفت: «یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال اجرا داریم که قراردادهای آنها منعقد شده است.»

خادمی ادامه داد: «به طور میانگین ۵۰ درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایه گذاری انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آنها آغاز شده است.»

معاون وزیر راه وشهرسازی تأکید کرد: «در بخش راه اصلی و بزرگراهی هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر در حال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.»

او با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راه ها اصلی و یا شوسه بودند، گفت: «هم اکنون ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد و تمام آنها در مرحله بهره برداری قرار دارند. عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.»

خادمی اظهار کرد: «مجموع راه های اصلی و فرعی درجه دو و سه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷ هزار کیلومتر بود که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل می کرد؛ اما هم اکنون ۱۰۸ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مسیر جاده ای اصلی و فرعی درجه دو و سه داریم.

جدول بزرگراهی

هفته نامه حمل ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.