| کد خبر: 181979 |

◄ تصمیم‌گیران صنعت هوانوردی ارزشی برای «برندینگ» قائل نیستند

ظهر روز گذشته (15 بهمن‌ماه) پنل تخصصی در حوزه رسانه و هوانوردی در نمایشگاه فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته با حضور رضا رشیدپور کارشناس رسانه و داود ربیعی کارشناس برندینگ و صنعت هوانوردی برگزار شد.

تین نیوز

ظهر روز گذشته (15 بهمن‌ماه) پنل تخصصی در حوزه رسانه و هوانوردی در نمایشگاه فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته با حضور رضا رشیدپور کارشناس رسانه و داود ربیعی کارشناس برندینگ و صنعت هوانوردی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رضا رشیدپور در ابتدای این پنل تخصصی با اشاره به اینکه ما مردم کشور را در حوزه برندینگ در صنعت هوانوردی درگیر نکرده‌ایم، عنوان کرد: برای مثال مردم تصور می‌کنند هواپیمایی اگر در آسمان تکان نداشته باشد پرواز آن ایرلاین به طور حتمً ایمن است و یا میگویند خلبان این هواپیما بسیار تبحر دارد.

در ادامه  داود ربیعی کارشناس برندینگ و صنعت هوانوردی با بیان اینکه ما در زمینه حقوق مسافر نتوانسته‌ایم به یک ساختار درست برسیم، گفت: متأسفانه آیین‌نامه‌ها برای حقوق مسافر وجود دارد اما هیچ نظارتی به روی اجرای آن وجود ندارد و برخی ایرلاین‌ها نیز به طور سلیقه‌ای نسبت به حقوق مسافر اقدام می‌کنند.

ربیعی با تأکید بر اینکه باید در زمینه حقوق مسافر آگاه‌سازی ایجاد شود، ابراز کرد: در گذشته که بلیت هواپیما به‌صورت الکترونیکی نبود، حقوق مسافر به روی بلیت درج شده بود و مسافر می‌توانست آن را مطالعه و از حق‌وحقوق خود مطلع شود اما اکنون دیگر این اتفاق نمی‌افتد از همین رو لازم است که سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه‌ها قسمتی را به این موضوع اختصاص بدهند تا مسافران بتوانند به‌راحتی از حقوق خود مطلع شوند.

رشیدپور با بیان اینکه در حوزه رسانه هر کس که صدای میکروفنش بلندتر باشد صاحب حق خواهد بود، اظهار داشت: متأسفانه در حوزه رسانه استراتژی معنایی ندارد از سمت دیگر در شرکت‌های هواپیمایی نیز این‌گونه است و هیچ‌گونه ارزشی به حوزه برندینگ قائل نیستند که بخواهند بر اساس آن استراتژی تعریف کنند.

او می‌افزاید: اکنون ما در وضعیتی هستیم که همه به دنبال این هستند این هواپیما سالم به مقصد برسد. بعد از ماجراهای برجام یک‌بار بنده در یک مصاحبه تلویزیونی از صنعت هوانوردی دفاع کردم اما پس‌ازآن حمله‌های بسیار شدیدی به من صورت گرفت چرا که معتقد بودند هواپیما مخصوص افراد ثروتمند است این در حالی است که استفاده از هواپیما مربوط به قشر خاصی نیست و هرکسی در دنیا این حق را دارد که از هواپیما استفاده کند.

وی با بیان اینکه اکنون ما هواپیما نداریم و نتیجه کل برجام نیز ورود چند فروند هواپیما بود، گفت: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که باید بتوانیم ایمنی پروازها را برقرار کنیم و شاید کمی نیز در این شرایط فعلی ما زیاد خواهی می‌کنیم و باید به مسئولان صنعت هوانوردی حق بدهیم.

ربیعی نیز در این رابطه مخالفت کرد و افزود: اتفاقاً در زمانی که شرایط اقتصادی سخت‌تر است رقابت بین ایرلاین‌ها بیشتر می‌شود، اگر شما نگاه کنید می‌بینید که صندلی بیزینس برخی از ایرلاین‌ها زودتر از اکونومی همان ایرلاین به فروش می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد که آگاهی مردم به نسبت گذشته به‌مراتب بیشتر افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت هوایی خاطرنشان کرد: قرار نیست که ما ایرلاین‌های خودمان را با بهترین ایرلاین‌های دنیا مقایسه کنیم اما هر کمپانی موظف است که به روی برندینگ خودش کار کند چرا که بحث احترام به مسافر از واجبات است. ما نمی‌توانیم بگوییم چون امروز صنعت هوانوردی ما تحریم است هر نوع خدمات بی‌کیفیتی می‌توانیم به مسافران ارائه بدهیم. زمانی که یک روابط عمومی به موضوع برندینگ وارد می‌شود ناخدا گاه به بحث حقوق مسافر  و رضایت مشتری وارد نیز ورود میکند.

رشیدپور نیز در ادامه سخنان خود در مثالی گفت: شما در صفحه‌نمایش پرواز یکی از مهم‌ترین ایرلاین‌های ایران می‌بینید که نوشته شده «راه‌اندازی بات تلگرام نظرسنجی برای اولین بار» این یعنی گران‌فروشی برندینگ به مخاطب.  متأسفانه تصور و شناخت روابط عمومی‌ها از برندینگ بسیار کم است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ایران معروف بودن را برند بودن اشتباه می‌گیرند، تصریح کرد: داشتن برند به معنای یک وجه تمایز با سایرین است؛ در حوزه هوانوردی زمانی که یک ایرلاین می‌خواهد تأسیس شود وارد حوزه برندینگ می‌شود و بر اساس آن بازار خود را شکل می‌دهند.

رشید پور ادامه داد: برای مثال یک شرکت هواپیمایی به ذهنش رسیده است که مجله درون پروازی خودش را منتشر کند این اقدام بسیار خوب است اما همان ایرلاین مجله فرسوده و مچاله شده را روبه روی مسافر قرار میدهد این موضوع نشان میدهد که این شرکت هواپیمایی اصولی در ارائه خدمات به مسافران ندارد. شاید ایرلاین در توجیه این موضوع بگوید به دلیل صرفه اقتصادی است این در حالی است که این مجله آینه برند این ایرلاین در طول پرواز جلوی چشمان مسافر است.

ربیعی با بیان اینکه در تمام ایرلاین‌های دنیا اینکه پروازی ایمن را برقرار کنند جزو وظیفه ذاتی آن‌ها است، گفت: در حالی ایرلاین‌های دنیا در حالت تغییر کاربری در نوع ارائه سرویس‌ها و خدمات خود هستند هنوز شعار ایرلاین‌های ما برقراری پروازهای ایمن است. ایرلاین‌ها داخلی وظیفه ذاتی خود را یک وجه تبلیغاتی کرده‌اند از همین رو لازم است که یک تغییر نگرش در مدیران و تصمیم گیران ایرلاین‌های ایرانی شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.