| کد خبر: 181955 |

◄ مجلس لوایح کمک‌کننده به بخش ترانزیت را تصویب کند

اگر تا این اندازه مانع پیش پای حمل‌ونقل بین‌المللی نبود می‌توانستیم حداقل 20 تا 30 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم چون پتانسیل آن را داشتیم.

تین نیوز

معاون پیشین دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: وقتی کالایی در گمرک یا مرز یا در مسیر بازرسی متوقف می‌شود، مشمول هزینه می‌شود و این برای کشور خوب نیست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز غلامحسین امیری، گفت: وقتی کالایی در گمرک یا مرز یا در مسیر بازرسی متوقف می‌شود، مشمول هزینه می‌شود و این برای کشور خوب نیست.

 معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: سنگ‌اندازی‌ها در مسیر ترانزیت عامل اصلی عدم پیشرفت حمل‌ونقل بین‌المللی است.

او ادامه داد: اگر تا این اندازه مانع پیش پای حمل‌ونقل بین‌المللی نبود می‌توانستیم حداقل 20 تا 30 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم چون پتانسیل آن را داشتیم.

به گفته وی برآوردی که پیش از بروز مشکلات در وزارت راه داشتیم نشان می‌داد که می‌توانیم روی 10 میلیون تن بار ترانزیتی، 2 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم و برای 250 هزار نفر ایجاد اشتغال کنیم.

او ادامه داد: اگر در دوره وزارت جدید، برای اصلاح مشکلاتی که سر راه حمل‌ونقل است اقدام شود، می‌توان امید داشت که ظرف یک سال آینده آرامش به شرکت‌های حمل‌ونقلی بازگردد.

وی سخت‌گیری‌های اعمال‌شده بر شرکت‌های بین‌المللی را کارشکنی دانست و گفت: باید فرهنگ ترانزیت در دیگر سازمان‌ها جا بیفتد؛ وقتی کالایی در گمرک یا مرز یا در مسیر بازرسی متوقف می‌شود، مشمول هزینه می‌شود و این برای کشور خوب نیست.

وی خواستار تلاش بیش‌تر تشکل‌های حمل‌ونقلی در ارتباط با پیگیری مشکلات موجود شد و گفت: متأسفانه تشکل‌های حمل‌ونقلی نیز ضعیف عمل می‌کنند.

او ادامه داد: این نکته را نیز نباید ازنظر دور داشت که دولت طی این مدت اقداماتی هم انجام داده است. هم‌اکنون حدود چند سالی است که قوانین نسبتاً خوبی از سوی دولت به مجلس فرستاده‌شده است اما مجلس به‌موقع رسیدگی نکرده است.

به گفته امیری درباره اصلاح قانون امور گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مالیات بر ارزش‌افزوده، دولت و بخش خصوصی پیگیری داشتند اما مجلس هنوز این لوایح را بررسی نکرده است.

او گفت: از نمایندگان نیز خواستاریم که این چند قانون را در اولویت قرار دهند. باید توجه داشت آن اندازه که اصلاح این 3 قانون در ترانزیت تأثیر دارد، الحاق به کنوانسیون ای‌دی‌آر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های آن، تأثیرگذار نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.