◄ نحوه حضور دولت در بخش حملونقل باید تغییر کند
در کشور ما نگرشی به اشتباه در مدیران حمل و نقل درون شهری و برون شهری ایجاد شده که فکر میکنیم چون معروف شده که حملونقل معمولا زیانده است، بنابراین باید در همه جا هزینههای آن را دولت بپردازد.
در بین کارشناسان دیدگاههای متفاوتی در مورد سرمایهگذاری و حمایت دولت از بخش حملونقل و زیر ساخت وجود دارد، برخی معتقدند لازم است در این زمینه تغییراتی در نگرشها ایجاد شود و همه چیز از دولت درخواست نشود برخی دیگر نیز میگویند در کشوری ماننده آمریکا هم سهم قابل توجهی از سرمایهگذاری حوزه حملونقل و زیرساخت به دلایل متعدد، توسط دولت انجام میشود.
به گزارش تیننیوز، مهرداد تقیزاده کارشناس حملونقل و معاون سابق حملونقل وزارت راه و شهرسازی، در این زمینه دیدگاه متفاوتی دارد.
او در کانال تلگرامی خود نوشت: در کشور ما نگرشی اشتباه در مدیران حمل و نقل درون شهری و برون شهری ایجاد شده که فکر میکنیم چون معروف شده که حملونقل معمولا زیانده است، بنابراین باید در همه جا هزینههای آن را دولت بپردازد، بهطوری که بعضی مواقع حتی سرمایهگذار آماده هم از دست میرود.
وی افزود: این در حالی است که برای مثال بعضی از محورهای شبکه راهآهن به حدی سودده و درآمدش بالاست که برخی سرمایهگذاران ایرانی حاضر هستند در این زمینه سرمایهگذاری کرده و حتی محوری را برای بهرهبرداری بسازند.
او تاکید کرد: بنابراین روش مطلوب آن است که در هر بخشی که توجیه اقتصادی دارد و میتوان در آن سرمایهگذاری بخش خصوصی را به کار گرفت و حتی بهرهبرداری بلند مدت آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، از بخش خصوصی استفاده شود و اگر جایی توجیه نداشت و هیچ کاری برای جذب سرمایهگذار نمیشد کرد، از دولت استفاده شود.
این کارشناس حملونقل با تاکید بر اینکه حمایت دولت از این بخش هرگز نباید قطع شود، افزود: ولی باید مدیران بخش حملونقل افتخارشان در این باشد که حجم بالاتری از سرمایه بخش خصوصی را جذب کرده باشند که این موضوع حتی میتواند در ارزیابی آنها لحاظ شود.
او گفت: در حال حاضر وضعیت بدین شکل است که مدیران بخش حملونقل درون و برونشهری دائما میگویند به ما بودجه اختصاص بدهید و آنها هم نمیدهند و به استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی ترغیب میکنند.
به گزارش تیننیوز، معاون سابق وزارت راه خاطرنشان کرد: معتقدم مدل ایدهال این است که مدیران از بخش خصوصی استفاده کنند و اگر جایی سرمایهگذار بخش خصوصی پیدا نشد، از بودجه دولتی استفاده شود.
تقیزاده اظهار کرد: این در حالی است که اکنون موضوع کاملا برعکس شده است، یعنی مدیران بخش حملونقل عمدتاً اگر بودجه بخش دولتی نباشد، کار را متوقف میکنند(عمدتا نه، بلکه همه!)، که این روش باید عوض شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.