| کد خبر: 181821 |

◄ نصب PSD در ایستگاه‌ھای مترو برای جلوگیری از خودکشی اثربخش است؟

یکی از آثار جانبی نصب دیوار حائل، اشغال بخشی از فضای سکو است و با نصب دیوار، ھمان فضایی که از ازدحام در آن نگران ھستیم تنگ‌تر و فشرده‌تر می‌شود.

تین نیوز

نصب PSD در تعداد محدودی از ایستگاه‌ھای مترو - اگر به قصد جلوگیری از خودکشی باشد، اثربخش نیست.

به گزارش تین‌نیوز، مطلب بالا بخشی از دیدگاه سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل است که در مورد  راهکارهایی که از سوی برخی کارشناسان برای پیشگیری از وقوع خودکشی در مترو مطرح می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد.

وی در ادامه، این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا اگر کسی خودش را به قصد انتحار جلوی اتوبوس بیندازد، شرکت واحد جوابگوست؟! آیا اگر کسی خودش را از ارتفاع پرت کند، نظام مھندسی جوابگوست؟ اگر کسی خودش را در استخر غرق کند، مدیر استخر جوابگوست؟ اگر کسی به قصد انتحار دست در پریز برق کند، اداره برق جوابگوست؟ و آیا اگر کسی خودش را جلوی قطار بیندازد به قصد انتحار، شرکت مترو جوابگوست؟!

او افزود: پس از خودکشی یک جوان در ایستگاه مترو سعدی برخی افراد، دوباره موضوع نصب  PSD یا Screen PlatformDoor را مطرح کرده و سخنان یکی از اعضای شورای شھر را از بایگانی درآورده‌اند که گفته بود «فقط با نصب درھای ایمنی بازشو می‌توان ایمنی کامل ایستگاھ‌ھای مترو را محقق کرد» و شورای شھر را بابت عدم اجرای این وعده سرزنش می‌کنند.

این کارشناس حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: آن عضو شورا در تابستان۹۶ ھزینه نصب این‌گونه درها را در ھر ایستگاه مترو 10 میلیارد تومان عنوان کرده و گفته بود که به‌علت گرانی تصمیم گرفته شده این طرح فقط در 11 ایستگاه شلوغ اجرا شود.

قصابیان ادامه داد: در این مورد چند پرسش مطرح است، یکی این‌که چرا 11 ایستگاه؟! سوال دوم اینست که چرا شرکت مترو را مسئول انتحار مردم می‌دانیم و وظیفه این شرکت می‌دانیم برای جلوگیری از این کار هزینه کند و سوال سوم را باید در مورد میزان اثربخشی این اقدام پرسید.

به گزارش تین‌نیوز، او گفت: کاربرد معمول این درھا ممانعت از سقوط مسافران از روی سکو بر روی خط است که در سال‌ھای اخیر موارد آسیب به مسافران و سقوط بر روی خط در حال افزایش بوده اما آن‌چه بیش از ھمه خودنمایی می‌کند آمار قابل توجه خودکشی در بین این سوانح است.

این کارشناس افزود: این‌که اغلب سوانح منجر به جرح و مرگ در مترو عمدی ھستند به این واقعیت برمی‌گردد که مسافران عادی مترو حتی در شلوغ‌ترین ساعات به‌طور غریزی مواظب خود ھستند و بدون نیاز به ھشدار و مراقبت بیرونی از ایجاد سانحه، جلوگیری می‌کنند.

قصابیان اظهار کرد: اگر چنین نبود باید در روز ده‌ھا حادثه رخ می‌داد. تنھا خطری که مسافران را تھدید می‌کند نزدیک شدن بیش از حد آنان به قطار و عبور از خط زرد است (حادثه ایستگاه طرشت و مرگ یک زن جوان از ھمین دسته بود) و علاج آن آموزش و آگاھی‌رسانی به مسافران از یک طرف و مراقبت از حفظ آرامش در سکوھا از طرف دیگر است.

وی تاکید کرد: چنین سرمایه‌گذاری سنگینی برای حفاظت از مسافران ھوشیار با توجه به بودجه محدود مترو قابل اجرا نیست. اگر بخواھیم این طرح را در مورد بیش از 100 ایستگاه فعلی مترو پیاده کنیم بودجه‌ای بیش از 100 میلیارد تومان به قیمت سال۹۶ مورد نیاز خواھد بود.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای حفاظت از مسافرانی که قصد انتحار دارند نیز با نصب دیوار و مانع، شدنی نیست. حتی اگر با ایجاد مانع و گماشتن مراقب از انتحار در مترو جلوگیری شود، با این کار مترو، از این ماجرا مبرا شده اما کمکی به حل مشکل نمی‌شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که ایجاد وجود یک مانع از انتحار جلوگیری نمی‌کند بلکه شکل آن را عوض می‌کند، بیان کرد: این‌که دیوارھای محافظ در تعداد محدودی از ایستگاه‌ھا نصب خواھد شد (به‌دلیل محدودیت مالی) از ھم اکنون شکست این طرح را نوید می‌دھد، فردی که قصد انتحار دارد به ایستگاه‌ھای دورتر مراجعه خواھد کرد بنابراین بھتر است پیشگیری و مقابله با انتحار به متخصصان امر سپرده شود.

وی گفت: نصب PSD تنھا در چند ایستگاه محدود و شلوغ نیز، گرهی از کار مسافران ھشیار نخواھد گشود زیرا اولا  استقبال از مترو در حال افزایش است و ھر روز بر تعداد ایستگاه‌ھای شلوغ اضافه می‌شود و ثانیا بی‌دقتی مسافران در عبور از خط زرد ربط زیادی به ایستگاه ندارد و بی‌دقتی حتی در ایستگاه‌ھای خلوت ھم حادثه زاست.

قصابیان خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای ناقص و محدود این طرح، مزایای دیگری که برای نصب درھا عنوان می‌شود از جمله ممانعت از سرایت آتش‌سوزی در تونل به ایستگاه و سکو، ممانعت از ورود افراد غیر مجاز به تونل مترو، کاستن از استرس راننده در مواجھه با انبوه مسافران بر روی سکو و صرفه‌جویی در انرژی صرف شده برای تھویه ایستگاه‌ها نیز به چنگ نخواھد آمد و یا کم اثر خواھد شد.

به گفته وی یکی از آثار جانبی نصب دیوار حائل، اشغال بخشی از فضای سکو است و با نصب دیوار، ھمان فضایی که از ازدحام در آن نگران ھستیم تنگ‌تر و فشرده‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.