| کد خبر: 181749 |

◄ کریم آقایی: من دغدغه 50 سال دیگر را دارم

به اعتقاد مدیرکل فرودگاه‌ رشت، بحث طرح توسعه فرودگاه رشت بیش از 20 سال است که آغاز شده است و در کمیسیون شهرداری نیز تصویب شده اما بحث تملک آن به بحث منابع مالی گره‌خورده است.

تین نیوز

به اعتقاد مدیرکل فرودگاه‌ رشت، بحث طرح توسعه فرودگاه رشت بیش از 20 سال است که آغاز شده است و در کمیسیون شهرداری نیز تصویب شده اما بحث تملک آن به بحث منابع مالی گره‌خورده است. ضمن این‌که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صرفاً مسئولیت توسعه و نگهداری در اراضی تملکی را دارد و وظیفه‌ای برای خرید زمین ندارد. وی هم‌چنین از کوچک بودن محیط این فرودگاه نگران است و می گوید: من دغدغه 50 سال دیگر را دارم. ممکن است در سال‌های آینده مدیرانی که به این فرودگاه می‌آیند، اعلام کنند که این فرودگاه باید دو باند داشته باشد. پس مدیران قبلی کاری در این رابطه نکرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، غلامرضا کریم آقایی درباره آخرین وضعیت تملک اراضی در این فرودگاه نیز توضیح داد: بحث طرح توسعه فرودگاه رشت بیش از 20 سال است که انجام‌ شده و در کمیسیون شهرداری نیز تصویب شده، اما بحث تملک به بحث منابع مالی گره‌خورده است. این در حالی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صرفاً مسئولیت توسعه و نگهداری در اراضی تملکی را دارد و وظیفه شرکت فرودگاه‌ها خرید زمین نیست و از سمت دیگر شرکت فرودگاه‌ها نیز درآمد-هزینه ای است و فرودگاه رشت نیز جزو فرودگاه‌های ضررده است. با این حال، ما از طریق استانی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم این اراضی را بخریم، استان ضرر می‌کند؛ چراکه استان گیلان با توجه به این‌که استانی استراتژیک است توانایی افزایش ظرفیت پرواز را دارد از همین رو لازم است که فرودگاه رشت توسعه پیدا کند.

کریم آقایی فرودگاه رشت را یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور برشمرد و افزود: یکی از مشکلات این فرودگاه کوچک بودن است؛ من دغدغه 50 سال دیگر را دارم. ممکن است در سال‌های آینده مدیرانی که به این فرودگاه می‌آیند اعلام کنند که این فرودگاه باید دو باند داشته باشد پس مدیران قبلی کاری در این رابطه نکرده‌اند. از همین‌رو بنده اعلام می‌کنم یکی از اساسی‌ترین مشکلات این فرودگاه که در آینده با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد کوچک بودن آن است.

مدیرکل فرودگاه رشت با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که به ما محول شده، استقرار سیستم مدیریت ایمنی،‌ نظام ارزیابی عملکرد و بهبود فرآیند مستندسازی در فرودگاه‌ها است، گفت: وظیفه یک مدیر فرودگاه در حول سه محور ایمنی،‌ رفاه و امنیت است. ما در فرودگاه به‌صورت ماهانه جلسه کمیته امنیتی برگزار می کنیم و من  به عنوان رئیس این کمیته، همواره دغدغه ایمنی و امنیت مسافران را داشته‌ام.

کریم آقایی بحث رفاهی مسافران را نیز بسیار مهم برشمرد و افزود: سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی،‌ سرویس‌های بهداشتی،‌ نظافت محوطه، بحث زیباسازی از جمله موارد بسیار مهم در بحث رفاه مسافران در بحث خدمات فرودگاهی است از همین رو تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم بهترین خدمات را به مسافران در این فرودگاه ارائه بدهیم.

وی با بیان این‌که ما همواره در فرودگاه بحث ایمنی در لندساید و ایرساید را بسیار جدی پیگیری می‌کنیم،‌ گفت: به اعتقاد بنده ایمنی در ایرساید به اندازه لندساید بسیار مهم است به همین جهت باید ایمنی در این بخش، برابر دستورالعمل‌ها انجام بگیرد.

مدیرکل فرودگاه رشت با بیان این‌که این فرودگاه از دستگاه‌های کمک ناوبری دقیقی بهره‌مند است، خاطرنشان کرد: دستگاه کمک ناوبری ILS حدود 18 سالی است که در فرودگاه رشت نصب شده است که اخیراً هم یک دستگاه دیگر خریداری شده که به زودی نصب خواهد شد.

کریم آقایی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در طی این 30 ماه انجام گرفته است نصب دستگاه DVOR  و بهسازی کامل ایستگاه این سیستم بوده است، تصریح کرد: این کار بسیار سنگین بود و ما بیش از 4 ماه درگیر کار این پروژه بودیم.

وی درباره مسیرهای پروازی فرودگاه رشت، توضیح داد: اکنون از فرودگاه رشت 100 پرواز رفت ‌و برگشت در10 مسیر داخلی انجام می‌شود و مسیرهای خارجی هم به صورت فصلی مانند پروازهای حج،‌ ترکیه،‌ ارمنستان و... انجام می‌گیرد.

کریم آقایی درباره برنامه‌های این فرودگاه برای افزایش پروازهای داخلی نیز، عنوان کرد: فرودگاه رشت زیرساخت‌ها،‌ تجهیزات و نیروی انسانی لازم را برای افزایش پروازها دارد اما با توجه به کمبود ناوگان هوایی کشور، این موضوع تا حدودی کار ما را برای افزایش پروازها سخت کرده است.

وی افزود: ما در دو سال گذشته دو مسیر جدید رشت-اصفهان و رشت-تبریز را برقرار کرده‌ایم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از این مسیرها انجام گرفته است و از سمت دیگر در حال برنامه‌ریزی برای مسیر رشت- بوشهر هستیم.

وی با بیان اینکه در 40 سال اخیر اقدامات بسیار مهمی در راستای توسعه فرودگاه سردار جنگل رشت انجام گرفته است، تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی در خصوص توسعه عوامل پروازی انجام شده که در نهایت منجر به پذیرش هواپیمای پهن‌پیکر و برقراری مسیرهای دوربرد شده است.

کریم آقایی ساخت ترمینال پروارهای داخلی به وسعت 6 هزار مترمربع را از جمله اقدامات مهم در طی سال‌های اخیر در این فرودگاه دانست و گفت: یکی از اقداماتی خوبی که انجام گرفته این است که حدود 14 کیلومتر پیرامون فرودگاه، دیوار بتنی پیش ساخته زده شد این در حالی است که در گذشته مشکلات فراوانی در این رابطه وجود داشت و مردم فنس‌ها را پاره می‌کردند و از آنجا عبور می‌کردند.

مدیرکل فرودگاه استان گیلان با بیان اینکه اگر محدودیت‌های ناوگان ایرلاین‌های کشور نبود فرودگاه رشت ظرفیت دو برابر شدن پروازها را داشت،‌ خاطرنشان کرد: از نظر جمعیتی؛ شهر رشت با حدود یک‌ میلیون دهمین شهر پرجمعیت کشور است از همین رو تقاضا برای افزایش پروازهای این فرودگاه وجود دارد.

او می‌افزاید: اگر دولت در بخش گردشگری استان گیلان ورود پیدا کند و زیرساخت‌ها را در این حوزه فراهم کند فرودگاه رشت به‌مانند فرودگاه کیش ظرفیت افزایش چند برابر پروازها را دارد.

کریم آقایی با بیان اینکه پروژه محوطه‌سازی و احداث مخزن آب بتنی 500 مترمکعبی و چراغ‌های روشنایی تقرب دقیق از حدود 30 ماه گذشته آغاز شده است، ابراز کرد: این پروژه‌ها در قالب یک پروژه هستند که پیشرفت 80 درصدی داشته است که پیش‌بینی می‌کنیم در خرداد ماه 98 به بهره‌برداری برسد.

وی به ساماندهی مسیر تاکسیرانی در فرودگاه رشت اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش پروازها متأسفانه یک ناهماهنگی در این بخش وجود داشت از همین رو یک جایگاهی برای تاکسیرانی ساخته شد و مسیر تاکسی‌رانی نظم گرفت.

کریم آقایی ادامه داد: ساختمان حراست و مانیتورینگ دوربین‌های مداربسته از جمله پروژه‌هایی هستند که کار آن‌ها به اتمام رسیده و انشااله با حضور آقای مه‌آبادی با سایر پروژه‌های این فرودگاه‌ها افتتاح خواهند شد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گیلان اشاره‌ای هم به آغاز نوروز داشت و در این رابطه توضیح داد: ما همواره در ایام نوروز در چارچوب دستورالعملی که توسط قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ می‌شود کار خود را انجام می‌دهیم این در حالی است که ما فرودگاهی‌ها همواره بر این اعتقاد هستیم که در هر ایامی از سال باید کار خود را به نحو احسن انجام بدهیم و ایام نوروز بخشی از آن است.

وی در خصوص تعاملات بخش فرودگاهی با مدیران استانی نیز عنوان کرد: داخل فرودگاه مانند یک شهر کوچک است،‌ بدان معنا که مدیران فرودگاه خودشان شهردار شهرهای کوچک هستند از همین رو باید مدیران فرودگاه با توجه به اینکه داخل فرودگاه مانند یک شهر سپاه، ‌پلیس،‌ اصناف،‌ بهداشت، گمرک و ... دارد کار یک شهردار را انجام بدهند.

کریم آقائی در پایان گفت: بنده خودم و مسئولان فرودگاهی را در همه زمینه‌ها مسئول می دانم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.