◄ ساخت راهآهن چابهار ـ سرخس چقدر اولویت دارد؟
در حال حاضر یعنی از سال ۱۳۷۵ امکان برقراری ارتباط ریلی آسیای مرکزی با آبهای آزاد از طریق راهآهن سرخس-بندرعباس وجود دارد. آیا این خطآهن برای مبادلات تجاری کافی نیست؟
یک کارشناس مطالعات منطقه ای معتقد است شرق ایران از چنان تمرکز سرمایه و مبادلات بازرگانی برخوردار نیست که شبکه های موجود پاسخگوی آن نباشند.
به گزارش تین نیوز، بهرام امیراحمدیان این مطلب را در شبکه های اجتماعی در پاسخ به دیدگاهی بیان کرد که بر ساخت راه آهن چابهار ـ سرخس، تاکید دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: راه برای تسهیل حمل ونقل کالا و مسافر طراحی و اجرا می شود. اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی در سه محور شرقی (به سوی چین) ، شمالی و شمال غربی (با روسیه) و غربی (با ترکیه و اتحادیه اروپا) شکل گرفته است و بازارهای آنها هم در همین مناطق قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر یعنی از سال ۱۳۷۵ امکان برقراری ارتباط ریلی آسیای مرکزی با آب های آزاد از طریق راه آهن سرخس-بندرعباس وجود دارد. آیا این خط آهن برای مبادلات تجاری کافی نیست و از همه ظرفیت های آن بهره گرفته می شود؟ آیا باری ترانزیتی و یا حمل ونقلی با آسیای مرکزی بر زمین مانده است؟
امیراحمدیان تاکید کرد: افزایش ترانزیت و حمل ونقل علاوه بر زیرساخت های فیزیکی و قوانین و مقررات و بانک و بیمه به فضای سیاسی نیز نیازمند است. چرا افغانستان راه لاجورد و آسیای مرکزی کریدور تراسیکا را برگزیده اند؟
وی گفت: شرق ایران از چنان تمرکز سرمایه و مبادلات بازرگانی برخوردار نیست که شبکه های موجود پاسخگوی آن نباشند مگر حجم ترانزیت که بین آسیای مرکزی و حوزه اقیانوس هند بوده باشد. آن هم بر اساس آنچه گفته شد فراهم نیست.
این کارشناس مطالعات منطقه ای افزود: با نگاهی به سمت و سوی مبادلات آسیای مرکزی با جهان خارج در آمارهای بین المللی، معلوم می شود که در مسیر جنوب از ایران نه تنها طی سال های مختلف رشد نداشته بلکه نسبت و سهم آن در حال کاهش است.
به گزارش تین نیوز، این استاد دانشگاه بیان کرد: ضمن این که طراحی شبکه راه ها یک امر اقتصادی و مبتنی بر برنامه ریزی است و باید بر اساس یک برنامه ریزی آمایش سرزمین (Spatial Planning) و با در نظر گرفتن مبانی توسعه پایدار (Sustainable Development ) شبکه راه ها و با ملاحظه اقتصاد و محیط زیست و نیازهای آینده در چارچوب بهره گیری از ماتریس جدول داده-ستانده اقتصاد (Input -Output Table) راه ها آن هم در کشوری که محدودیت منابع دارد طراحی و سپس برای اجرا به وزارتخانه مربوطه ارجاع شود.
امیراحمدیان تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در چارچوب قوه مجریه قرار دارد بنابراین طراحی شبکه و ایجاد کریدورها همه امری برنامه ریزی است که در سطح کلان و با مشارکت بخش اقتصای و برنامه ریزی و حتی جامعه شناسی و محیط زیست انجام می شود. این که برخی صاحب نظران از سوی تشکل ها و دیدگاه های خود بخواهند مسیری را برای ریل و جاده و محلی برای بندر پیشنهاد و بر آن پافشاری کنند از نظر منطق برنامه ریزی وجاهتی ندارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.