| کد خبر: 181615 |

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر:

◄ ماهیت واقعی بندر خرمشهر در انقلاب اسلامی احیا شد

احداث پایانه‌های کانتینری و مسافری دریایی از شاخص‌ترین پروژه‌های توسعه بندر خرمشهر است.

تین نیوز

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر با اشاره به این‌که ماهیت واقعی این بندر در انقلاب اسلامی احیا شد گفت: بندر خرمشهر در دوران قبل از انقلاب فعالیت کانتینری و مسافری نداشت اما پس از جنگ تحمیلی بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی و پایانه مجهز کانتینری در این بندر احداث شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی خرمشهر، نوراله اسعدی به مناسبت فرارسیدن ۴۰‌سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بندر خرمشهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنادر ایران، در شمال‌غربی خلیج‌فارس و در جنوب‌غربی ایران و در همسایگی جنوب شرقی عراق در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون قرار دارد.

وی ادامه داد: این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و حلقه‌طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال ۱۳۰۰ شمسی شروع‌شده و این فعالیت‌ها در زمان جنگ جهانی دوم و پس‌ازآن به اوج خود رسید.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن ۱۰ اسکله یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور به‌حساب می‌آمد؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۵۶ چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد می‌شد.

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر با اشاره به این‌که پس از وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این بندر خسارت دید افزود: پس از جنگ تحمیلی علاوه بر این‌که زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها باهدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد، این بندر در حوزه‌های مختلف شاهد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بوده است.

وی در خصوص مقایسه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بندر خرمشهر با دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: تمام زیرساخت‌های بندر خرمشهر که قبل از جنگ تحمیلی و انقلاب وجود داشته است کاملا بازسازی‌شده و علاوه بر آن امکانات و ظرفیت‌های جدیدی نیز به آن افزوده‌شده است.

اسعدی یکی از شاخص‌ترین این امکانات، ایجاد اسکله‌های کانتینری و تجهیز ان به تجهیزات مدرن عنوان کرد و اظهار داشت: احداث محوطه‌های نگهداری کانتینر (cy) و تجهیز آن، به نحوی که به‌صراحت می‌توان ادعا کرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد کارکرد کانتینری بوده و در حال حاضر با داشتن ترمینال کانتینر استاندارد دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری حداقل ۲۵۰ هزار TEU در سال است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه بندر خرمشهر، احداث پایانه مدرن مسافری دریایی که ظرفیت جابه‌جایی دو هزار مسافر در روز را دارد.

وی اضافه کرد: این پایانه مجهز، با داشتن دو پست اسکله، ظرفیت پهلو دهی هم‌زمان دو کشتی کاتامارا رادار است.

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های دریایی کشور و منطقه، نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه دارد.

وی گفت: اگرچه ظرفیت اسمی این پایانه جابه‌جایی روزانه دو هزار نفر است، اما فعلا تنها یک مسیر دریایی خرمشهر-کویت و بالعکس در این بندر فعال است اما از سوی دیگر امکان مسافرت دریایی به عتبات عالیات از طریق پایانه خلیج‌فارس بندرخرمشهر فراهم‌شده است.

اسعدی افزود: البته برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور مقصد نیاز است.

وی در ادامه تصریح کرد: بندرخرمشهر هم‌چنین با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز تعرفه‌های ارزان قیمت،‌ مناسب‌ترین بندر کشور درزمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر گفت: بندر خرمشهر هم‌چنین بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، محوطه‌ها و اسکله بارگیری ژاکت‌های نفتی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن احداث‌شده است که این بندر را جزو بنادر دارای امکان صادرات فرآورده‌های نفتی کرده است.

اسعدی افزود: در دوران قبل از جنگ تحمیلی بندر خرمشهر تنها تا چهار میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری داشت اما با توجه به توسعه و افزایش اسکله‌ها و زیرساخت‌های این مجتمع بندری، در حال حاضر در صورت لایروبی اروند روند و خارج‌سازی مغروقه‌ها و امکان‌پذیری ورود شناورهای با تناژ بالا، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن در سال رادار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.