| کد خبر: 181602 |

سازوکار مالی اروپایی‌ها برای عبور از تحریم، امروز آغاز به کار می‌کند؟

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسئولیت این سازوکار را به عهده خواهند داشت، به این گونه که پاریس میزبان آن، آلمان مدیریت و انگلیس مسئولیت حسابرسی را خواهند داشت.

تین نیوز

بلومبرگ در گزارشی بر تلاش سه‌ جانبه آلمان، فرانسه و انگلستان و تاثیرات آن بر تسهیل تجارت اروپا با ایران و نقش آن در مصون ساختن شرکت‌های اروپایی از مجازات آمریکا تصریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فرارو، بر اساس گزارش بلومبرگ، کشورهای اروپایی درصدد کمک  به شرکت‌هایی هستند که به دنبال تجارت با ایران هستند و از طریق چنین طرحی برای دور زدن تحریم‌های ایران با دونالد ترامپ مقابله می‌کنند.

این طرح که احتمالاً روز دوشنبه رونمایی شود، موضوعی بسیار مهم در راستای تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ آمریکا را از آن خارج کرد. تأثیر اقتصادی این طرح هرچه که باشد، این اقدام انگلستان، فرانسه و آلمان نشانه دیگری از خشم اروپا نسبت به دونالد ترامپ است.

پیش‌نویس اظهارنامه اتحادیه اروپا که مورد ملاحظه بلومبرگ قرار گرفته است، از اقدام اولیه این سه کشور به عنوان اقدامی که «تأثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و به ویژه بر زندگی مردم ایران» ایجاد کرده استقبال می‌کند.

سفیران دولت‌های اتحادیه اروپا این طرح را روز دوشنبه در بروکسل بررسی می‌کنند و به گفته دو دیپلمات، ممکن است اگر تمامی ۲۸ کشور موافقت کنند به زودی ارائه شود.

این برنامه برای حمایت و حفاظت از آن دسته شرکت‌های اروپایی که مشتاق به تجارت با ایران هستند در برابر تحریم‌های آمریکا که ممکن است در اثر مبادلات با دلار اعمال شوند، طراحی شده است.

دولت ترامپ این سازوکار را به عنوان اقدامی برای اجتناب از کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران در نظر می‌گیرد، اگرچه کارآمد بودن آن را مورد سوال قرار می‌دهند. سیگال مندلکر، یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمینه تحریم‌ها در این رابطه گفت که او «به هیچ وجه» نگران این نیست که سازوکار مالی اروپا بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

آن‌طور که اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده است، سازوکار ویژه مالی پرداخت از جانب شرکت‌هایی که می‌خواهند چه به واسطه دریافت معافیت تحریم‌های نفتی و چه در قالب تجارت کالاهای مجاز مانند غذا و دارو، با ایران تجارت کنند، قبول می‌کند. در صورت آن‌که مبادله مستقیم کالا میان ایران و عاملان اروپایی انجام نشود، کشورهای اروپایی از مجازات آمریکا مصون می‌مانند.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال دوباره تحریم‌ها بر ایران، قدرت‌های پایبند به این توافق از جمله چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان، با موافقت ایران در باره محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود، تلاش کرده‌اند تا تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهند.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسئولیت این سازوکار را به عهده خواهند داشت، به این گونه که پاریس میزبان آن، آلمان مدیریت و انگلیس مسئولیت حسابرسی را خواهند داشت.

این سازوکار به نوعی یک شرکت تبادل مالی است که در آن، به عنوان مثال درآمد ایران از محل صادرات نفت به اروپا می‌تواند به‌طور مستقیم به شرکت‌های اروپایی که به ایران کالا می‌فروشند، پرداخت شود. شرکت کنندگان در نشست روز دوشنبه در بروکسل قرار است جزئیات نهایی این سازوکار را مشخص کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.