نگاهی به واکنش شرکت ایرانایر به دو خبر
◄ دو پرده از تابآوری یک روابط عمومی
اگر از اصول و آداب نوشتن یک جوابیه توسط شرکتی ملی با این ابعاد بگذریم، همین سخنان نشان از نداشتن ذرهای تاب و توان تحمل انتقاد در مدیران مجموعهای است که بهقول خودشان بیشترین حمایت را از تین داشته است! چراکه خود تأکید کردهاند که تین 20 مطلب درباره این نوع هواپیما نوشته و اکنون یکباره همهچیز عوض شده!
پرده اول
هفته گذشته یکی از متخصصان مخاطب تیننیوز در یادداشتی انتقاداتی به خرید هواپیماهای ATR شرکت ایران ایر مطرح کرده بود. این یادداشت بهعنوان «یادداشت وارده» در بخش دیدگاه تیننیوز، مثل بسیاری از دیدگاههای متخصصین که همیشه محل بحث و تبادل نظر کارشناسی بود، منتشر شد.
متاسفانه در کمال تعجب مدیران شرکت ایرانایر بهجای استقبال از فضای طرح مسئله در رسانه و داشتن فرصت پاسخ به آن، بهشدت برآشفته و در جوابیهای بلندبالا که بیشتر شامل تاریخچه کارخانه ATR و این دست مطالب بود؛ تیننیوز را بهعنوان سایتی مغرض، بدون علم، سخنسرا، ایجادکننده بیاعتمادی هدفمند و ... معرفی کرد.
بخوانید:
در زیر توجه شما را به فرازهایی از این جوابیه روابط عمومی یک شرکت ملی جلب میکنیم؛
«این نکته نیز جای پرسش دارد که چه بر سر مواضع آن سایت در این چند روز آمده که از مقاله مزایای بهکارگیری هواپیمای ATR به این مقاله سراسر نادرست رسیده است.»
«در زمان خرید این هواپیما و در همین چند روز گذشته آن سایت همواره طرفدار خرید هواپیماهای منطقهای بوده و همواره از مزایای این هواپیماها داد سخن سر میداده است.»
«بیتردید دیدگاههای ضدونقیض آن سایت در تائید و عدمتائید هواپیماهای فوق، نشان از تفکر و نیت مغرضانه گردانندگان سایت با صنعت هوانوردی و ایجاد بیاعتمادی هدفمند در بین مردم عزیز کشورمان به نظام و دولت است.»
بیشتر بخوانید:
اگر از اصول و آداب نوشتن یک جوابیه توسط شرکتی ملی با این ابعاد بگذریم، همین سخنان نشان از نداشتن ذرهای تاب و توان تحمل انتقاد در مدیران مجموعهای است که بهقول خودشان بیشترین حمایت را از تین داشته است! چراکه خود تأکید کردهاند که تین 20 مطلب درباره این نوع هواپیما نوشته و اکنون یکباره همهچیز عوض شده!
متاسفانه درک ناقصی از رسانه در برخی مدیران عزیز وجود دارد، اگرنه مدیران این شرکت باید میدانستند پایگاه خبری تین که تاکنون دهها مطلب مثبت درباره هما و اتفاقات پس از برجام منتشر کرده است، با انتشار دیدگاه یک کارشناس بلافاصله به مغرض و کینهتوز تبدیل نمیشود. درواقع با چنین جوابیهی سرشار از عصبانیت مدیران شرکت ایرانایر، بیش از همه خودشان را متهم میکند که آمادگی و توانی برای تحمل مباحث کارشناسی و تخصصی ندارند! چراکه تنها در زمان بیجوابی است که چنین ادبیات کممایهای جای پاسخ منطقی را میگیرد.
البته ظاهراً امر بر برخی عزیزان مشتبه شده که تیننیوز محل انتشار آرزوها و آرمانهای مدیران، بهعنوان گزارشهای رسانهای است. باید گفت خیر، قطعاً اینگونه نیست. همانطور که پیشازاین هم بارها اعلام کردهایم، از سیاستهای دولت و مسئله ملی برجام حمایت میکنیم؛ اما این دلیل نمیشود اگر تصمیمی موردبحث کارشناسان باشد و یا مدیری ناکارآمد است و یا اشتباهی از او سرزده است؛ بهعنوان یک رسانه به خاطر دولت یا هر کس دیگری از کنار آن بگذریم. باز هم باید تأکید کرد متاسفانه برخی مدیران هنوز آداب ارتباط با رسانه را فرانگرفته و احساس میکنند رسانه بهخودیخود در خدمت آنهاست مگر خلافش ثابت شود و اگر اینطور نشد مغرض و کینهتوز میشود!
پرده دوم
ساعات پایانی روز سهشنبه هفته گذشته، تیننیوز مطلع شد که صورتجلسه مجمع شرکت ایرانایر مبنی بر انتصاب کاپیتان حسن قاسمی بهعنوان مدیرعامل این شرکت نگاشته شده و برای امضا در حال دستگردان است. بدیهی است در چنین شرایطی هر خبرنگار و رسانهای تلاش میکند خبر دستاول را منتشر کند که در تین هم همین اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید:
تین پس از اطمینان از صحت و درست بودن این خبر؛ آن را به نقل از منابع آگاه و بدون هرگونه قضاوت و نظری منتشر کرد. صبح چهارشنبه مدیر روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که این انتصاب صورت نگرفته است. با اندکی شناخت از نظام اداری کشور میتوان حدس زد که در حالت غیرطبیعی روند جابهجایی متوقفشده و یا به تعویق افتاده است و چنین اتفاقی در کشور ما آنقدر طبیعی است که حتی در برنامه زنده تلویزیون ملی کشور در مراسم رسمی معارفه یک مدیر یکباره نظرها عوض شده و مدیری از بالای تریبون پایین آورده و گزینه دیگری همانجا معارفه شده است و همه این اتفاقات در مقابل لنز دوربین و میلیونها مخاطب انجام گرفت.
لذا با فرض غلط بودن این خبر یا تغییر شرایط به هر دلیلی، کافی بود این مسئله اعلام شود که پس از اعلام از سوی روابط عمومی وزارتخانه در تین نیز منتشر شد.
اما دراینباره هم واکنش روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منحصربهفرد بود! مدیر روابط عمومی این شرکت بدون ارتباط با خبرنگار حوزه؛ دبیر حوزه، معاون سردبیر و سردبیر مجموعه؛ یکباره شبانه پیامی کاملاً دور از آداب مرسوم و سرشار از عصبانیت و توهینآمیز به مدیرمسئول تیننیوز ارسال و تأکید میکند «به کوری چشم امثال شما نهتنها شرفبافی نمیرود بلکه ...». این نوع برخوردها نشان میدهد که متاسفانه افرادی در کسوت مدیریتهای ملی قرار میگیرند که نهتنها از نقش و جایگاه روابط عمومی و رسانه هیچ اطلاعی ندارند؛ بلکه با موضوع رسانه و آداب معاشرت رسمی نیز کاملاً بیگانه هستند. ازنظر این دوستان، رسانه تا زمانی رسانه است که در خدمت آنها باشد و هر زمان غیرازاین شد، به مغرض و کینهتوز و ... تبدیل میشود. بدیهی است این میزان تابآوری در برابر انتقادات آن هم برای یک مدیر روابط عمومی ایرلاین ملی کشور جای بحث بسیار دارد.
در پایان تأکید میشود تیننیوز چرخش مدیریت بین متخصصان و مدیران صنعت را شایسته و طبیعی دانسته و همواره خود را مقید به حمایت از صنعت و مباحث کارشناسان میداند و از رفتن بدون دلیل هیچ مدیری خوشحال نخواهد شد، اما تغییر و جابجایی ناشی از تصمیمهای سیاسی و جناحی در حوزه تخصصی را مذموم میداند. طبیعتا این بحث به همین جا ختم نمیشود و در این باره کارشناسان و متخصصان حوزه حملونقل و رسانه و روابط عمومی در آینده در این باره خواهند نوشت.
چو پردهدار به شمشیر میزند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.