| کد خبر: 181085 |

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

◄ نمایشگاه‌ها؛ فرصتی برای توانمندسازی

معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن قدردانی از دست اندرکاران و برگزارکنندگان نمایشگاه بر اهمیت بومی‌سازی در کشور تاکید کرد و گفت: محدودیت ها باعث افزایش نوآوری و بومی سازی در کشور می‌شود.

تین نیوز

نمایشگاه زنجیره تولید فولاد کرمان simex2019 روز چهارشنبه در محل نمایشگاه‌های دائمی کرمان با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صمت، محمدرضا پورابراهیمی و شهباز حسن‌پور نماینده مردم کرمان و سیرجان در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون، مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان، مهدی حسینی‌نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان و متولیان بخش صنعت و معدن کشور برگزار شد.

معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و  برگزارکنندگان نمایشگاه بر اهمیت بومی‌سازی در کشور تاکید کرد و گفت: محدودیت‌ها باعث افزایش نوآوری و بومی‌سازی در کشور می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، فرشاد مقیمی افزود: در سال ۵۷ دو واحد فولادی خام با ۷۰۰ نفر اشتغال و ۶۷۰ هزار تن محصول فعال بوده این در حالیست که ایران اکنون در صنعت فولاد رتبه نهم در جهان و رتبه دوم در منطقه را به خود اختصاص داده و قصد صعود به رتبه اول منطقه را در اهدف و برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده است.

وی با بیان این‌که ۹ محصول جدید فولادی که پیش از این حدود ۲۵ میلیون یورو ارزبری را به همراه داشت امروز در داخل تولید می‌شود گفت: نمایشگاه‌ها فضای نمایش توانمندی‌ها و دانش داخلی کشور است و مصرف‌کنندگان باید به تولیدات داخلی نیز اعتماد کنند.

مقیمی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مجازی که امکان دسترسی برای افرادی که امکان مشارکت نداشته‌اند با هدف مراجعه به سایت‌ها و‌بازدید مجازی از نمایشگاه در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت از بررسی تسهیل ۳۵مشکل اساسی در حوزه فولاد با مسئولان گمرک کشور و رفع ۱۰مورد از این لیست خبر داد و گفت: طرح مسایل و مشکلات با بانک مرکزی نیز در دستور کار ستاد  تسهیل قرار دارد.

همچنین وی در خصوص مصوبه هیات وزیران در زمینه انتقال ارز خبرداد و گفت: در این راستا ۳۰۰ طرح بدون نیاز به انتقال ارز مراحل ثبت سفارش خود را انجام داده‌اند. از سوی دیگر واردات مواد اولیه٬ تجهیزات و ماشین‌آلات بدون ثبت سفارش در مناطق آزاد ممکن شده ضمن آن‌که تفویض اختیارات به استان‌ها برای تسریع در امور و هم‌چنین کاهش هزینه‌ها نیز در دست بررسی و اقدام است.

مقیمی گفت: اکتشاف اولویت اصلی سازمان زمین‌شناسی است که باید در راستای تامین سنگ‌آهن سندچشم انداز، نسبت به واردات یا افزایش استخراج داخلی برنامه‌ریزی لازم را صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران استانی رصد و پایش واحدهای تولیدی را در اولویت قرار دهند و تا خردادماه سال آینده گزاش کامل تهیه شود تا مسایل مشکلات حل شود.

پیشرفت ۶۷درصدی پروژه انتقال آب خلیج فارس

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در  این مراسم گفت: استان کرمان قطب فولادی کشور شده و نیاز است تا از  ظرفیت های تولید فولاد در راستای حرکت در سایر حوزه ها بهره‌گیری شود.

وی افزود: در زنجیره سنگ‌آهن هر  گام رو به جلو  ارزش افزوده بیش‌تری را به وجود می‌آورد و تا دو سال آینده مهم‌ترین موضوع و توسعه فعالیت‌های استانی که آب بوده برطرف خواهد شد و طرح خط انتقال منابع آبی شرب صنعتی به سه استان یزد هرمزگان و کرمان نیز با ۶۷درصد پیشرف فیزیکی تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از ارائه مصوبه یک‌میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی  در شورای عالی اقتصادی خبرداد و گفت: عدم توان مالی بانک‌ها برای تامین مالی پروژه‌ها با سیاست افزایش سرمایه در بانک‌های دولتی و خصوص مورد بررسی قرار گرفته که با افزایش سه برابری سرمایه، قدرت مالی بانک‌ها با توان سال ۹۶ برابری خواهد کرد.

به گفته پورابراهیمی افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تسهیل حساب ارزی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: شرکت‌های که تعهد ارزی و تامین مالی ارزی دارند باید جریان مالی خود را به صادرات متصل کنند و به صندوق توسعه ملی هم پیشنهاد شده تا ریسک پروژه‌های این چنین را تقبل نکند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم تمام تحریم‌ها و سختی انتقال اعتبارات خارجی، با امتداد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

پورابراهیمی عنوان کرد: باید دست مدیران واحدهای تولیدی که فعالیت امروزشان‌مثابه مبارزه در خط اول جهبه است را بوسید. در شرایط فعلی ادبیات ما باید از حالت سیاسی خارج شده و به ادبیات توسعه‌ای تبدیل شود.

وی تاکید کرد: اشتغال و توسعه خواست همه مردم است و مردم از ادبیات سیاسی خسته شده‌اند.

معدن مسیر اشتغال‌زایی پایدار

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی زنجیره تولید فولاد simex2019 با متنوع خواندن این نمایشگاه از تلاش مجریان نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد و افزود:  با اتکا بر توان داخلی و اقدامات اساسی در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی بخش فولاد کشور به خودکفایی رسیده‌است.

 

نماینده مردم سیرجان تاسیس یک بانک توسعه‌ای با محوریت  توسعه عمرانی  را الزامی دانست و در خصوص نمایشگاه سیمکس ۲۰۱۹ نیز گفت: برگزاری نمایشگاه نشانه توان و ظرفیت استان است و آمار  نیز  گویای اشتغال  ۱۹ هزار نفر در گل گهر و ۳۰۰ هزار نفر  در معادن و صنایع کار استان است.

وی با انتقاد از رشد قیمت ارز، دلار ۱۸ هزار و ۱۹ هزار تومانی را حق مردم ندانست و عنوان کرد : قیمت دلار در بودجه سال آینده حداکثر ۸ هزار تومان پیش بینی شده است.

معدن مسیر رشد اقتصادی استان

مهدی طبیب‌زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان نیز در مراسم افتتاحیه ضمن قدردرانی از شهباز حسن پور نماینده سیرجان٬ رشد صنعت فولاد در کرمان را مرهون حمایت نمایندگان از شرکت ها و همچنین تلاش شرکت های خصوصی دانست.

وی گفت : تعدد بخش‌نامه‌ها تمایل فعالیت تولیدکنندگان بخش خصوصی را کاهش داده و این نقیصه باعث کاهش توان رقابت آن‌ها در برابر رقبای خارجی شده است.

طبیب‌زاده گفت: باید به سمت تکمیل زنجیره فولاد حرکت کرد چرا که با افزایش صادرات، ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، رشد اقتصاد استان نیز شتاب خواهد گرفت.

تحقق طرح اشتغال ۶هزار میلیاردی

حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم  گفت: نمایشگاه فرصت خوبی برای افزایش تعامل و بازاریابی بین تولیدکنندگان و فعالان حوزه است بنابراین این نمایشگاه می‌تواند زمینه این تعاملات را فراهم آورد که قابل تقدیر است.

وی گفت: ۲۹ هزار میلیارد تومان در طی بیش از ۹ سال تسهیلات به فعالان اقتصادی پرداخت شده است که  ۲۱ میلیارد تومان این رقم طی ۳ سال اخیر اختصاص داده شده است.

وی افزود: دو طرح اشتعال فراگیر و اشتغال روستایی نیز در دست اجراست که در طرح روستایی ۱۸ هزار میلیارد تومان  بودجه با بهره ۶ درصد در نظر گرفته شده که از این رقم ۶ هزار میلیارد تومان محقق شده است‌ اما استان کرمان هنوز نتوانسته سهم خود را جذب کند که امیدوارم با ایجاد کارگروه استانی این منابع جذب شود.

در پایان در افتتاحیه نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد( سیمکس ۲۰۱۹)از محمد صنعتی پیشکوست صنعت و معدن استان کرمان و کشور تقدیر شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.