| کد خبر: 180999 |

◄ تحلیل دولتی‌ها از بازار املاک؛ افزایش وام مسکن، قیمت‌ها را بالا می‌برد

نشست خبری علی نویریان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات مسکن، احمد اصغری‌مهرآبادی، قایم مقام وزیر راه در مسکن مهر و ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن درحال برگزاری است.

تین نیوز

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی،در نشست نمایشگاه مسکن که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: از سال 86 بالغ بر 2.2 میلیون مسکن مهر آغاز شد که از این تعداد یک میلیون و 986 هزار واحد کار ساخت به اتمام رسیده است. یک میلیون و 740 هزار واحد هم تا امروز تحویل شده است. سهم دولت تدبیر و امید از این تعداد افتتاح یک میلیون و 120 هزار واحد بوده است.

وی تصریح کرد: واحدهای باقیمانده به دو دسته تقسیم می‌شود، پروژه‌هایی که ساخت آنها به اتمام رسیده اما به دلایلی از جمله نبود انشعاب یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی امکان تحویل وجود ندارد که حدود 245 هزار واحد را شامل می‌شود. 

به گفته مهرآبادی دسته دوم که حدود 215 واحد است با پیشرفت فیزیکی 61 درصدی در حال ساخت هستند. اینها با مشکلاتی روبرو هستند که برخی از واحدها در مراجع قضایی است. از 112 هزار واحد مسکن تعاونی باقیمانده حدود 61 هزار واحد در مراجع قضایی است.

قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که بخشی از پروژه‌ها هم‌چنان فاقد متقاضی است که البته تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد برای تعیین تکلیف این واحدها امضا شده است، گفت: بخشی از این واحدها نیز در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است و در حال تمام مسائل مربوط به پروژه‌های مسکن مهر هستیم.

مهرآبادی به این نکته نیز اشاره داشت که،  حدود 57 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است و افزود: برخی از این واحدها زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و راکد مانده‌اند. تلاش می‌کنیم پروژه‌های بدون معارض مسکن مهر را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم. در بخش تحویل سیاست وزارت راه مبنی بر این است که از همه منابع در اختیار وزارت راه برای تکمیل واحدها استفاده کنیم.

افزایش قیمت مسکن متاثر از افزایش سقف وام

ابوالقاسم رحیمی انارکی نیز در ادامه این نشست، با اشاره به این نکته که بانک مسکن با اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت مسکن متاثر از افزایش سقف وام موافق است، گفت: پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌هد که به صورت کلی افزایش سقف وام تا حدی موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

 

وی در ادامه سخنان خود، تاکید کرد:‌البته این نظر بستگی به این دارد که در چه دوره‌ای سقف وام افزایش پیدا کند اگر در دوره رونق نسبت به افزایش وام مسکن اقدام شود، قیمت مسکن هم متاثر از آن بالا می‌رود اما در دوره رکود افزایش سقف وام کمترین تاثیر را در رشد قیمت‌ها خواهد داشت.

انارکی ادامه داد: این‌که بالا رفتن سقف وام منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود انکارناپذیر است اما ملاحظاتی هم دارد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این نکته که در دوره افزایش قیمت‌ مسکن چه تعداد از سپرده‌گذاران از ادامه سپرده‌گذاری منصرف شدند، گفت: انصراف از ادامه سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم از ابتدا تاکنون حدود 60 هزار فقره حساب بوده است که متاسفانه 34 هزار فقره در 10 ماه اخیر با افزایش قیمت مسکن انجام شده است.

انارکی تاکید کرد: احتمال دارد این سپرده‌گذاران ناامید شده‌اند چرا که میزان وام متناسب با قیمت‌ها در بازار مسکن نبوده است بنابراین از ادامه سپرده‌گذاری صرف نظر کرده‌اند

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به کاهش مانده سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم، گفت: در ابتدای سال این رقم چیزی حدود 70 هزار میلیارد ریال بوده است که امروز به 65 هزار میلیارد ریال رسیه است و بخشی از منابع‌مان را از دست داده‌ایم.

وی هم‌چنین درباره کاهش افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم نیز، گفت: در حالی که در سال گذشته روزانه 800 فقره حساب در صندوق پس انداز یکم افتتاح می‌شد اما امروز این رقم به کمتر از 600 فقره رسیده است.

وی با بیان این‌که از این تعداد  370 هزار سپرده زنده و دارای متقاضی تسهیلات است، افزود: مانده سپرده‌های این صندوق 65800 میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به این‌که تعداد واحدهایی که از این تسهیلات برخوردار شدند 90 هزار واحد بوده است، تصریح کرد: برای این واحدها مجموع 68 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

32هزار مسکن مهر مورد استفاده زوجین

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: هم‌چنین تعداد واحدهای مسکونی که زوجین استفاده کرده‌اند حدود 32 هزار واحد بوده است که رقم قابل توجهی است.

رحیمی انارکی تاکید کرد: در حال حاضر تقریبا منابع صندوق پس انداز یکم مصرف شده است و از این به بعد با توجه استمهال 7 ساله اقساط مسکن مهر،  از منابع وصولی مسکن مهر برای پرداخت تسهیلات استفاده می‌کنیم که این روند تا سال 1405 ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی تا زمانی‌که دارایی صندوق پس انداز یکم به اندازه‌ای بزرگ شود تا از محل وصولی ها پرداخت وام  را انجام دهیم.

وی گفت: در واقع در پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز یکم متکی به وصولی اقساط مسکن مهر هستیم که نرخ  سود آن در مناطق فرسوده 6 و در سایر مناطق دیگر 8 درصد است.

مدیرعامل بانک مسکن در ابتدای این نشست نیز با یادآوری این‌که بانک مسکن در چهل سال اول فعالیت  بیش از یک میلیون نفر خانوار با تامین مالی بانک رهنی صاحبخانه کرد، اظهار کرد: در چهل سال دوم تعداد شعب را از کمتر از 100 شعبه به بیش از 1200 شعبه رسیده است. ضمن این‌که تعداد خانوارها که در دور دوم صاحبخانه شدند بیش از 8 میلیون خانوار بوده‌اند.

رحیمی انارکی با بیان این‌که محصولات متنوعی را برای دهک‌های 3 تا 7 طراحی کرده‌ایم، گفت: برای 363 هزار واحد پرداخت تسهیلات به مبلغ 132 هزار میلیارد ریال پرداخت شده که به لحاظ تعداد 41 درصد و به لحاظ مبلغ 21 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که امسال حدود 480 هزار واحد در قالب‌های مختلف توسط بانک مسکن تامین مالی شده است، افزود: از ابتدای امسال تا کنون حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این‌که 203 هزار واحد مسکن مهر فعال و 240 هزار واحد غیرفعال است، بیان کرد: 41 هزار و 300 واحد به دلیل عدم اجرای انشعاب، 38 هزار واحد تصرفی، 26 هزار و 800 واحد عدم مراجعه متقاضی، فاقد متقاضی 15 هزار واحد و... غیرفعال هستند.

ساخت 400 هزارواحد مسکن مهر طی دو سال

علی نبیان مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز که در این نشست حضور داشت طی سخنانی، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه‌مندی را در چارچوب در دو بخش در قالب زمین و در مسکن وظایفی را دارد. در بخش زمین تلاش می‌کنیم اقدامات زیبایی را برای ایران رقم بزنیم؛ بر اساس منویات ریاست‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در اقدام ملی اعلام شده 400 هزار واحد مسکونی برای دو سال آینده ساخته شود. 100 هزار واحد در بنیاد مسکن، 200 هزار واحد در شهرهای جدید و 100 هزار واحد در بازآفرینی شهری. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که زمین‌هایی در مناطق مختلف شهری داریم با توجه به تکالیف محوله شده تلاش کردیم مشکلات این موضوع مهم را برطرف کنیم. در این راستا طی دو هفته اخیر تفاهم با بنیاد مسکن حاصل شده که برای مراکزی که بنیاد اعلام می‌شود زمین آن تامین شود. مکاتبات با ادارات راه و شهرسازی استانی برای واگذاری به بنیاد مسکن و همچنین شرکت بازافرینی شهری انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: زمین واگذار شده از سوی سازمان زمین و مسکن شاید مقداری زمان‌بر باشد، اما در دوره مشارکت این اتفاق سریع روی می‌دهد. در این راستا از وزیر دستور گرفتیم تا این موضوع را به صورت ویژه پیگیری کنیم تا بتوانیم در راستای واگذاری زمین را دنبال کنیم.

نبیان با بیان این‌که سازمان ملی زمین و مسکن بالغ بر 1.5 میلیون مترمربع زمین در شهرها دارد در خصوص میزان نیاز 200 هزار واحد مسکونی (100 هزار واحد بازآفرینی و 100 هزار واحد بنیاد مسکن) افزود: برای این طرح  بنیاد مسکن نیز زمین‌هایی دارد، هم اکنون میزان نیاز واحدهای مسکونی به زمین را پس از بررسی اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه مذکور به  معاونت مسکن و ساختمان در مجموعه وزارت راه‌و شهرسازی واگذار شد تا به صورت ویژه پیگیری شود. مکاتباتی در این رابطه انجام شده و  دستگاه‌های دیگری نیز باید برای راه اندازی این سامانه همکاری کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.