| کد خبر: 180906 |

◄ نگرانی خانه کارگر برای بیکاری 350 نفر پس از توقف ترن‌ست‌های «رجا»

حمایت عملی از حمل‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود.

تین نیوز

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، به‌طور سرزده در دفتر مرکزی شرکت رجا حضور یافت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، نماینده مردم تهران دلیل حضور خود را پیگیری موضوع دلایل وقفه در سیر ترن‌ست‌ها و احتمال بیکاری 350 کارگر شاغل در بخش‌های مرتبط با خودکشش‌ها عنوان کرد.

علیرضا محجوب در ابتدای حضور آخرین وضعیت‌ فنی و سیر قطارهای خودکشش (ترن‌ست‌ها) را از زبان قائم مقام مدیرعامل «رجا» شنید و با مخاطب قراردادن رییس هیات مدیره و مدیرعامل رجا یکی از دغدغه‌های اصلی را احتمال بیکار شدن 350 کارگر این بخش در صورت توقف قطارهای پرسرعت عنوان کرد که مدیرعامل رجا به وی اطمینان داد با توجه به نگرش مسئولین هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) و اعتقاد خدشه‌ناپذیر هیات‌مدیره فعلی رجا، تعدیل نیروی کار در برنامه‌های این شرکت وجود ندارد.

در این دیدار کوتاه، رئیس فراکسیون کارگری مجلس پس از گفتگو با مدیران ارشد شرکت در پاسخ به این سؤال که جناب عالی و سایر نمایندگان مجلس در خصوص قطارهای پرسرعت (ترن‌ست) چه اقداماتی را مدنظر دارید، گفت: قطار در همه‌ی دنیا مهم‌ترین وسیله نقلیه و در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل، ارزان‌ترین وسیله است، لذا سیستم حمل‌ونقل ریلی باید توسعه‌یافته تا در وقت مردم و مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی شود.

وی افزود: قطارهای خودکشش از مهم‌ترین برنامه‌های کاهش مصرف سوخت است و در این خصوص وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های متولی باید یارانه انرژی بپردازند و از قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز منابعی به این بخش تعلق بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قاعدتا با توجه به گران شدن ارز باید یا قیمت بلیت قطارهای مسافری اصلاح می‌شد یا کمک زیان پرداخت می‌شد که چنین نشد.

محجوب افزود: لذا بنده پیشنهادهایی را در ذیل تبصره 14 قانون بودجه سال آتی به کمیسیون اجتماعی و سایر کمیسیون‌ها ارائه کردم و امیدوارم که به انضمام پیشنهادات تبصره‌های 2،12 و 13 و الحاقیه تبصره یک، یکی از آن‌ها به تصویب برسد تا بتوانیم کمک زیان را بپردازیم.

وی تاکید کرد: ازآنجایی‌که حمل‌ونقل ریلی برای نگهداری و بقاء نیازمند تصویب مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و درآمد در قالب یارانه و کمک زیان از سوی مجلس است؛ ما در مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم.

او در ادامه افزود: دولت و مجلس باید به رجا توجه و کمک کنند تا این شرکت بتواند به حرکت خود به بهترین وجه ادامه دهد زیرا حمایت از این بخش به معنای حمایت از مردم و کمک به اقتصاد ملی است و توقف این بخش به ضرر و زیان مردم و کشور است.

محجوب هم‌چنین در خصوص اقدامات لازم برای حمایت از قطارهای حومه‌ای نیز گفت: سال گذشته در زمان بررسی بودجه پیشنهاد تهاتر بدهی‌های رجا بابت دیزل به راه‌آهن با مطالبات رجا از دولت را دادم که در صحن مجلس مصوب نشد، هرچند ما گلایه کردیم اما متاسفانه توجه کافی نکردند.

وی ادامه داد: مجلس و دولت باید به این بخش توجه کنند چون حفظ قطارها برای تامین امنیت و راحتی مردم یک ضرورت است، قطار وسیله‌ی سفر آسان، کم‌هزینه و پرمنفعت است که باید مابه التفاوت هزینه‌ها و درآمد آن پرداخت شود.

 رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در پایان با توجه به مزیت استفاده از قطارهای حومه‌ای عنوان کرد: روشن است که اگر ما امروز قیمت بلیت این قطارها را با سایر بخش‌های حمل‌ونقل مقایسه کنیم می‌بینیم که هزینه سوخت در این بخش بسیار ناچیز است و قیمت آن نیز حتی در مقایسه با اتوبوس‌های لوکس نیز پایین‌تر است، لذا استفاده از قطار باصرفه‌تر است، بنابر‌این با توجه به این همه مزیت حمل‌ونقل ریلی، حمایت از این بخش باید به‌‌ یک سیاست تبدیل شود و دولت و مجلس در لایحه بودجه نه تنها افزایش بودجه این بخش را مد نظر قرار دهند بلکه باید در این زمینه مشارکت هم داشته باشند و موضوع را حمایت کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.