| کد خبر: 180876 |

◄ جزئیات اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری از زبان اسلامی

پروژه‌های بازآفرینی شهری در اولویت اجرا قرار دارند. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین موضوع گفت: پروژه‌های بازآفرینی باید به‌شتاب به اجرا برسند و طی مذاکرات انجام‌شده از منابع صندوق ملی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری استفاده خواهیم کرد.

تین نیوز

پروژه‌های بازآفرینی شهری در اولویت اجرا قرار دارند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین موضوع گفت: پروژه‌های بازآفرینی باید به‌شتاب به اجرا برسند و طی مذاکرات انجام‌شده از منابع صندوق ملی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری استفاده خواهیم کرد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری ادامه داد:  هدف اصلی ما از اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و ارتقاء کیفیت زندگی شهری مردم است و در این راستا اقدام به پیاده‌سازی سیاست‌هایی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری سه روش اقدام وجود دارد، گفت: اولین روش مشارکت مردمی است به این‌صورت که کسانی که دارای ملک در محدوده بافت‌های هدف هستند و خودشان در این مناطق سکونت دارند برای اجرای بازآفرینی شهری داوطلب شوند و از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند. روش دوم این است که سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی وارد پروژه‌ها شوند و اراضی را خریداری و براساس مجوزها اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده در این محدوده‌ها کنند. همچنین روش سوم این است که بتوانیم اراضی دولتی دراختیار سازندگان قرار دهیم تا نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

اسلامی تأکید کرد: خانه‌اولی‌ها در اولویت اجرای روش سوم یعنی ساخت‌وساز در محدوده‌هایی که از اراضی دولتی هستند، قرار دارند.

وزیر راه بابیان این‌که تمام سیاست‌های بازآفرینی شهری را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم، گفت: امروز در نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری؛ استان‌ها طرح‌های خودشان را برای اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری ارائه کردند و همین‌جا از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این پروژه‌ها دعوت می‌کنیم.

او افزود: با شرکت‌های بخش‌خصوصی مذاکراتی برای انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بازآفرینی شهری صورت پذیرفته و تاکنون 92 شرکت برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه خود مردم تمایل داشته باشند تا پروژه‌های بازآفرینی شهری به اجرا برسد گفت: باید با تمایل مردم بتوانیم از بافت‌های ناکارآمد و فرسوده فاصله بگیریم.

اسلامی با تأکید بر اهمیت بافت‌های تاریخی در شهرها، گفت: بافت‌های تاریخی و قدیمی سمبل خاطرات هستند و باید کمک کنیم این محلات با ارتقاء کیفیت به حیات خود ادامه دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ساخت 200هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید گفت: در 21 شهرجدید 200هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد که طرح‌ها و برنامه‌های آن مشخص هستند و امیدواریم که با مشارکت بخش‌خصوصی ساخت واحدهای جدید به اجرا برسد.

اسلامی بابیان اینکه مخاطب این 200 هزار مسکن جدید اقشار متوسط رو به پایین هستند، گفت: پنجشنبه هفته گذشته بازدیدی از سایت‌های درنظر گرفته‌شده برای احداث واحدهای مسکونی جدید داشتیم قرار براین شده است که پرند خانه‌های ویلایی با تراکم دوطبقه احداث شود. پرند می‌تواند منطقه مناسب برای زندگی مردم باشد و مردم بتوانند در یک شهر ایمن با هوای خوب زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آخرین خبر خوب از پروژه مسکن مهر این است که تمام واحدهایی که دارای پرونده حقوقی و قضایی نیستند از توقف خارج شدند و خوشبختانه در پرند تمام پیمانکاران فعالیت خود را شروع کردند.

او همچنین درباره مشارکت مردم در اجرای پروژه مسکن مهر گفت: امیدواریم مردم بتوانند آورده خود را بپردازند و درحال‌حاضر از 500هزار واحد مسکن مهر باقیمانده 260 هزار واحد کامل شده‌اند و نیاز به انشعابات آب و برق و گاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از ساخت 900هزار واحد مسکونی تا سال 1400 خبرداد و گفت: 400هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید  ساخته می‌شود و 500هزار واحد هم در پروژه مسکن مهر به اتمام می‌رسد.

او تأکید کرد: ساخت‌وساز این میزان واحد مسکونی نشان‌دهنده به حرکت درآمدن چرخ تولید در صنعت ساختمان و بازار مسکن است که می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی و رونق در این صنعت شود.

اسلامی تأکید کرد: دولت قصد ورود به تولید مسکن را ندارد و اساساً نمی‌تواند برای مردم تعیین و تکلیف کند که کجا زندگی کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اینکه چگونه از ایجاد رانت احتمالی در ارائه کارت مصالح ساختمانی و مصالح ارزان‌قیمت برای سازندگان جلوگیری می‌کنید گفت: کارت مصالح ساختمانی طرح جدیدی که در مذاکرات نهایی قرارداد و فرآیند کارشناسی و مدیریت را طی می‌کند.

او تأکید کرد: اجرای این سیاست در راستای کنترل ورود نقدینگی به بازار است تا بتوانیم با رعایت کیفیت از قیمت تمام‌شده تولید مسکن بکاهیم.

اسلامی تأکید کرد: این کارت به سازندگان حرفه‌ای و کسانی که در بازار مسکن مشارکت دارند ارائه می‌شود و به شامل سازندگانی می‌شود که پروانه ساختمانی دارد.

او تأکید کرد: از محل ارائه فضاهای تجاری و جانبی سازندگان می‌توانیم قیمت تمام‌شده مسکن را کاهش دهیم. جزییات این طرح درحال نهایی شدن است و به‌محض اینکه مشخص و نهایی شود به مردم اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اینکه سقف این کارت‌ها چقدر است گفت: بستگی به متراژ مسکن دارد و بحران مصالح مصرفی در واحدهای مسکونی سقف را مشخص خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.