| کد خبر: 180810 |

◄ صنعت ناوبری هوایی؛ «تنها» مزیت رقابتی هواپیمایی کشور؟

از مزیت رقابتی خاصی در منطقه و جهان برخوردار نیستیم.

تین نیوز

یک کارشناس هوانوردی، صنعت ناوبری هوایی (ANS) را «تنها» مزیت رقابتی هواپیمایی کشور عنوان کرد و گفت: سخنی به گزاف نخواهد بود اگر گفته شود با توجه به ساختار سیاسی، فرهنگی و ظرفیت نهادی موجود مدیریت صنعت هواپیمایی، در حوزه فرودگاهی و ایرلاینی، حتی اگر تمام مناقشات بین‌المللی و عقب‌ماندگی‌های معلول تحریم‌ها و عدم مدیریت صحیح به یکباره حل شود.

روح‌الله فلاح تبار این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و با تاکید بر این‌که از مزیت رقابتی خاصی در منطقه و جهان برخوردار نیستیم، گفت: در بخش فرودگاهی، همسایگان جغرافیایی ما، مانند امارات و ترکیه با سهم جابه‌جایی نزدیک به 100 میلیون مسافر در حال رقابت و در بخش ایرلاینی نیز  امارات و ترکیش امروز به بیش از100 نقطه در دنیا پرواز دارند که رسیدن به این ظرفیت نهادی - عملیاتی، حتی با داشتن ناوگان، بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: تنها مزیت رقابتی ایران که هیچ‌گونه اما و اگر فرهنگی و سیاسی و .... در آن وجود ندارد در بخش ANS است. یک مزیت خدادادی به لحاظ فضای آسمان ایران وجود دارد که اگر مدیریت درست تجاری صورت گیرد به بزرگترین مزیت رقابتی ما در بلوک تجاری منطقه تبدیل می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی سریع و اقدام اساسی براساس این رویکرد می‌تواند، مزیت فضای آسمان ایران را به عامل توسعه و امنیت کشور تبدیل نماید.تورم در هرم تشکیلاتی شرکت فرودگاه‌ها، عدم مدیریت تجاری فرودگاه‌ها و وابستگی به درآمدهای هوانوردی مانع پرداختن به چنین فرصت و مزیت فوق‌العاده‌ای می‌باشد.

فلاح تبار گفت: این مزیت در قالب یک شرکت عملیاتی - تخصصی ANS، برای مدیریت تجاری تولید و فروش خدمات ناوبری با سرمایه‌گذاری سریع در ارتقای زیرساخت‌های تولید شامل، منابع انسانی، تجهیزات و طراحی فضای کشور با آینده‌نگری در بلوک منطقه‌ای، محقق خواهد شد.

پس از انتشار این مطلب در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی، یکی از کارشناسان هوانوردی  با بیان این‌که با این دیدگاه که  ANS تنها مزیت رقابتی هوانوردی ایران است، موافق نیست، گفت: ما در حوزه‌های دیگری مثل تعمیر و نگهداری هواپیما، طراحی اجزای هواپیما یا حتی ساخت برخی پارت‌ها هم، به دلیل سابقه مثبت، دانش کافی بالقوه مزیت رقابتی داریم. بنابراین کلمه «تنها» در تنها مزیت رقابتی به نظرم درست نیست. 

یکی دیگر از کارشناسان نیز خطاب به نویسنده این مطلب گفت: با شما هم‌نظر هستم که مسئله ANS مهم بوده و نیاز به توسعه دارد تا بتواند پتانسیل واقعی خود را نشان دهد. اما، این نمی‌تواند «تنها» مزیت رقابتی باشد.از طرفی، میزان رشد آن هم محدود و از دست ایران خارج است.

وی اظهار کرد: به نوعی در بهترین حالت می‌توان گفت، یکی از فرصت‌هایی که پتانسیل رشد در صنعت هوایی در ایران را دارد، خدمات ناوبری هوایی است اما، درآمد آن به‌صورت انحصاری در اختیار دولت یا شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری است و به‌طور کل بخش کوچکی از صنعت هوایی است.

وی افزود: در صورتی که حتی یک خط پرواز تجاری به یک شهر در چین، خودش به عنوان Economic driver تاثیر بسیار بیشتری هم در صنعت هوایی و هم در دیگر صنایع و ذی‌نفعان دارد.از این رو سرمایه‌گذاری روی هر بخش هوانوردی، باعث ایجاد مزیت رقابتی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.