| کد خبر: 180809 |

◄ توسعه راه‌آهن چابهار به 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

راه‌آهن چابهار که ۶ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، برای ادامه توسعه خود به 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

تین نیوز

راه‌آهن چابهار که ۶ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، برای ادامه توسعه خود به 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این بندر، تنها بندر اقیانوسی کشور است و راه‌‌اندازی خط‌آهن ۶۰۰ کیلومتری آن- به‌رغم هزینه‌های بالای تکمیل- از اولویت‌های عمرانی کشور، با است و پس از سالها فعالیت هنوز پیشرفت فیزیکی آن به 20درصد نرسیده است.

1396061910362390511888224

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در این‌باره گفت: اتمام و ساخت این پروژه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام می‌شود و توسعه این بندر به‌عنوان دروازه توسعه‌یافتگی محور شرق کشور ضرورت دارد.

سعید محمد در ادامه خبر از آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی داد و افزود: این در حالی است که با بررسی عملکرد این بندر، در سال‌های اخیر پرواضح است که گلوگاه فعال شدن ظرفیت ترانزیتی چابهار در این بندر نیست زیرا طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت عملیاتی این بندر در طول سال‌های بهره‌برداری هیچ‌گاه تکمیل نشده و دلیل اصلی آن نیز ضعف در زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر بوده است.

 تا به حال، هزینه‌های بالای توسعه خط آهن چابهار و محقق نشدن فاینانس خارجی به‌عنوان یکی از اولویت‌های تامین سرمایه مسئولان برای این پروژه از عواملی است که تحقق توسعه چابهار را بعد از گذشت این سال‌ها به تاخیر انداخته است.

چرایی توسعه بندر چابهار

دسترسی آسان کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد، امکان برقراری ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه، قفقاز و سی‌آی‌اس سبب شده تا از این شهرستان به‌عنوان نقطه کانونی اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا شناخته و از بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه ملل نام برده شود.

همچنین دسترسی نزدیک‌تر به آب‌های آزاد (فاصله زمانی ۳۰ ساعته نسبت به بندر شهید رجایی) و امکان توسعه فیزیکی در آینده از جمله مزیت‌هایی بود که سبب شده تا طرح توسعه این بندر در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد.

درواقع طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال86 پس از انقلاب آغاز شد و فاز اول آن با هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان در پاییز سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت اسمی این بندر پس از تکمیل و بهره‌برداری فاز نخست از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن ارتقا یافت؛ هرچند که طبق نظر کارشناسان، ظرفیت عملیاتی بندر تا ۱۲ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.

پروژه اتصال چابهار به شبکه ریلی (راه‌آهن چابهار ـ زاهدان) از سال ۸۹ وارد بودجه مصوب کشور شد و پس از گذشت ۴ سال از آن، در سال ۹۳ قرارگاه خاتم الانبیا، پیمانکار این پروژه شد که از آن سال تاکنون، این پروژه ۶۱۰ کیلومتری با پیشرفتی کمتر از ۴۰ درصد در دست احداث قرار دارد.

بر اساس نظرات کارشناسان حمل‌ونقل کشور، آنچه سبب شده تا پیشرفت این پروژه ریلی کند باشد عدم تخصیص منابع دولتی بوده است. اگرچه که در لایحه بودجه 98، بودجه پیشنهادی ۱۱۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در نظر گرفته شده است که توسعه خطوط ریلی در این منطقه را نیز شامل خواهد شد.

لازم به توضیح است که احداث خط‌آهن چابهار-سرخس (قطعه چابهار-زاهدان) نیاز به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 3

    راه اهن همدان چقدو بودجه لازم داره؟
    اون نماینده ای که با لابی بودجه کشور را خرج راه اهن همدان که اولویت کشور نیست ، میکند ، اون دنیا چه میخواهد جواب دهد؟