| کد خبر: 180755 |

◄ احتمال توقف احداث زیرگذر شوش افزایش یافت

کاوش‌های جدید منجر به کشف یک گور و آثار تاریخی در محل احداث محل زیرگذر شوش شده است.

تین نیوز

 کاوش‌های جدید منجر به کشف یک گور و آثار تاریخی در محل احداث محل زیرگذر شوش شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، مدتی است تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر در محوطه تاریخی و ثبت جهانی شهر باستانی شوش خبر ساز شده است، از یک سو شاهد مخالفت فعالان میراث فرهنگی و مسئولان میراث فرهنگی با ساخت این زیرگذر بودیم و از سوی دیگر مسئولان شوش از نماینده مجلس و امام جمعه گرفته تا مردم شوش خواستار احداث این زیرگذر هستند.

از اوایل هفته شاهد حضور تیم باستان‌شناسی در محوطه و مسیر احداث زیرگذر شوش بودیم. روح الله شیرازی (رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری) که برای بررسی منطقه به شوش اعزام شده  بود، درخصوص فعالیت‌های انجام شده، گفته بود: تیم‌های خودمان را برای انجام گمانه‌زنی در منطقه مستقر کردیم.

با وجود آنکه گفته می‌شد حدود یک یا دو ماه، گمانه‌زنی طول خواهد کشید اما بعد از یک هفته کاوش با  وجود جو خاصی که در منطقه حاکم است، اکنون فعالان میراث فرهنگی شوش از پیدا شدن یک گور تاریخی خبر می‌دهند.

به گفته آنها، درحال حاضر حدود ۱۲ باستان‌شناس در منطقه در حال کاوش هستند و روز چهارشنبه بود که در کاوش‌های انجام شده به یک گور تاریخی رسیدند. در این گور یک اسکلت، جام شیشه‌ای و آجر پیدا شده است. این یافته‌ها نشان از وجود آثار تمدن و آثار تاریخی در محوطه دارد.

با توجه به کشف این یافته‌های تاریخی، احتمال توقف احداث زیرگذر شوش بیشتر می‌شود چراکه بنابر گفته مسئولان شوش بنابرآن نهاده شده بود که اگر آثار تاریخی در منطقه پیدا شود، امور و کارهای احداث زیرگذر متوقف شود.

درعین حال با استناد به یافته‌ها و مطالعات مهدی امیدفر (باستان‌شناس) که چندی قبل در نزدیکی این محوطه انجام داده بود و آثاری از دوره ساسانی پیدا کرده بود که از قضا آن یافته‌ها نیز شامل یک گور به همراه اسکلت و آجر بود، می‌توان حدس زد که گوری که اکنون در محدوده احداث زیرگذر شوش پیدا شده نیز معتلق به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی باشد. بنابراین باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که در این محوطه با یک گورستان دوره اواخر ساسانی و اوایل دوره اسلامی روبه رو باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.